March 19, 2003
Heh roligt.
Byter väll inte moderkort så ofta, men jag byter dator rätt ofta.
Men de där med OEM licenser, sånna som kommer som klisterlappar på alla burker.
Vi får sånna på våra hp burkar men det är inget som vi använder oss av.
Vi köper nya licenser, sen har vi välla fått en egen corp kopia från MS som vi får använda.
Men om det kommer en tekniker och byter ett moderkort i en av de burkarna så måste de ominstalleras så att den rätta macadressen blir registrerad till datorkontot osv.
Men går rätt snabbt, bara trycka F12 och starta nätverksinstallationen från RIS'en och ange datornamn.
May 2, 2005
Men, om jag har 2 datorer, och windows på den ena och linux på den andra.
Då tillåter ju licensen mig att byta, avinstallera windows på den datorn och installera det på den andra.
Samma sak borde gälla moderkort, jag har ju inte kvar windows på mitt gamla moderkort. 🙂
November 4, 2001
Idag lever windows nästan enbart på DirectX..... Skulle dx släppas fritt eller att alla spel kom i ogl skulle win försvinna ganska snabbt (syftar då på folk som är hajj på datorer).
Menar finns ingen anledning att köpa windows när man kan få linux gratis om man kunde spela alla spel i linux.
Programutbudet till Linux är riktigt bra egentligen, inte lika mycket som till win är klart men den mjukvaran som kommer är oftast open source/freeware.
Wine ska ju fungera hyfsat till spel, cedega kostar pengar, inte mycket men tror att månadsavgiften avskräcker folk.
Har man köpt en windowslicens tycker jag att man ska få installera om den hur många gånger man vill utan massor av "aktiveringsprocesser". Man ska få byta hårdvara hur ofta man vill.
Vista ska ju komma i massor av versioner.. förstår inte meningen med det, man behöver 2st enligt mig.
1. En företagsversion
2. En hemmaversion, som får installeras "innom hemmet". Så man kan installera sitt os både på jobbburken och ungarnas/syskonens burk.
Köpa en licens / dator INNOM hemmet är ju bara taskigt.
August 2, 2001
hypno toad wrote: Linux kommer stödja DRM, visst det går att ta bort från koden, men Torvalds är för det.
Linux är ett bra operativ, flera gånger bättre än vad M§ någonsin kan göra, men inte det bästa heller.
Linus tycker bara inte att man ska försöka tvinga bort det med någon slags anti-DRM paragraf i licensen som i GPL v3. Tvivlar starkt på att han någonsin uttalat sig positivt om DRM.
June 28, 2001
hypno toad wrote: Linux kommer stödja DRM, visst det går att ta bort från koden, men Torvalds är för det.
Linux är ett bra operativ, flera gånger bättre än vad M§ någonsin kan göra, men inte det bästa heller.
Ajdå att linux är pro DRM är mindre bra, DRM var det första jag tänkte på när jag läste denna nyhet.
January 16, 2005
Tycker detta verkar vara ett väldigt dumt beslut. Fattar inte riktigt vad de har tänkt på när de tagit det. Jag menar om de vill få bort piratkopieringar och liknande så drar dem i alla fall i helt fel snöre. Det finns redan nu sätt att gå runt om i stort sett alla av deras pirat-skydd och ett sånt här beslut lär ju knappast locka över medlemmar från "the dark side".
Sen tror jag inte att folk som bytar moderkort ett par gånger om året har något större intresse av att köpa en ny licens vaje gång. Med tanke på hur pass dyr en licens är så kan jag ju lugnt säga att jag inte hade haft råd att göra det.
Sen vet jag ju iofs inte riktigt hur de skulle kunna kontrollera när man bytar moderkort men vem vet det kanske tillkommer som en ny funktion i Vista.
1 Guest(s)