April 17, 2005
Microsoft råkade hamna på fel sida om lagen när både EU och Korea tittade närmare på dess Windows-plattform. Det hela har slutat i enorma böter för mjukvarujätten som till slut släppte speciella versioner modifierade enligt krav. Microsoft hotade sedan till och med att lämna ute Korea från framtida lanseringar, men det verkar det inte vara tal om nu. -8"]Microsoft kommer istället att lansera specialla versioner för EU och Korea med mer och bättre valmöjligheter för att hur man vill använda Microsofts egna programvaror. Huruvida detta även kommer påverka säkerhetsfunktionerna vet vi inte, men med tanke på hur både Symantec och McAfee har klagat kan vi inget annat än bli lite oroade.
Samtidigt har det nu släppts den slutgiltliga versionen av licensavtalet och precis som det ryktas om så har Microsoft dragit åt snaran rejält. Ed Bott skriver i sin blog att Microsoft nu har begränsat Vista till att kunna installeras en gång på den primära datorn och sedan använda denna licens en gång till för en annan dator. Det senaste vi hörde så har Microsoft sagt att ett nytt moderkort innebär en ny dator, vilket kommer krossa många entusiaster och överklockares användande av Vista. Detta kommer rent av göra det omöjligt att utföra seriös överklockning med DirectX 10-system.
För server- och arbetsmarknaden kan detta bli precis lika fatalt även om dessa inte uppgraderar lika ofta går dock hårdvara sönder och då har man bara en till chans på sig innan man behöver en ny licens. Microsoft kommer säkerligen få ta emot en hel del mindre trevliga saker för detta, men samtidigt har man visst förståelse att de vill skydda sin nya skapelse mot pirater, vilket man knappast lyckats med när det gäller Windows XP, trots sitt Windows Genuine Advantage.
February 10, 2003
Där se man Syftet fån Microsoft.Att bli snabb Rik på bekostnad av andra.De go medom över LIK.När Linux har kommit ut med en bättre Linux (Stöd för alla Spel)so att vi kan anväder detta Operative iställe.Jag påsto att Linox har sovid alt för länge.När ingen skulle köpa VISTA so skulle Microsoft so småningom kripa framför Kunderna och visa Kunststycke upp.....Klaus
February 5, 2005
Så de tror det här kommer att bromsa piratutvecklingen!?
Snarare tvärt om, då maninte kan använda den egentliga produkten på nåt vettigt sätt så ökar ju bara motivationen att knäcka systemet, och om det är något vi lärt oss så finns det inget som är helt säkert.
Om jag förstod det rätt så har man bara rätt att ominstallera sitt os EN gång! Jag har väl ominstallerat mitt XP en 5-6ggr sen jag började använda det (helt enkelt för att det är det bästa sättet att bli av med uppsamlad skit i registret och övrigt) men någon av gångerna beror ju på krachad hd också.
Så alltså om man har otur med sin nya dator och nätagget ger upp och i samma veva dödar moderkortet och en hd, ja då är det kört, då får man köpa en ny licens!
March 11, 2003
lindén wrote: Dom gräver sin egen grav.
Knappast, men det kommer nog att stöta på en hel del motstånd. Frågan är hur t.ex. konsumentombudsmannen här i Sverige ställer sig till något sånt här?
Det som irriterar mig mest, är att det är en så total felstrategi ur piratsynpunkt, att man nästan blir gråtfärdig.
Jag är rätt övertygad om att vi inom 6 månader kommer att se någon form av väg runt WGA-skydden, och vad blir då effekten? Jo, antagligen att jag kommer att köpa Windows Vista, precis som att jag har köpt XP, 2000, Me, 98, 95 och 3.11, och efter att jag har gjort mina ominstallationer, så kommer jag att tvingas använda piratkopierade versioner, då min legala version inte gäller för folk som mig.
I genomsnitt så gör jag en formatering varje gång jag byter chipset. Om det kommer många nya roliga moderkort på ett år, så blir det kanske 4 gånger om året. Samma sak gäller hårddiskar, fast då kanske bara 2 byten om året. Skall jag då köpa Vista 3-5 gånger under ett år? Knappast.....
December 5, 2001
Tror faktiskt detta var det dummaste jag har hört nått företag säga de säljer, är som att du köper en damsugare men du endast kan byta påse 2 gånger på den så måste du köpa ny inte många det företaget skulle sälja. Synd iaf jag var sugen att köpa Vista men ska det vara så här känns det rätt meningslöst att man inte ska få byta hårdvara ens när man trots allt har betalt för porgrammet....argh
May 2, 2006
Enligt Paul Thurrott ska inte Vista vara mer restriktivt än XP, snarare tvärtom. Jag har själv dock aldrig behövt ringa MS vid någon ominstallation av XP, och köper definitivt inte den genomgående tråden i hans artikel. Den går ut på att den lilla minoritet som vi entusiaster utgör inte är något som MS behöver bry sig om.
Med tanke på MS nästan totala domination på OS marknaden globalt, så utgör väl även entusiasterna flera miljoner människor.
Man kan jämföra med en annan typ av mjukvara som är utsatt för hård piratkopiering, PC-spelen. Tänk om licensavtalen i dessa sade att du efter två hårdvaruuppgraderingar måste köpa om spelet/en om du vill fortsätta använda det... 😕
Pauls tankar:
December 17, 2002
Det där med att modifiera sitt program för att EU ska bli nöjda anser jag är fel om det är för att tredjepartsutvecklare som inte behövs ska kunna vara med i leken.
Och att bara kunna ominstallera 1 gång lär väl stoppa nybörjare men inte vissa andra....
Men sanningen är den att en väldigt stor majoritet av datoranvändare är tjockhuven som köper färdigbyggda märkesdatorer och som inte behöver installera om Windows. Därmed kan de lyckas även med detta. Och de nötterna lär ju inte veta om detta ens....
November 4, 2001
Det är ju helt sjukt att man resonerar på det här sättet. Har man köpt en produkt ska man få nyttja den! Om konsumenterna sen formaterar/installerar om varje dag eller en gång om året ska inte spela någon roll.
Ironin i det hela är ju att MS skapar ett operativsystem som användaren måste installera om regelbundet för att det skall fungera tillfredställande. Sen säger man att man inte får installera om det som man vill (förutsatt att Vista blir som tidigare versioner).
Principen är ju jättebra för MS!
Det skulle vara kul att se hur grabbarna på MS skulle reagera om tex biltillverarna plötsligt går ut med att man bara får byta däck på bilen en gång.....
Jag ser ingenting som tyder på at detta skulle minska piratkopieringen. Detta handlar enbart om att blåsa folk på så mycket pengar man kan!
Stoppa piratkopiering genom att skapa ett operativsystem som köparen inte kan nyttja känns ju som årets bästa resonemang!
2 Guest(s)