Microsoft slänger ut HD-uppspelning i 32-bit Vista|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft slänger ut HD-uppspelning i 32-bit Vista
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 25, 2006 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har nu gjort ett nytt tillkännagivande för Windows Vista som
garanterat väcker starka känslor hos många. Man har nämligen meddelat att full
uppspelning av högupplösta och kopieringsskyddade videoformat
href="http://www.apcstart.com/site/dwarne/2006/08/1139/microsoft-cuts-another-feature-full-hd-playback-in-32bit-vista">enbart
kommer stödjas av 64-bit versionen av Vista
. Med andra ord kommer inte
Blu-ray och HD DVD att kunna spelas upp på Windows Vista 32-bit. Anledningen
till att Microsoft slopar stöd för HD-uppspelning i 32-bit versionen av Vista är
på grund av operativsystemets drivrutinshantering. Eftersom det i x32-versionen
är möjligt att köra icke certifierade drivrutiner och annan kod ska det vara
allt för lätt att ta sig förbi de kopieringsskydd som nästa generations
videoformat använder sig av.

"But he conceded that a commercially-produced BluRay or HD-DVD movie with next-generation high definition protected content wouldn’t play on a 32 bit PC."

Inte helt oväntat är det mediaföretagen som uttryckt sin oro för icke signerad kod och legat bakom Microsofts beslut. Hur detta besked mottages av dem som faktiskt tänkt använda sina 32-bit PCs en längre tid återstår dock att se.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1071610
August 25, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Kryper Gates/Ballmer & Co för Hollywood lobbyisterna så vill det jävlar i anamma till att de gör 64-bits versionen ligga stabil som 32-bits varianten.
Sedan gäller det ju att programvara för 64-bit tusenfaldigas.
Mardröm om det blir som med XP: En stabil (32-bit) variant som det inte går att se HD på eller en instabil (64-bit) variant som det går att se HD på.
Sedan är det ju frågan om hur många spel och program mm det kommer till 64-bitarn. Det är ju en snygg gest att de tvingar alla som inte har en 64-bitars processor att uppgradera om de vill kunna se på HD.
Personligen börjar jag bli skittrött på HD innan det ens kommit. Svindyra spelare, svindyra skivor, HDCP på skärmar och grafikkort och en Hollywood lobby som tror att alla ska börja sälja sina släktingar för att kunna knäcka kopieringsskydden. Det är ju samma skit vi tittar på än då, bara i LITE högre upplösning.
Tacka vet jag Ultra HD Video, då kan vi börja snacka om upplösningar värda att jobba sig lite för.
http://en.wikipedia.org/wiki/U.....tion_Video

Det ligger väl ett antal år framåt i tiden men det kan inte hjälpas att man redan börjar fundera på vad mediaindustrin ska hitta på då. Kanske lobba fram ett lagförslag som innebär att man får livstids fängelse vid den 3:e filmen man rippar.
Microsoft kommer då att ha ett nytt OS färdigt där det ingår en anställd som blir inneboende för att övervaka så ingen kopiering sker (MS m fl har då gett upp hoppet om att via mjuk- och hårdvara stoppa kopieringen).
Nu har jag fått avreagera mig lite. Det är dock konstigt vilken utveckling vi går mot. Förmodligen hade datorn blivit kvar vid ritbordet om man vetat det man vet idag.... :cy:

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1071626
August 25, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Det här va väll inte det största problemet?
Vista kräver ju HDCP stöd hos grafikkort och skärm för att spela upp hd-material, iaf när det gäller de skyddade formaten (läs blueray osv). Lättare att byta till en 64bits cpu än att skaffa nytt grafikkort och ny skärm. Är ju fler cpuer som stödjer 64bits idag, än grafikkort och skärmar som stödjer HDCP.

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
1071628
August 25, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Ganska märkligt val i mina ögon.
Man måste alltså ha 64Bitars version för att kunna se HD upplöst film, men hur blir det då om man samtidigt är en gamer ?
För som det ser ut i dagens läge så har ganska många problem att kunna spela fullt ut.
Det enda man kan hoppas på i detta läget är att pyttemjuk fixar detta till releas dagen.

/Homie

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1071632
August 25, 2006 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Som jag sa i en annan tråd, ju mer dom håller på och kommer på värdelösa lösningar som låser in användaren, ju större blir motivationen hos dom som har kunskaperna att knäcka/kringå krypteringarna.
Att dom aldrig lär sig.

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
1071634
August 25, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ghost^[Homie wrote: ]Ganska märkligt val i mina ögon.
Man måste alltså ha 64Bitars version för att kunna se HD upplöst film, men hur blir det då om man samtidigt är en gamer ?
För som det ser ut i dagens läge så har ganska många problem att kunna spela fullt ut.
Det enda man kan hoppas på i detta läget är att pyttemjuk fixar detta till releas dagen.

/Homie

Kör dual-boot. Själv kommer jag att köra dual-boot med 32-bit och 64-bit Vista Business.

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1071644
August 25, 2006 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Man börjar ju direkt undra två saker när man läser detta.

1. Är mjukvaran kritisk i kopieringsskyddet vid uppspelandet? Isf kommer det inte vara några större problem att knäcka det eftersom mjukvaran endast är skyddad av annan mjukvara (ingen hårdvara).

2. Varför kan de inte kräva signerade drivrutiner i 32-bitars-versionen som de gör i 64-bitars?

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1071645
August 25, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

steg99, du låter lite väl negativ tycker jag. Klart att det är dyrt med spelare och skivor, pricis som med dvd och cd, men det blir billigare ganska snabbt och HDCP kommer ju säkerligen att knäckas ganska snabbt, precis som alla möjliga försök till att stoppa piratkopieringen. Det enda som kommer att hålla tillbaka piratkopieringen är att filmerna är så himla stora i HD-upplösning.

Och lobbygrupperna har rätt, det finns personer där ute som skulle sälja sin morsa för att knäcka kopieringsskyddet, och knäckt kommer det att bli.

AxXiz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
1071648
August 25, 2006 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

nu har microsoft tydligen ändrat sig

TheWretch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
1071820
August 25, 2006 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print
Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 93
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL