Microsoft + Nvidia = Xbox II|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft + Nvidia = Xbox II
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 19, 2002 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft och Nvidia som för knappt ett år sedan introducerade TV-konsolen Xbox har nu meddelat att de kommer fortsätta samarbetet även med Xbox II.
Detta var ingen självklarhet då relationerna mellan de två företagen varit lite kyliga den senaste tiden. Microsoft har tvingats sätta så låga priser på deras Xbox att de faktiskt förlorat pengar för varje Xbox-enhet som sålts. Microsoft har anklagat Nvidia för att sätta för höga priser på deras chipsets som används i konsolen och på så sätt höja Microsofts kostnader. Men trots detta kommer de alltså att fortsätta sitt samarbete.
Nvidia säger även att chipset-tillverkaren VIA var intresserade av ett samarbete med Microsoft för nästa generations Xbox men att Nvidia slutligen fick fortsatt förtroende.

Läs mer här

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184382
July 19, 2002 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

undrar om denna kommer a floppa lika mycket som den första...

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184454
July 20, 2002 - 2:54 am
sp_Permalink sp_Print

det är väl det man får hoppas laugh

fiskpinnen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1040
Member Since:
August 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184501
July 20, 2002 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Ger inte mycket för konsoler eftersom pc finns, så jag ser nog hällst att den floppar. 😛

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
Member Since:
April 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184507
July 20, 2002 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Uhm, så bara för att man har en PC så vill man att konsollmarkanden ska gå i kk? Det gynnar säkert dig i det lilla, dvs du kanske får 10kr billigare spel, men tänker man längre än näsan räcker så inser man att det finns andra följder av att företag går under... tro tex inte att PS2 blir billigare bara för att alla konkurenter dör...

lang
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
June 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184534
July 20, 2002 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen konkurans och dom kan ta vilket pris dom vill!!
Men x-box rockar juh!
xbox2 kommer krossa allt

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
184582
July 20, 2002 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Är verkligen Xbox en flopp?
Jag har frågat mig själv det ett antal gånger men jag vet inte riktigt vad man ska säga.. det är ändå första gången MS gör en TV-spels konsol och om det finns någt företag som har råd med att förlora pengar på varje såld konsol så är det ju Microsoft.. 😀

Själv undrar jag också varför Xbox säljer så dåligt.. priserna är helt okej nu tycker jag även om man jämför med t.ex PS2. Det enda jag kan se som ett problem är utbudet av spel som fortfarande är lite dåligt.. Men när det blir bättre (Det kommer att bli bättre!) tror jag Xbox blir mer och mer populär.

Xbox II ser man onekligen fram emot.. nForce2/3 chipset med en P4 runt 2Ghz kanske.. och grafikkretsen vågar jag inte ens tänka på.. 😉
Nä nu har de haft en "prövoperiod" med Xbox så jag tror garanterat de har lärt sig ett par läxor tills nästa modell.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184593
July 20, 2002 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

min teori, playstation 1 har väl alla haft, iaf alla har spelat på det, och ps1 har underbart många spel man kan välja mellan, och den har spelats länge på tills ps2 kom, den hade dvd och snygg design och allt vad det nu är, sen kom xbox.. microsoft tillverkad med ett dyrt pris från början, den kom lite olägligt och folk fattade inte tycke för den helt enkelt! då lärde sig nog microsoft att första intrycket är väldigt viktigt

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
Member Since:
August 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184635
July 20, 2002 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

x-box fula och otypliga design skulle jag gissa medför dess dåliga framgång.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
184652
July 20, 2002 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om jag tycker Xbox är ful.. men stor är den ju helt klart om man jämför med andra spel-konsoler.. Men detta är ju som sagt var en smaksak. Det roliga är ju att Xbox flesta fördelar kommer pga sin "PC-natur" där vi kan nämna grafikkretsen, inbyggd hårddisk och även likheten med att skriva spel för PC och Xbox. Detta är alla fördelar som Xbox har men just likheterna med PCn är också dess stora nackdelar. 🙂
Tillverkningskostnaderna blir mycket högre jämfört med PS2 eller GC och även storleken då som påverkas en hel del.
Jag hade fler saker i huvudet innan men har glömt dem nu.. 🙂

Man kan i alla fall säga att Xbox både står och faller på sina likheter med PCn och frågan är bara vilket som väger upp det ena i längden.. själv både tror och hoppas jag på det förstnämnda.. 😉

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
June 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184712
July 20, 2002 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

det som ingen nämner är hur viktigt det är med bra spel... hur många har xbox? prisen på spel är nog ganska viktigt för många också, iaf mig. men alla konsolspel är ju apdyra så där har väl inte xbox nån nackdel egentligen.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
184726
July 20, 2002 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda jag kan se som ett problem är utbudet av spel som fortfarande är lite dåligt.. Men när det blir bättre (Det kommer att bli bättre!) tror jag Xbox blir mer och mer populär.

Jo jag nämnde faktiskt det som du ser ovan men dock inget om priserna som just är "apdyra" 🙂 till alla konsoler. Har själv ingen spelkonsol så jag har inte 100% koll men vet att de flesta Xbox spel kostar 699kr vilket inte är utav denna värld 😀

Enbart spelpriserna är för mig tillräcklig anledning att inte köpa spelkonsol..

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184732
July 20, 2002 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

sant sant, dom flesta jag känner med psx har så dom kan spela brända spel så bränner dom sig spel gratis, det är vad jag kallar billigt :eye: jag vet inte om playstation förlorar så mycket just nu om folk gör det eftersom det tillverkas otroligt lite psx spel jämfört med förut

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
184866
July 21, 2002 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

microsoft borde vara ruinerade.... synd att dom har lite mycket att ta av

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184884
July 21, 2002 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

En x-box går väl på runt 2k nu va ??? Jag fattar inte hur de kan gå back för varje såld enhet... Så mycket kan de ju inte kosta att tillverka, och de llägger ju inte ner speciellt mkt på reklam.

X-box suger för de har tråkiga speloch helt otympliga gigantiska handkontroller (jag får knappt plats med dem i mina händer), och det är ju lite dumt då det finns 7-8.åringar som spelar.

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
June 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184893
July 21, 2002 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket MS tjänar per xbox är lite svårt att räknua ut you know, om den kostar 2000:- i butik som du säger, försvinner 20% i moms, 30% av det som är kvar ska återförsäljarna ha. Kanske inte just de där siffrorna men säkert är att inte allt för långt ifrån hälften av priset på den inte går till MS.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
184934
July 21, 2002 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Nä det är mycket pengar av den 2000kr summan som inte går till MS det kan jag ju säga.. 🙂
Handkontrollerna är ju också en del av konsolen som fått ta emot mycket skit men själv tyckte jag den funkade alldeles utmärkt. Dock kan det som du säger bli problem med barn som ska använda dessa kontroller. Men MS har väl börjat sälja den Asiatiska andkontrollern "world wide" nu som är i mycket mindre format. Tror inte kostnaden skiljer så mycket heller..

SpaceAce
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
October 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185184
July 22, 2002 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Hallå, att de går back på varje X-box är ju pga utvecklingskostnaden. Inbilla er inte att tillverkningskostnaden är för hög.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
185215
July 22, 2002 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

När vi säger tillverkningskostnaderna så menar vi självklart kostnaderna för hårdvaran i Xbox också och då är tillverkningspriset hägre än försäljningspriset. 😉
325 dollar kostade det Microsoft att tillverka en Xbox senast man fick se siffror på det. Det betyder en stadig förlust på varje såld konsol.

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
June 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
185219
July 22, 2002 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Undrar hur mycket MS får per sålt spel...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL