Microsoft släpper tyglarna för Vista-licensiering|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft släpper tyglarna för Vista-licensiering
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 3, 2006 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Den senaste veckan har det pågått högljudda diskussioner kring Microsofts upplägg av licensieringen av Windows Vista. När Microsoft först presenterade sin Vista licensiering insåg många att det skulle närmare ett dråpslag för entusiaster som ofta uppgraderar sina datorer. En Vista licens skulle nämligen bara få överskrida ett fåtal komponentbyte innan man skulle behöva köpa en ny licens. För en entusiast som ofta byter komponenter skulle detta vara mer eller mindre en katastrof. Kritiken mot Microsoft har varit stark och nu har man faktiskt gett med sig och det ordentligt. Köper man en kopia av Windows Vista, oavsett version, kan du sedan använda denna på hur många datorer du vill, förutsett att du bara har operativsystemet installerat på en dator i taget.

You may uninstall the software and install it on another device for your use. You may not do so to share this license between devices.

Detta är lite av en kovändning av Microsoft och man trycker på att det är just för att stödja entusiastmarknaden som varit en viktig del under bland annat utvecklingen av Vista. Så för alla som varit oroliga för Vistas hårda licensieringskrav kan med andra ord andas ut.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1091078
November 3, 2006 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det var på tiden.

blurg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1091086
November 3, 2006 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Bra för oss råbarkade entusiaster.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1091093
November 3, 2006 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Detta kommer säkert bidra till att fler personer kanske köper Vista också. Men kan tänka mig att OEM versionen som är billigare inte alls har samma lösa licensavtal.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1091172
November 3, 2006 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Detta kommer säkert bidra till att fler personer kanske köper Vista också. Men kan tänka mig att OEM versionen som är billigare inte alls har samma lösa licensavtal.

Rätt, detta gäller bara för Retail versionerna.

XaaR
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
1091175
November 3, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Då kanske jag kommer köpa vista. Men jag kommer nog att vänta ett tag

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1091177
November 3, 2006 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: [quote=Ctrl]Detta kommer säkert bidra till att fler personer kanske köper Vista också. Men kan tänka mig att OEM versionen som är billigare inte alls har samma lösa licensavtal.

Rätt, detta gäller bara för Retail versionerna.

Fast jag tycker att det är helt OK. De som köper OEM är kanske inte heller så intresserade egentligen. De vill bara ha en dator, som fungerar.
Däremot de som lägger ner mycket tid och pengar, de kan nog också tycka det är OK att köpa retail, så länge de inte behöver göra det gång på gång.
Jag kommer garanterat att handla någon retail-version, och räknar med ett pris på 3-4 tusen.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1091206
November 3, 2006 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ju precis det jag sa. Nu kommer det bli ett fett jubel över att MS är så generösa...

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
1091208
November 3, 2006 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Äntligen 😀 . Vore dumdristigt av MS att inte stödja entusiaterna. Nu kan jag börja spara ihop till en retail version av Vista Business resp. en 64-bits version av retail Vista Business. Men inköpen blir i mitten av 2008, då jag ska uppgradera min dator. Bara Chassit kommer jag spara. Sen kan jag ha kvar licenserna när jag gör ytterligare uppgraderingar, tills Vindows Vienna kommer.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1091211
November 3, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

men jag tror inte att nån entusiast hade brytt sig om den regeln ändå 😛 för det finns väl ändå inget som aktivt hindrar en från att installera på flera maskiner hemma?
mer än samvetet dvs.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1091213
November 3, 2006 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var på tiden.

Vad kommer en retail-version av Home Premium att kosta? Det är väl mest priset som påverkar ett ev. köp för min del.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1091219
November 3, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: men jag tror inte att nån entusiast hade brytt sig om den regeln ändå 😛 för det finns väl ändå inget som aktivt hindrar en från att installera på flera maskiner hemma?
mer än samvetet dvs.

Med tanke på att Vista enbart skulle kunna reggas ett begränsat antal gånger, så var det nog entusiasterna som brydde sig mest. Och visst, de som kör med piratat OS skiter kanske i vilket, men för oss som tycker det är värt pengarna, så är det är ett totalt nödvändigt besked.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1091222
November 3, 2006 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Kame_boy]men jag tror inte att nån entusiast hade brytt sig om den regeln ändå 😛 för det finns väl ändå inget som aktivt hindrar en från att installera på flera maskiner hemma?
mer än samvetet dvs.

Med tanke på att Vista enbart skulle kunna reggas ett begränsat antal gånger, så var det nog entusiasterna som brydde sig mest. Och visst, de som kör med piratat OS skiter kanske i vilket, men för oss som tycker det är värt pengarna, så är det är ett totalt nödvändigt besked.

Ett fjortisord jag inte brukar köra med men gör ett undantag...

Word! 😉

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1091292
November 4, 2006 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Det var på tiden.

Vad kommer en retail-version av Home Premium att kosta? Det är väl mest priset som påverkar ett ev. köp för min del.

Ca 2500kr, medan Ultimate lär gå loss på ca 4000kr.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1091454
November 4, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Der står ju egentligen inte i klartext att man får installera om det hur många gånger man vill.
Tyvärr får man bara installera om "Windows Anytime Upgrade" en gång på en annan dator vilket känns riktigt tråkigt.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1091629
November 5, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det var ju precis det jag sa. Nu kommer det bli ett fett jubel över att MS är så generösa...

Precis vad jag tänkte. De gick väl först ut med skitlicens för att få lite press angående den. Sen ändrar de om lite efter hur folket vill ha det och alla tycker MS gjort en väldigt snäll gärning...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 141
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL