Microsoft och deras försenade operativsystem|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft och deras försenade operativsystem
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2005 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Det är snarare regel än undantag att operativsystem från mjukvarutillverkaren Microsoft blir måttligt försenade ut till en törstande PC-marknad.
Att utveckla ett operativsystem är såklart något, om inte det svåraste, man kan göra i mjukvaruväg för en PC så vi klandrar inte MS mer än vanligt. Men alla dessa förseningar tär onekligen på tålamodet.
Trots detta kommer vi inte att sluta rapportera om nyheter kring Microsofts framfart och nu har det dykt upp lite nyheter både för  Windows XP Professional x64 Edition och MS nästa generations operativsystem Longhorn.

Angående Windows XP Professional x64 Edition har man på GamePC testat den senaste versionen av operativsystemet som lanserades för en dryg månad sedan. Det intressanta med denna version är att det handlar om en Release Candidate (RC1). Med andra ord börjar det dra ihop sig för en slutgiltig lansering av Windows XP Professional x64 Edition. Huruvida lanseringsdatumet är helt slumpartat låter vi dock vara osagt.

"The operating system still isn’t scheduled to be properly released until “mid-2005” (right about the time when Intel’s Pentium 4 line will get 64-bit extensions – coincidence?), but at an RC1 state, the OS as it stands today will maintain the look and the feel of the OS which will be released at this time."

På GamePC tycker man att RC1 versionen av operativsystemet är mycket nära en lanserbar version och förhoppningsvis blir det inte fler förseningar av Windows XP Professional x64 Edition. Hela artikeln kan du läsa på GamePC.

Informationen som dykt upp om Microsofts omtalade Longhorn operativsystem är en inofficiell tidsplan. Tidsplanen är publicerad på Neowin.net och ska nog tas med en nypa salt. Även om tidsplanen eventuellt kan stämma med Microsofts nuvarande planer vet vi ju att det kan komma att ändras lika snabbt igen.

Men som denna tidsplan ser ut kan vi vänta oss första betaversionen av Longhorn under maj månad 2005 och operativsystemet ska slutligen gå till produktion ett år senare, maj 2006.

Här nedan är den fullständiga tidsplanen som publicerats på Neowin.net.

Milestone 9 (platform complete) - 16th March 2005
Beta 1 - 25th May 2005
Beta 2 - 12th October 2005
Release Candidate 0 - 22nd February 2006
Release Candidate 1 - 12th April 2006
Release To Manufacturing - 24th May 2006

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
822227
January 14, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

"The operating system still isn’t scheduled to be properly released until “mid-2005” (right about the time when Intel’s Pentium 4 line will get 64-bit extensions – coincidence?)"

Mmmm *suck* :burn: Undra om nån har fått lite doe på sidan om.

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
822262
January 14, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

RC1 ?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
822288
January 14, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har sagt det länge. Det känns rätt uppenbart att M$ väntar in Intel. Ofattbart irriterande egentligen.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
822290
January 14, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

LuckyLuke wrote: RC1 ?

Release Candidate (RC1).

Pim_
Member
Medlem
822294
January 14, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag har sagt det länge. Det känns rätt uppenbart att M$ väntar in Intel. Ofattbart irriterande egentligen.

Hade du förväntat dig ngt annat?

denstore
Member
Medlem
822297
January 14, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=denstore]Jag har sagt det länge. Det känns rätt uppenbart att M$ väntar in Intel. Ofattbart irriterande egentligen.

Egentligen inte, men samtidigt skulle man ju kunna tro att M$ borde tjäna på att få ut grejer till försäljning. Nu kommer jag troligtvis att ha gått över till Linux innan jag hinner köpa XP64.

Pim_
Member
Medlem
822306
January 14, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Pim_][quote=denstore]Jag har sagt det länge. Det känns rätt uppenbart att M$ väntar in Intel. Ofattbart irriterande egentligen.

Egentligen inte, men samtidigt skulle man ju kunna tro att M$ borde tjäna på att få ut grejer till försäljning. Nu kommer jag troligtvis att ha gått över till Linux innan jag hinner köpa XP64.

Och sluta spela spel? Linux må funka som film/surfsystem men så skoj är det inte i längden.
Fick kämpa som en dåre för att ens få igång min Blood Bowl-klient....hur svårt är det med java på en skala....

kaktus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
822832
January 15, 2005 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag läste inte så noga men jag antar att programen de testade på GamePC inte är skrivna till 64bits utan bara operativsystemet..

denstore
Member
Medlem
822897
January 15, 2005 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=denstore][quote=Pim_][quote=denstore]Jag har sagt det länge. Det känns rätt uppenbart att M$ väntar in Intel. Ofattbart irriterande egentligen.

Och sluta spela spel? Linux må funka som film/surfsystem men så skoj är det inte i längden.
Fick kämpa som en dåre för att ens få igång min Blood Bowl-klient....hur svårt är det med java på en skala....

Njae, jag kommer nog att behålla Windows i burken till spel. Men jag kommer till att börja med använda mina nuvarade XP och W2K så länge det bara går, framförallt då det på grund av M$ Intelrövslickande inte har gjorts några program till XP64.
Hade de släppt XP64 när de kunde, så hade det redan funnits drivrutiner och liknande till i stort sett all utrustning. Troligtvis hade det funnits 64-bitsversioner av de flesta populära programtitlarna också. Nu lär det dröja åtminstone till tidigt 2006 innan behovet av ett 64-bitars Windows ens börjar bli aktuellt. Då kan man ju lika gärna vänta på Longhorn i slutet av 2006. XP64 lär inte sälja bra för M$. De har skjutit sig själv i foten genom att vänta in Intel. Men visst, de kommer säkert att leverera en hel del i de nybyggda maskinerna som säljs under året, men inte tillräckligt för att kompensera förlusten de skaffar sig genom att få folk att byta eller vänta på Longhorn.
Jag säger inte att jag kommer att kopiera det, jag har aldrig haft ett kopierat operativsystem i någon av mina egna burkar, men incitamentet för att kopiera produkten blir ju avsevärt större då överlevnadstiden på det kommer att hamna under två, kanske närmare 1 år.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 298
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL