Microsoft tar i med hårdhandskarna mot piraterna|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft tar i med hårdhandskarna mot piraterna
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2002 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan ju tänkas att en del av våra läsare tillhör den stora skara människor som inte betalat för Windows XP. De flesta piratkopior är som bekant så kallade "Corporate"-versioner, det vill säga versioner som inte berörs av Windows Product Activation. I och med Service Pack 1 tänker dock Microsoft sätta stopp för de som snålade genom en ny algoritm för att upptäcka corporate CD-nycklar. Så passa på och njut medan ni fortfarande kan, i höst kommer en hel del XP användare nämnligen finna att deras operativsystem helt enkelt inte fungerar längre.

Läs mer här.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184929
July 21, 2002 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

om jag förstår det rätt så måste man ladda hem service pack 1 till sitt xp för att det ska funka, men varför då ladda hem det?
och föresten så är det ju bara att ominstallera sitt xp sen om det skulle sluta fungera.

BURKEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 255
Member Since:
October 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184930
July 21, 2002 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Det kan ju tänkas att en del av våra läsare tillhör den stora skara människor som inte betalat för Windows XP. De flesta piratkopior är som bekant så kallade "Corporate"-versioner, det vill säga versioner som inte berörs av Windows Product Activation. I och med Service Pack 1 tänker dock Microsoft sätta stopp för de som snålade genom en ny algoritm för att upptäcka corporate CD-nycklar. Så passa på och njut medan ni fortfarande kan, i höst kommer en hel del XP användare nämnligen finna att deras operativsystem helt enkelt inte fungerar längre.

Läs mer här.

Rätt skönt att man har en original och betald version av 98:an iaf. Vad gäller WinXP så blir det nog inte så stor skillnad för användarna, jag menar, XP:n har ju inte fungerat hittills så det är ju hugget som stucket om MS lägger in denna algoritm i servicepacken 🙄 Sorry, kunde bara inte låta bli :bgrin: Kom gärna med mothugg 😀

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
Member Since:
February 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184931
July 21, 2002 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Undrar bara hur många som kommer att välja Linux som plattform på grund av detta. Ser en massflytt framför mig 😉

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184936
July 21, 2002 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Annars har vi ju trogna gamla 2k 🙂

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184944
July 21, 2002 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: om jag förstår det rätt så måste man ladda hem service pack 1 till sitt xp för att det ska funka, men varför då ladda hem det?
och föresten så är det ju bara att ominstallera sitt xp sen om det skulle sluta fungera.

Exakt. Varför installera det överhuvudtaget?. Dessutom så måste man tydligen packa upp filerna och byta ut vissa av filerna innan installationen för att funktionen ska fungera. Ungefär som man gjorde med 2000 och SP2. Det var installerat redan från början. Om man uppgraderar i Windows så ska man tydligen inte få några errors.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184946
July 21, 2002 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: [quote=gillbert]om jag förstår det rätt så måste man ladda hem service pack 1 till sitt xp för att det ska funka, men varför då ladda hem det?
och föresten så är det ju bara att ominstallera sitt xp sen om det skulle sluta fungera.

Exakt. Varför installera det överhuvudtaget?. Dessutom så måste man tydligen packa upp filerna och byta ut vissa av filerna innan installationen för att funktionen ska fungera. Ungefär som man gjorde med 2000 och SP2. Det var installerat redan från början. Om man uppgraderar i Windows så ska man tydligen inte få några errors.

Läs noga: I nuvarande betaversioner av SP1 är inte den nya algoritmen aktiverad när man installerar innifrån Windows, bara när man slipstreamar paketet.
I den färdiga versionen (eller kanske bara senare betaversioner helt enkelt) kommer det varken funka slipstreamat eller innifrån Windows.

Alltså får man klara sig utan SP1, med tanke på alla fixarna som finns i SP1 och speciellt alla nya funktioner och uppdaeringar av programvaran osv. så är det ju rätt surt.

Lite off topic kan jag nämna att det är på tal att separata hotfixar även ska innehålla dessa CD-key checks i framtiden.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184954
July 21, 2002 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

NBK wrote: Undrar bara hur många som kommer att välja Linux som plattform på grund av detta. Ser en massflytt framför mig 😉

så fort det blir lite mer "svensson vänligt" så flyttar jag 🙂
jag hoppas att det kommer nått sånt..

Ragnar
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
Member Since:
September 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184961
July 21, 2002 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Windows.XP.Service.Pack.1-NÅNGRUPP 😀

phriik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184964
July 21, 2002 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

nån warez-grupp lär ju knäcka skiten så fort det kommer ut så man kan köra utan key känner jag på mig

Herr_Apa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184967
July 21, 2002 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo troligen...

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
Member Since:
January 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184971
July 21, 2002 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

...eller varför inte betala för programvaran som man använder så behöver man inte oroa sig laugh
Visst kan man tycka att det inte gör ngt om jag själv som privatperson kör med piratkopior men många bäckar små...
Har full förståelse för företag som försöker begränsa piratkopiering. Dock till en viss gräns, Cd-skivor som inte går att spela upp i datorn gillas inte alls av mig 👿

fiskpinnen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1040
Member Since:
August 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184972
July 21, 2002 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv sitter man ju gått på en köpt version av win2k pro.

ankaret
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
Member Since:
January 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184982
July 21, 2002 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kanske skulle köra på DOS stenhårt då? 8)

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184993
July 21, 2002 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kostar det egentligen att betala för XP eller 2k? typ? jag har hmm.. glömt 🙂

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184995
July 21, 2002 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

såg winxp home edition för runt 1500 kr sist... jag skulle inte betala för det...

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184998
July 21, 2002 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

det är jäkligt dyrt.. när man tänker på att man kan få den gratis av att ladda ner den :bgrin: men annars så är det bara att låna en xp skiva, som jag kan göra, av nån kompis, kommunen har köpt in datorer man får köpa och betala av ~500kr i månaden för, så jag har många xp's man kan få tag på 😀

Avatar
Ebola
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 280
Member Since:
May 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185002
July 21, 2002 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur att man är student då köper man en full version av XP pro för ca: 1300:- om jag minns rätt.

Jag ska göra det iallafall! XP är trots allt Microsoft bästa operativ dom gjort!

knäckehäxxan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
July 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
185017
July 21, 2002 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om de nu vore så otroligt att Microsoft skulle skita ut en fix som inte crackas så får man väl gå å betala för skiten. Min gissning e att SP1 finns tillgängligt crackat innan det släpps officiellt som det vanligtvis gör med MS produkter. Undra om de blir DEViLS0WN denna gången oxå. Slag i luften sånt där, å grejjen e den att om det nu inte skulle gå att knäcka deras updatering så köper inte folk deras skit för det, antigen skiter man i att uppdatera, ellers å byter man till nått annat. Å vad tjänar MS på det? Dom tjänar inget på det, bara sänker antal användare med XP, å det e väl mer minus än plus, eller? Tror dom knarkar lite för mycke på MS, det e dax att tänka till lite. Jag älskar min devilsown verision, å flera veckor innan det fanns i affären oxå. Vilken service man har... 😀
Kopiera mera! Gratis e godast!

// KnÄcKEHäXxAN

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
Member Since:
June 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185018
July 21, 2002 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Dröjer inte länge förrän man (jag) kan använda den piratkopierade versionen igen. Någon kommer knäcka och föra vidare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL