Microsoft siktar på Vistas uppföljaree Vienna under 2009|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft siktar på Vistas uppföljaree Vienna under 2009
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 12, 2007 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista har tagit runt 5 år att utveckla och få ut på marknaden men det verkar inte som att Microsoft har för avsikt att ta lika lång tid på sig när man lanserar sitt nästa operativsystem för PC-marknaden. Under kodnamnet Vienna kommer nästa generations Windows-lanseras och ska enligt Microsoft dyka upp redan inom de närmsta två och ett halvt åren. Microsoft har påpekat att detta handlar om ett helt nytt operativsystem och inte det service pack för Vista som går under namnet Fiji. Även om man inte kunde säga något om vilka egenskaper som skulle få Vienna att verkligen skilja sig från sina äldre syskon verkar ett helt nytt användargränssnitt vara på tapeten. Vilket inte bara skulle innebära kosmetiska förändringar utan även hur själva gränssnittet är uppbyggt. Om Microsoft håller sitt schema borde vi få veta mer under år 2009.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
1117750
February 12, 2007 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

:)R

OK........, :-k

Känns lite som om man kan skippa att köpa Vista och köra på XP fram tills dess då...... Vista lär väl ändå inte funka som det skall under 2007.

Får väl bli Vista 30 dagars- trial för Crysis men XP i övr.

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1117756
February 12, 2007 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kommer de verkligen att fi igen de investerade pengarna i Vista om de gör så, menar rent ekonomiskt borde det väl vara bättre att suga ut så mycket man kan ur det man har så länge det går?

Och nytt UI igen!?, skulle tippa på att det huvudsakligen är det som skiljer då, och att det mesta underliggande är baserat på Vista.

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
1117765
February 12, 2007 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Funderat på en annan sak om Vienna. Skulle inte förvåna mig om directx 11 kommer bli exklusivt för Vienna, som Directx 10 är för Vista. Nån här på forumet som funderar i samma banor som jag?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1117776
February 12, 2007 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote: :)R

OK........, :-k

Känns lite som om man kan skippa att köpa Vista och köra på XP fram tills dess då...... Vista lär väl ändå inte funka som det skall under 2007.

Får väl bli Vista 30 dagars- trial för Crysis men XP i övr.

Tror du att det bara är Crysis som kommer att behöva Vista fram till 2009? Ibland undrar jag om inte Crysis känns som t.o.m. mer överhypat än HL2 och Doom3 tillsammans....

Visst, man kan gnälla vidare på Vista fram tills nästa OS släpp, men är det lönt? Det var ju precis samma gnällande på Windows 2000 när det kom, och det rullar fortfarande på i burkar över hela världen, och lär göra det ett tag till.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1117785
February 12, 2007 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Som ovan skulle jag inte bli helt förvånad om DX11 är vienna only. Att DX10 Vart Vista only beror (enligt ms) på att man har skrivit det helt annorlunda och att det därför inte fungerar att köra det på XP. Om Vista och vienna bygger på samma princip borde det inte vara några problem.

Känns lite knasigt dock att trycka ut nya operativsystem snabbare än servicepacken. Ett bra operativsystem med regelbundna uppdateringar och servicepack fungerar utmärkt. Fast det är klart, man kanske inte tjänar lika mycket pengar på det.... men men...

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
1117787
February 12, 2007 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

@ denstore: Självklart är inte Crysis det enda DX10- spelet som kommer fram till 2009 och det vet du också att jag vet.

Överhypat? Knappast! Det kommer att bli en milstolpe i spelhistorien.

Vistas DRM- skit kan jag vara utan men inte DX10 vid enstaka tillfällen alltså Vista vid de tillfällen jag måste, annars XP.

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1117789
February 12, 2007 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote: @ denstore: Självklart är inte Crysis det enda DX10- spelet som kommer fram till 2009 och det vet du också att jag vet.

Vistas DRM- skit kan jag vara utan men inte DX10 vid enstaka tillfällen alltså Vista vid de tillfällen jag måste, annars XP.

Hitintills har vi ju inte direkt sett mycket av några drm-applikationer överhuvudtaget. Hur det kommer att bli i framtiden återstår väl att se, men det lär ju knappast bli mindre i nästa OS....

När det gäller Crysis, så jo, det är överhypat, av vad jag har sett hitintills. Snyggt, ja. Milstolpe? Varför?

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
1117798
February 12, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ElWeed]@ denstore: Självklart är inte Crysis det enda DX10- spelet som kommer fram till 2009 och det vet du också att jag vet.

Hitintills har vi ju inte direkt sett mycket av några drm-applikationer överhuvudtaget. Hur det kommer att bli i framtiden återstår väl att se, men det lär ju knappast bli mindre i nästa OS....

När det gäller Crysis, så jo, det är överhypat, av vad jag har sett hitintills. Snyggt, ja. Milstolpe? Varför?

Sant, gällande nästkommande OS. 🙂 Det gör det dock inte mer lönt att pröjsa för Vista nu då nästa kommer så tätt. Men det är som sagt bara min åsikt. wink

Crysis milstolpe för att?
- första DX10- spelet (ok, begränsat DX10 innehåll men ändå)
- förstörbar omgivning som jag aldrig tidigare sett i något annat spel (såg lite av det i Red Faction men inte i närheten av detta. Kika på senaste videon där de mejjar ned träd t.ex)
- fysiken i spelet är väl rätt juste också, eller?

Yeah, yeah, nu skall jag vila middag. 😀 😛 wink

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
1117830
February 12, 2007 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Crysis kommer möjligtvis bli ihågkommet som "ett snyggt spel när det kom" om 10 år, men för att bli milstolpe räcker det ju knappast att vara polerat på ytan och kunna fälla träd med automatgevär?

Hursomhelst känns det som att 2009 är lite väl tidigt för ett nytt O/S att släppas och jag kommer bli mycket förvånad om det faktiskt släpps under de närmsta 2-3 åren.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1117846
February 12, 2007 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har stora förväntningar på vienna och enormt stora förhoppningar.
har vi tur får vi något i stil med vad apple har gjort med osx där man skapar ett os som man uppdaterar som tiden går men fortfarande är det samma. typ.... eller va fan?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1117883
February 12, 2007 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote: [quote=denstore][quote=ElWeed]@ denstore: Självklart är inte Crysis det enda DX10- spelet som kommer fram till 2009 och det vet du också att jag vet.

Sant, gällande nästkommande OS. 🙂 Det gör det dock inte mer lönt att pröjsa för Vista nu då nästa kommer så tätt. Men det är som sagt bara min åsikt. wink

Crysis milstolpe för att?
- första DX10- spelet (ok, begränsat DX10 innehåll men ändå)
- förstörbar omgivning som jag aldrig tidigare sett i något annat spel (såg lite av det i Red Faction men inte i närheten av detta. Kika på senaste videon där de mejjar ned träd t.ex)
- fysiken i spelet är väl rätt juste också, eller?

Yeah, yeah, nu skall jag vila middag. 😀 😛 wink

I Delta Force kan man skjuta sönder mer eller mindre allt. Träd, fordon osv. I Det senaste DF ser man även vitt när man tittat upp direkt mot solen och vad jag vet är det bara i just DF som detta sker.
Klart inte lika avancerat som Crysis men principerna är gamla. Crysis precis som Far Cry blir ihågkommet för sin stiliga grafik.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1117929
February 12, 2007 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Woho, Microsoft gör en ME2 :)R

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL