Microsoft släpper sin Windows-källkod|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft släpper sin Windows-källkod
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 25, 2006 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har suttit i ett skruvstäd ända sedan år 2004 vad gäller deras monopol-liknande verksamhet. Men det är runt 8 år sedan EU-kommissionen började sina strider med Microsoft där vi bland annat sett hur mjukvarujätten tvingats till att lansera versioner av Windows utan mediaspelare. Nu har dock Microsoft fått ge med sig ännu mer och det handlar om självaste källkoden till Windows som nu även konkurrerande programutvecklare ska få tillgång till för hjälp vid utveckling av tredjepartsmjukvara. Förmodligen kommer det dröja ett par år innan alla detaljer är utredda kring det hela men Microsoft har onekligen "ögonen" på sig.

Källa: N24

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1007876
January 25, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Whatt?!?! Det är väll inte rättvist på nått sätt? Tycker inte om M$, men det är ju som att tvinga Adobe att ge ut källkoden till PhotoShop.
Aja, dom måste nog ha en riktigt bra anledning till det...

Edit: Tydligen så handlar det inte om att dom släpper den fri, utan det kommer kosta en (troligen stor) summa att få tillgång till den. Så det handlar om att dom licensierar koden till programutvecklare.

Det gör ju att det känns lite mer rätt än att dom helt enkelt tvingas göra sourcen tillgänglig för alla.

jaqob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1007880
January 25, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Får hålla med ovanstående...
Förstår inte riktigt alla dessa rättegångar mot Microsoft?
Hur kan man tvinga någon att ta bort saker från program, eller släppa Tycker andra ska vinna övsin källkod? (Nu släpps den väl inte fri direkt, men ändå)

Var nu microsoft väldigt tidigt ute med ett "bra" OS, och lyckats få en extrem kundkrets, skoj för dem.

Inte att jag gillar Microsoft, absolut inte, men detta tycker jag inte är rätt sätt att gå

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1007900
January 25, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar om att MS befinner sig i en sådan position där de är totalt dominanta och om de vill så ska skulle de enkelt kunna konkurrera bort vad som helst. Se bara vad MSN gjort med ICQ och andra IM-klienter. ICQ har varit sedan länge den klart överlägsna klienten men nog fan använder allt fler MSN och just för att det finns där direkt, inte för att det är bra.

Detta är tänkt att helt enkelt göra det möjligt för andra företag att jobba på samma nivå som MS egna programkodare. Lika villkor helt enkelt.

//Andreas

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1007966
January 25, 2006 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Se bara vad MSN gjort med ICQ och andra IM-klienter. ICQ har varit sedan länge den klart överlägsna klienten men nog fan använder allt fler MSN och just för att det finns där direkt, inte för att det är bra.

Precis, hade gärna använt icq. Men det är ju nästan inga av mina kompisar som har det. Bara msn som gäller...

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1007972
January 25, 2006 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: [quote=Delph1]Se bara vad MSN gjort med ICQ och andra IM-klienter. ICQ har varit sedan länge den klart överlägsna klienten men nog fan använder allt fler MSN och just för att det finns där direkt, inte för att det är bra.

Precis, hade gärna använt icq. Men det är ju nästan inga av mina kompisar som har det. Bara msn som gäller...

Kan bara instämma. ICQ äger men inga använder det...
Tycker att detta börjar bli fjolligt, om någon källkod borde släppas så är det källkoden till Liero !

Skg
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1007990
January 25, 2006 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag slutade använda ICQ på grund av att det tappade fokus. Jag vill skicka meddelanden och filer till mina vänner på ett enkelt sätt. Jag behöver inte en mängd onödiga inbyggda funktioner. Nu blev det att jag använder MSN istället bara för att ICQ gick och blev bloatware.. Synd bara att MSN är värdelöst för filöverföring.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1007991
January 25, 2006 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Skg wrote: Jag slutade använda ICQ på grund av att det tappade fokus. Jag vill skicka meddelanden och filer till mina vänner på ett enkelt sätt. Jag behöver inte en mängd onödiga inbyggda funktioner. Nu blev det att jag använder MSN istället bara för att ICQ gick och blev bloatware.. Synd bara att MSN är värdelöst för filöverföring.

Den riktiga ICQ-klienten är väldigt blotad, fast det är MSN klienten också nuförtiden, nästan värre än ICQ klienten. ICQ protokollet i sig är dock mycket bättre än MSN;s motsvarighet och använderm an en alternativ klient så get ICQ protokollet fördelar som större stabilitet och offlinemeddelanden.

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1008004
January 26, 2006 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

Det vore riktigt intressant om detta kunde leda till fullt NTFS stöd i Linux och FreeBSD.
Då blir ju det största hindret för många av oss bortsopat och man kan lättare byta till tex Ubuntu och dela hårddisk med farmor och andra som inte förstår sig på något annat än windows.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL