August 22, 2005
Enligt ryktessajten #1 (lägg märke till piken), The Inquirer, har Microsoft planer på att för första gången i konsolhistorien lansera en TV-spelskonsol med trådlösa handkontroller som originaltillbehör.
Att trådlöshet är A och O på dagens IT-marknad är knappast någon nyhet och alla spelkonsoler på marknaden har mängder av tredjepartstillbehör med trådlösteknik, inte minst handkontrollers.
Nu verkar det dock som att Microsoft, till allas förtjusning, tänkt gå ett steg längre och standardisera trådlösa handkontroller för deras nästa generations spelkonsol.
"Well, there is now a blossoming market for wireless peripherals for all three major consoles, and Microsoft has spotted this. The Xbox was lauded for having controller wires that were incredibly long, and now they have gone one better by making wireless controllers standard on the Xbox 2. We don't think the controller is going to change much in size or shape from the Controller S design that is currently shipping, apart from this added wireless functionality."
Vi ser helt klart detta som positiva nyheter, att slippa trasslet och snubbelfaran med handkontrollskablarna är något många strävar efter. Om Microsoft standardiserar de trådlösa handkontrollerna för Xbox 2 liter vi också att man rett ut alla eventuella problem med batteridrift och liknande.
Kort och gott finns det nu ännu mer att längta efter inför Microsofts Xbox 2-lansering.
Delph1 wrote: Underbart. Speciellt om man har micro, WLAN och annan stråande utrustning i närheten. Att erbjuda det tycker jag om men att standardisera det: minde bra.
//Andreas
Jag är kanske godtrogen men jag är övertygad om att man tar med detta i beräkningarna. Fördelen med att standardisera det är ju att man skulle kunna välja mindre vanliga frekvenser och på så sätt undvika problem med störningar osv. Det är ju ändå inget problem med bakåtkompabilitet direkt, jag tror i alla fall inte dagens kontrollers kommer funka med Xbox 2 så då kan de börja från scratch med RF-stödet.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 11, 2004
Angående micro, WLAN mm. Micron står förhoppningsvis i köket och sen när slår WLAN ut trådlösa handkontroller? :-s
Tycker det är bra att dom erbjuder trådlösa handkontroller by default. Då slipper man ju köpa "dubbelt". Personligen så ligger min handkontroller (med sladd) bara och samlar damm.
February 12, 2003
Redfaction wrote: Hatar trådlöst. Dåliga trådlösa saker: Möss, Handkontroller, Routers (Låg hastighet)
Ännu ett prisvinnande inlägg. Har du någonting vettigt alls att säga som kan främja en tråd?
Jag orkar inte riktigt bry mig egentligen, men efter 4 dagar i rad med dina inlägg rann det över.
För att vara ontopic då...
Jag är helt inne på Delph1's spår där, kunde inte hålla med mer.
November 27, 2003
Anton K wrote: [quote=Delph1]Underbart. Speciellt om man har micro, WLAN och annan stråande utrustning i närheten. Att erbjuda det tycker jag om men att standardisera det: minde bra.
//Andreas
Jag är kanske godtrogen men jag är övertygad om att man tar med detta i beräkningarna. Fördelen med att standardisera det är ju att man skulle kunna välja mindre vanliga frekvenser och på så sätt undvika problem med störningar osv. Det är ju ändå inget problem med bakåtkompabilitet direkt, jag tror i alla fall inte dagens kontrollers kommer funka med Xbox 2 så då kan de börja från scratch med RF-stödet.
Givetvis gör man väl så gott man kan för att undvika alla former av störningar, men det är ju helt omöjligt att garantera en helt säker frekvens. Om man bara tar micron som exempel så sänder ju inte den ut på bara en vädlångd utan öser ju verkligen ut strålning. Att erbjuda är jag som sagt positiv till, men jag vill ha en möjlighet att välja.
Majster wrote: Angående micro, WLAN mm. Micron står förhoppningsvis i köket och sen när slår WLAN ut trådlösa handkontroller? Eh?
T.ex. studenter är har gärna mikron nära tvn 😉
WLAN var bara ett exempel på en annan trådlös produkt. Den sänder ut frekvenser som mycket väl kan störa med andra trådlösa produkter.
//Andreas
October 7, 2002
En annan intressant fråga är vad som händer om man har en massa XBOX på samma ställe. Typ mässor, eller studentbostadsområden eller så. Lite retligt om grannens handkontroll påverkar min XBOX. Visst, det finns lösningar för det här, men samtidigt är det svårt att få dem så enkla som att "sladden ska sitta i din låda"...
1 Guest(s)