Microsoft säger; Nytt moderkort = ny Windows licens|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft säger; Nytt moderkort = ny Windows licens
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 16, 2006 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsofts operativsystemslicenser är ett ofta debatterat ämne och kanske mest på grund av dess priser och dess eviga förlust till piratkopierare. Nu ska Microsoft enligt uppgift lagt in en ändring i deras licensavtal som utan tvekan kommer röra upp en storm av känslor. Det har länge varit klart att en Windows-licens endast gäller till en dator, något som i sig känns surt när man har två personliga datorer man gärna vill utrusta med Windows. Gränsen för vad som betyder "en ny dator" har dock varit oklart och nu har Microsoft förtydligat detta genom att nämna moderkortet som den slutgiltiga komponenten. Kort och gott, byter man moderkort räknas det som en ny dator och man måste köpa en ny Windows-licens.

“An upgrade of the motherboard is considered to result in a “new personal computer” to which Microsoft® OEM operating system software cannot be transferred from another computer. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created and the license of new operating system software is required.”

The reason Microsoft gave for this term is that “Microsoft needed to have one base component “left standing” that would still define that original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the “heart and soul” of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created.”

Denna ändring i Microsofts licensavtal ska redan ha blivit utskickad till OEM-partners med påtryckningar om att införa det nya licenssystemet när de uppgraderar sina kunders datorer. Många kan tycka att detta bara blir ytterligare bestraffningar mot dem som är ärliga och verkligen köper sina licenser istället för att använda piratkopierade version och detta lär inte vara det sista vi hör inom ämnet.

Källa: Aviran's Place

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
December 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1015594
February 16, 2006 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jiiipikae 🙂

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1015597
February 16, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Man blir ju mer eller mindre tvingad att köra en piratkopierad version av Vista alltså.

Jag har bytt moderkort fyra gånger det senaste året och jag är nog inte ensam om att byta flera gånger per år.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015599
February 16, 2006 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Med nuvarande OS så går det inte att kontrollera det, vet inte hur Vista kommer att fungera i slutändan men moderkortstillverkarna kommer väl ha något emot det också skulle man tro, inte för att det kommer påverkar Microsofts beslut...

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1015602
February 16, 2006 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

suck.. skulle detta bromsa piratkopieringen på nått sätt eller är det bara för att få dom som ännu inte hatar MS att börja med det?
En licens ska betyda att mjukvaran endast får finnas installerad på en dator åt gången sen vilken dator eller om man väljer att byta dator efter en viss tid sak inte ha med saken att göra..

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1015603
February 16, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väl bara att säga att moderkortet gått sönder varje gång man byter då.. ?

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1015607
February 16, 2006 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså har jag köpt en programvara så ska jag väl ha rätt att använda den hur jag vill innom ramarna för "en dator".
Säg att detta skulle gälla ett spel t.ex, jag installerar det men uptäcker att min dator inte är tillräckligt snabb för att uppnå förväntad prestanda, bestämmer mig därför att uppgradera datorn. med nya datorn ihopplockad körs det igång, men nehepp, inte det, nu är inte köpet giltigt längre!

Kom på en till liknelse också om bankerna skulle ha ett liknande system.
-Hej, jag skulle vilja byta bank.
-jahapp ja det går väl bra, men efterssom du byter bank rensas givetvis samtliga konton först, ok.

Johan Nicklasson, håller med, detta lär ju knappast göra piratkopierade versioner mindre eftertraktade, undrar när folk som verkligen köper en produkt ska börja premieras för det istället för att straffas för att de var ärliga!?

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1015612
February 16, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

haha, otroligt 🙂 jag som inte köper skiten blir ju arg!

skulle jag betalt dyra pengar för ett OS skulle jag vart skit sur!

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1015614
February 16, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har det verkligen aldrig funnits liknande restriktioner med windows OEM-licenser tidigare? "Liknande" exempel är ju t.ex. att spel som följer med grafikkort bara funkar till just det kortet. Har även haft motsatta problemet, nämligen att det bara gick att installera den OEM-licens som följde med DELLdatorn så att man satt fast med windows 98, first edition (det var f.ö. droppen!)

Det här är ju surt, men som tur var för mig trodde jag redan att det fungerade så här 😛

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
May 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015621
February 16, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är kanonbra, då kanske det blir fler företag som vågar satsa på linux. 😮

Så på längre sikt hoppas jag att microsoft verkligen lyckas att hindra människor från att kopiera deras operativssytem samt att man får betala flera tusentals kronor när man uppgraderar till nya delar.

Visst på kort sikt är det tråkigt men på lång sikt är det bara ett plus. Vi kanske får se 3Dmarks som linux version.

Så fram med ett mer användarfientlig inställning till de kunder som köper och betalar för produkterna.

Möjlighterna att straffa kunderna som betalar för produkterna behöver ju inte stanna där.....

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015623
February 16, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Gäller det bara OEM-versionerna? Inte de vanliga som http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=303156 ?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1015624
February 16, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar bara gälla OEM. Jag har inte läst hela artikeln men enligt första citatet i nyheten verkar det ju så. Nåt annat vore ju ren idioti imo. Det finns ju en anledning till varför OEM är så mycket billigare.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1015635
February 16, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom man nu byter moderkort så "slänger" man förmodligen det gamla.
Licensen följer alltså med det gamla moderkortet kan man säga.
De har iof. en viss poäng att nä man byter själva ryggraden i systemet så är det ju en ny dator, på ett sätt.
Men att kasta den "gamla" licensen bara för det låter ju lite tokigt.
De kan ju sälja en ny nyckel för en billig penning istället för att behöva köpa ett helt nytt operativsystem.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015644
February 17, 2006 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Men det kan ju lika gärna vara så att man byter moderkort av andra anledningar. Det gamla kanske inte stödjer sata tex, eller det kanske inte finns firewire på det osv.

Nä jag har råkat ut för detta 2 ggr att jag fått ringa till ms för att kunna aktivera min ärligt köpta xp-pro efter mindre uppgraderingar. Sjukt!

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015651
February 17, 2006 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Snacka om att skjuta sig själv i foten 😀

... hoppas på linux, om MS fortsätter i samma anda så kanske fler program- och spelutvecklare börjar kika på stöd för andra OS...

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1015657
February 17, 2006 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Bravo microsoft! Det här lär ju bara öka piratkopieringen.

För det första tycker jag att det är snålt av microsoft att en licens bara gäller en dator. Många, även de som inte ar entusiaster, har ju flera datorer tex. en stationär och en laptop. En licens borde åtminstone gälla två datorer. Mac OS X tex. får du ju installera på flera datorer.

Men visst, om Microsaft nu inte vill du så kan dem väll åtminstone låta en flytta över en licens. Huvudsaken borde ju vara att man inte kopierar upp systemet till flera datorer? Om man skrotar sin gamla burk och bygger en ny är det löjligt att man ska få köpa en ny windowslicens. Det är ju inte piratkopieringen att installera sin gamla då man betalat för den. Nej det här är ren girighet från microsofts sida.

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1015698
February 17, 2006 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dsk wrote: Man blir ju mer eller mindre tvingad att köra en piratkopierad version av Vista alltså.

Jag har bytt moderkort fyra gånger det senaste året och jag är nog inte ensam om att byta flera gånger per år.

Sitter själv på mitt tredje moderkort innom ett år så jag håller med dej.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015703
February 17, 2006 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Samtal inne på Dataprince:
-"Ja, hej jag skulle vilja köpa Windows"
-"Det finns två olika versioner, home och pro"
-"Vad är det för skillnad på dem?"
-"Ja, den ena är billigare än den andra."
-"Ja... okej, då tar jag den billigare"
-"Tack, det blir 1495:-" (eller vad det var)

Jag och min kollega som var där för att shoppa disk bara stirrar på på varandra... Köpa? Windows? för >1000? 😮

Grattis alla moderkortstillverkare... blir en rätt kraftig "skatt" och nånting tänka på när man köper moderkort. Bra köpa något som har uppgraderingsmöjligheter osv... köp inte socket 939 nu när AM2 kommer osv.

deranger
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
January 14, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1015715
February 17, 2006 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja Då.... Mitt moderkort går helt plötsligt sönder 3-4gånger om året då istället för att bytas ut....
Det jobbiga är att behöva sitta i telefon med MS och skriva in aktiverings koder! ....... urch säger jag bara!

Får börja göra som större företag, köpa licenser och inte använda dem.. viktigaste är att det finns.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015721
February 17, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

idioti...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL