April 17, 2005
Den senaste veckan har det pågått högljudda diskussioner kring Microsofts upplägg av licensieringen av Windows Vista. När Microsoft först presenterade sin Vista licensiering insåg många att det skulle närmare ett dråpslag för entusiaster som ofta uppgraderar sina datorer. En Vista licens skulle nämligen bara få överskrida ett fåtal komponentbyte innan man skulle behöva köpa en ny licens. För en entusiast som ofta byter komponenter skulle detta vara mer eller mindre en katastrof. Kritiken mot Microsoft har varit stark och nu har man faktiskt gett med sig och det ordentligt. Köper man en kopia av Windows Vista, oavsett version, kan du sedan använda denna på hur många datorer du vill, förutsett att du bara har operativsystemet installerat på en dator i taget.
You may uninstall the software and install it on another device for your use. You may not do so to share this license between devices.
Detta är lite av en kovändning av Microsoft och man trycker på att det är just för att stödja entusiastmarknaden som varit en viktig del under bland annat utvecklingen av Vista. Så för alla som varit oroliga för Vistas hårda licensieringskrav kan med andra ord andas ut.
March 10, 2003
Detta kommer säkert bidra till att fler personer kanske köper Vista också. Men kan tänka mig att OEM versionen som är billigare inte alls har samma lösa licensavtal.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 11, 2003
stege99 wrote: [quote=Ctrl]Detta kommer säkert bidra till att fler personer kanske köper Vista också. Men kan tänka mig att OEM versionen som är billigare inte alls har samma lösa licensavtal.
Rätt, detta gäller bara för Retail versionerna.
Fast jag tycker att det är helt OK. De som köper OEM är kanske inte heller så intresserade egentligen. De vill bara ha en dator, som fungerar.
Däremot de som lägger ner mycket tid och pengar, de kan nog också tycka det är OK att köpa retail, så länge de inte behöver göra det gång på gång.
Jag kommer garanterat att handla någon retail-version, och räknar med ett pris på 3-4 tusen.
August 23, 2003
Äntligen 😀 . Vore dumdristigt av MS att inte stödja entusiaterna. Nu kan jag börja spara ihop till en retail version av Vista Business resp. en 64-bits version av retail Vista Business. Men inköpen blir i mitten av 2008, då jag ska uppgradera min dator. Bara Chassit kommer jag spara. Sen kan jag ha kvar licenserna när jag gör ytterligare uppgraderingar, tills Vindows Vienna kommer.
March 11, 2003
Kame_boy wrote: men jag tror inte att nån entusiast hade brytt sig om den regeln ändå 😛 för det finns väl ändå inget som aktivt hindrar en från att installera på flera maskiner hemma?
mer än samvetet dvs.
Med tanke på att Vista enbart skulle kunna reggas ett begränsat antal gånger, så var det nog entusiasterna som brydde sig mest. Och visst, de som kör med piratat OS skiter kanske i vilket, men för oss som tycker det är värt pengarna, så är det är ett totalt nödvändigt besked.
September 12, 2001
denstore wrote: [quote=Kame_boy]men jag tror inte att nån entusiast hade brytt sig om den regeln ändå 😛 för det finns väl ändå inget som aktivt hindrar en från att installera på flera maskiner hemma?
mer än samvetet dvs.
Med tanke på att Vista enbart skulle kunna reggas ett begränsat antal gånger, så var det nog entusiasterna som brydde sig mest. Och visst, de som kör med piratat OS skiter kanske i vilket, men för oss som tycker det är värt pengarna, så är det är ett totalt nödvändigt besked.
Ett fjortisord jag inte brukar köra med men gör ett undantag...
Word! 😉
January 25, 2004
Mean Machine wrote: Det var ju precis det jag sa. Nu kommer det bli ett fett jubel över att MS är så generösa...
Precis vad jag tänkte. De gick väl först ut med skitlicens för att få lite press angående den. Sen ändrar de om lite efter hur folket vill ha det och alla tycker MS gjort en väldigt snäll gärning...
1 Guest(s)