Microsoft ser inte Firefox som ett hot och ratar fliksurfnin|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft ser inte Firefox som ett hot och ratar fliksurfnin
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 12, 2004 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

News.com har publicerat ny information om Microsofts tankar kring den växande populariteten för open-source webbläsaren Firefox. Man verkar inte se Firefox som ett direkt hot till Internet Explorer och bland annat vill man svära sig fria från att IE skulle vara osäkrare än många andra webbläsare.

"At a security roundtable discussion in Sydney on Thursday, Ben English, Microsoft's security and management product manager, told attendees that IE undergoes "rigorous code reviews" and is no less secure than any other browser"

Man påpekar att Internet Explorers säkerhetsbrister helt enkelt ges mer utrymme i media och dylikt, helt enkelt för att IE är den standardiserade webbläsaren på marknaden.

Man ser inte heller Firefox som ett hot rent featuremässigt och bland annat har man inte mycket tilltro till en av Firefox mest prisade egenskaper, fliksurfning (tab browsing).

Det är också lite intressant att en huvudansvarig på Microsoft, Steve Vamos, som inte ens testat Firefox är beredd att uttala sig om skillnader i features.

"Vamos, who admitted he has never used Firefox, said there is a lot of hype surrounding the open-source movement and that if Microsoft's customers wanted new features, they would have told the company about it."

Om Microsoft enbart försöker hålla god min efter den officiella lanseringen av Firefox 1.0 eller verkligen inte tror på Firefox låter vi vara osagt. Men vi hoppas åtminstone att vi kan få se features som fliksurfning i framtida versioner av IE, då vi till skillnad mot MS tror att flera användare skulle uppskatta detta.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
771168
November 12, 2004 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

IE har den bästa fliksurfningen som finns, med hjälp av Avant Browser.

+ popup & Ad-blocker, snabbknappar för avaktering av bilder/flash på sidor, mouse gestures, teman och allt det i bara en simpel installation istället för en massa trixande med extensions för att få en läsare som funkar bra.

Sitter och trixar med FireFox vid sidan om och försöker få det att funka som jag vill, men det går fan inte att få det att smida på lika bra.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
771188
November 12, 2004 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: IE har den bästa fliksurfningen som finns, med hjälp av Avant Browser.

+ popup & Ad-blocker, snabbknappar för avaktering av bilder/flash på sidor, mouse gestures, teman och allt det i bara en simpel installation istället för en massa trixande med extensions för att få en läsare som funkar bra.

Sitter och trixar med FireFox vid sidan om och försöker få det att funka som jag vill, men det går fan inte att få det att smida på lika bra.

Kalla mig n00b men jag har faktiskt inte hört talas om Avant Browser..

Ska kanske kolla upp det 🙂

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
Member Since:
December 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
771197
November 12, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Avant är en IE shell.

Vad är det som gör Avants fliksurfning bättre än Firefox's fliksurfning?

Firefox är i min mening den mest konfigurerbara webbläsare som finns.

Sen ligger Gecko (Mozillas renderingsmotor) några generationer före IE när det gäller webbstandarder.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
771231
November 12, 2004 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Avant är så otroligt buggigt imo. Känns som om det har en massa minnesläckor och extra lullull...

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
771246
November 12, 2004 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Fliksurfningen är bara ruskigt smidig i standardutförande.
Dubbelklick för att öppna/stänga tabbar, flyttbara, o.s.v.
Går säkert att få upp FF på samma nivå, + säkerligen några extra funktioner, men det kräver jobb som inte jag har någon lust att utföra.

Men du har ju helt rätt i att FF i grunden är en bättre läsare, så jag påtar som sagt var på lite vid sidan av när jag känner att jag orkar, och när jag får till det någorlunda bra så skrotar jag helt klart IE/Avant.
Har fått det hyfsat bra en gång i tiden, men nu funkar ju inte alla extensions längre. :arg:

Edit: Har ju inte kommenterat nyheten ännu. 🙂
Bull helt enkelt. Anledningen till att folk inte frågar efter det är troligen för att vanliga användare inte på egen hand knäcker en sådan idé. "Hmmm, vad smidigt om jag hade lite flikar att stoppa alla fönster i"
Och de som gör det orkar nog oftast inte höra av sig till MS, utan installerar troligen ett shell, eller går över till Mozilla/FF/Opera.

Jag går nog på din idé om att hålla god min, och ett försök till att slippa lite arbete. 😉

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
771256
November 12, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Avant är så otroligt buggigt imo. Känns som om det har en massa minnesläckor och extra lullull...

Senaste versionerna har funkat jäkligt bra, vad jag har märkt.
Men det var ett bra tag där som inte var speciellt roligt.

FF har iofs inte heller funkat allt för bra för mig, någon av versionerna, men har testat 1.0 nu ett tag och det verkar ha blivit bra mycket bättre.

Gulzebra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
January 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
771260
November 12, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med om Avant. Har kört det hur länge som helst. Jag försöker köra lite Firefox då och då, men det är helt enkelt inte lika bra.
Just nu är Avant lite buggigt med några nya funktioner, men det löser sig snabbt. Väntar på bättre zoom av sidor och lite sånt ballt.
Sen är sparning av flikar ett måste som standardfunktion tycker jag.
Har för övrigt Mozilla-skin i Avant om någon undrar. 😛

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
771265
November 12, 2004 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad som vore riktigt bra är om Mozilla kopierade Avant, och la ut 2 versioner av FF.
Nuvarande versionen, och sen en med typ samma funktioner som Avant har förinstallerade, för slöa användare som mig och zebran.

Sen skulle det ju inte finnas någon anledning till att inte gå över.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
772209
November 13, 2004 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det känns som att Firefox är på god väg att klå Opera men inte än. Sitter just nu med Firefox och har inte ställt in så speciellt mycket men Opera är mer användarvänligt från start.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
772224
November 13, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Gud, vad kul jag ska ha åt ms när FF kommer och kör över...;)
Sen hur lång tid det tar vet jag inte, men det kommer...:P

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
772254
November 13, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft är bara avundsjuka. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL