Miljonböter för svensk fildelare|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Miljonböter för svensk fildelare
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 22, 2005 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Under förra veckan fick en svensk fildelare från stockholmstrakten besök av polisen i samarbete med Antipiratbyrån. Den svenska fildelaren var flitig användare av Direct Connect och ska enligt InternetWorld delat ut mängder av material på DC-hubben, Valhall.

Enligt Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån, hittade man hundratals filmer och spel på fildelarens dator som var tillgängliga för nerladdning. Fildelaren riskerar att åtalas för brott mot upphovsrättslagen och enligt Pontén kan en fällande dom ge skadeståndskrav på upp till osannolika 2 miljoner kronor.

Helt klart är att piratkopiering är ett brott, men att brott mot upphovsrättslagen ska ge skadestånd flera gånger högre än dem för grova våldsbrott känns något absurt.
Antipiratbyrån vill göra klart att man nu kommer gå hårdare åt fildelare i Sverige med en nystartad kampanj där vi förmodar att detta gripande är paradnumret.

"- Vi har sedan en tid spårat personer med hjälp av våra nyutvecklade sökprogram och det har fallit väl ut. Kända fildelningstjänster på internet genomsöks dygnet runt. Vi skickar ett par tusen varningsbrev varje dag men vi skrapar ändå bara på ytan." 

Huruvida det bara handlar om tom skrämselpropaganda eller om man verkligen kommer satsa hårdare på att bekämpa svenskafildelare på Internet återstår dock att se.

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
March 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
846902
February 22, 2005 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Trevligt.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
Member Since:
April 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
846907
February 22, 2005 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Men för dom som använder Torrents istället för DC så borde det vara omöjligt att kolla va dessa har på sin burk efter som man delar inte ut något förutom just det man laddar ner för tillfället?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
846909
February 22, 2005 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Vet att detta diskuterats flitigt på de lite mörkare ställena på Internet och det verkar råda delad uppfattning om huruvida det handlar om att materialet var "tillgängligt för allmänheten" eller endast en närmaste vänkrets. Han verkar ha främst hängt på privata hubbar, men dock ha varit dum nog att vid tillfällen även använt offentliga hubbar. Det kommer vara det han faller på om han fälls isf.

//Andreas

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
846910
February 22, 2005 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Men för dom som använder Torrents istället för DC så borde det vara omöjligt att kolla va dessa har på sin burk efter som man delar inte ut något förutom just det man laddar ner för tillfället?

Jao precis 🙂

DC sux... :blink:

denilson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
February 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
846915
February 22, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag anser inte att sverige ska börja med den typen av beskyddar verksamhet som jänkarna har där privatabolag går in och sköter polisens roll...

därför är jag mer emot AntiP agerande än fildelandet...

vidare kan jag ju påpeka att istället för att jaga småvilt så kan väl musikbolagen lägga sina miljardvinster på att minska priserna på de nya formaten som (fortfarande) inte går att kopiera, sacd, dvd-audio etc

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
May 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
846916
February 22, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Rune]Men för dom som använder Torrents istället för DC så borde det vara omöjligt att kolla va dessa har på sin burk efter som man delar inte ut något förutom just det man laddar ner för tillfället?

Jao precis 🙂

DC sux... :blink:

Man måste ändå dela med sig av det man laddar hem från torrent också, annars brakar hela tanken bakom det hela sönder. Och med det får det väl en ganska så bra uppfattning om vad som kan finnas på din dator.

DC är egentligen lika bra som torrent, stor nackdel med båda är dock att det måste ha en server, men man oftast lätt kan pinga sönder. Torrent kan sprida saker snabbbare, men oftast bara till en begränsad grupp (orginal releaser) eftersom att det inte är många som har råd med bra servrar, eller företag som kan tänka sig hosta. Medans på DC där man kan hitta det mesta, kanske inte det nyaste innom en timme men det kommer förr eller senare ut där. Och det är ett bra ställe för lagring.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
846939
February 22, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

jo lite skrämmande är det ju, det står att han delade med sig mängder av matrial och hundratals filmer, det är inte särskillt mkt i dagens bredbandsålder med 200gb diskar för 1000kr.

Antipiratbyron bekämpar ju hela andan med fildelning, någon måste ju dela med sig och om dom skrämmer folk från att dela med sig så blir det ju tillslut ingen fildelning.

torrent i all ära, men där lägger en användare upp 1-2 filer, DC och andra P2P snackar vi ju ett antal tusen filer som man kan söka imellan.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
846947
February 22, 2005 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

LuckyLuke wrote: [quote=Starscream][quote=Rune]Men för dom som använder Torrents istället för DC så borde det vara omöjligt att kolla va dessa har på sin burk efter som man delar inte ut något förutom just det man laddar ner för tillfället?

Jao precis 🙂

DC sux... :blink:

Man måste ändå dela med sig av det man laddar hem från torrent också, annars brakar hela tanken bakom det hela sönder. Och med det får det väl en ganska så bra uppfattning om vad som kan finnas på din dator.

DC är egentligen lika bra som torrent, stor nackdel med båda är dock att det måste ha en server, men man oftast lätt kan pinga sönder. Torrent kan sprida saker snabbbare, men oftast bara till en begränsad grupp (orginal releaser) eftersom att det inte är många som har råd med bra servrar, eller företag som kan tänka sig hosta. Medans på DC där man kan hitta det mesta, kanske inte det nyaste innom en timme men det kommer förr eller senare ut där. Och det är ett bra ställe för lagring.

allså ur säkerhetssynpunkt.
Drar jag en film och seedar på den så är det bara den filmen de kan hänga upp sig på..
På dc har de ju rätt höga gränser för att komma in i hubbarna, låt säga 40Gb.
Det är mer att hänga upp sig på om man säger så 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
846990
February 22, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför man delar sin home made pr0n arkiv när man annvänder dc.. 🙂

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847063
February 22, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blev som Delph1 sa en hel del hysteriska users på internets mörkare ställen när den där nyheten dök upp...Häftigt att den nådde ända ut hit 🙂

Btw. hans nick börjar på K och slutar på r och han åkte dit för att han delade ut Halo2 det är vad jag har hört iaf 😉

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
Member Since:
December 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847090
February 22, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag det är förjävligt att det är så pass höga böter för en sån "skitgrej" jämfört med övriga straff i vårt samhälle. Principen bakom fildelning stödjer jag till 100% då jag anser att det fria ordet skall vara fritt. (Synd bara att denna debatt mest handlar om filmer och spel man egentligen kan gå och handla själv)

Skulle tro att det kommer att utvecklas "bättre" fildelningsprogram som ger användaren total anonymitet.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
847152
February 22, 2005 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Personligen tycker jag det är förjävligt att det är så pass höga böter för en sån "skitgrej" jämfört med övriga straff i vårt samhälle. Principen bakom fildelning stödjer jag till 100% då jag anser att det fria ordet skall vara fritt. (Synd bara att denna debatt mest handlar om filmer och spel man egentligen kan gå och handla själv)

Skulle tro att det kommer att utvecklas "bättre" fildelningsprogram som ger användaren total anonymitet.

Håller med dig på första punkten men totalt anonym tror jag det blir svårt att bli..

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
847180
February 22, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Fildelning i den mening att man sprider material som ej får spridas är ju i grund och botten olagligt...

Oljekarteller är olagligt.

Att film / musikbolag har "karteller" råder det ju ingen tvekan om man man kollar på priserna... Varför begår då inte dom brott?

Om piratbyrån tar folk som tankar/sprider tycker jag att vi svenskar ska säga ifrån och säga "vi köper inte en skiva för 200:-!"

Är ju så jävla sjukt att om jag går ut och mördar någon är staffet lindrigare ön att dela ut filer.

Enligt lagen (om man tittat på det ur mitt perspektiv) är det "mer kriminellt" att stå emot ett av världens största kartellverksammhet än att våldta/misshanda/mörda någon.
Anna lindhs mördares böter var ju fan inte ens nära detta!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847191
February 22, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Det blev som Delph1 sa en hel del hysteriska users på internets mörkare ställen när den där nyheten dök upp...Häftigt att den nådde ända ut hit 🙂

Btw. hans nick börjar på K och slutar på r och han åkte dit för att han delade ut Halo2 det är vad jag har hört iaf 😉

Då har vi nog samma hängt i samma hålor, delvis iaf 😉

Btw, Det är M$ som ligger bakom det hela om ingen nämnt det innan.

//Andreas

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
Member Since:
January 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847194
February 22, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

för er som är lite rädda (av någon anledning) så kan ni ju kryptera era hdds

http://www.securstar.com/produ.....ryptpp.php

Features and Benefits
Some of the main features & benefits:
· Boot protection
· Pre-Boot authentication: Login before starting the operating system
· Multiple OS boot support (Microsoft)
· Invisible operating system (allows hiding the entire operating system
· Full or partial hard disk encryption
· Sector level protection
· Complete "power off" protection i.e. unauthorised users are prohibited from starting up the PC
· AES 256 bit encryption
· No size limitation for encrypted disks
· Manages an unlimited amount of encrypted disks simultaneously.
· Allows steganography to hide data into pictures
· Trojan and keyboard sniffer protection preventing passwords from being sniffed / captured (red screen modus).
· Anti dictionary and brute-force attack mechanisms (due to the nature of DCPP, it is the most difficult system to attack compared to anything else available.)
· Encrypts almost any kind of media (hard disks, floppy disks, ZIP, JAZ, etc...)
· Administrator /user specific rights
· USB-Token authentication at pre-boot level (Aladdin R2 and Rainbow USB-Token)
· Facility to validate the integrity of the encryption method.
· Recovery disk for "disaster recovery"
· Easy to install, deploy and use.
· Completely transparent to the user
· Minimal administration and user training.

eller
http://truecrypt.sourceforge.net/

eller annat valfritt program

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
847200
February 22, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer dem å knackar på har hos mig, om de nu gör det och inte bara smäller inte dörren, så slänger nog jag ut hårddiskarna genom fönstret alternativt spolar ner dem i toaletten....

Etheral vill de så knäcker de nog lite krypteringar ska du se.. kanske..

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
Member Since:
January 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847242
February 22, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte dom knäcker en AES 256 bitars kryptering så lätt

läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Aes

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847266
February 22, 2005 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns en scweizisk professor som inriktat sig på att knäcka krypteringar .. . kan säga tt det är inte minuter vi snackar innan 512bit krypteringar faller i hans händer 😉

Han är ett matematiskt geni utöver det vanliga kan jag nämna lite snabbt.

//Andreas

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
Member Since:
January 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
847283
February 22, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Finns en scweizisk professor som inriktat sig på att knäcka krypteringar .. . kan säga tt det är inte minuter vi snackar innan 512bit krypteringar faller i hans händer 😉

Han är ett matematiskt geni utöver det vanliga kan jag nämna lite snabbt.

//Andreas

har du någon källa som man kan läsa lite på? (tror på dig men vill kika lite)

hittade en annan sak

What is the chance that someone could use the "DES Cracker"-like hardware to crack an AES key?

In the late 1990s, specialized "DES Cracker" machines were built that could recover a DES key after a few hours. In other words, by trying possible key values, the hardware could determine which key was used to encrypt a message.

Assuming that one could build a machine that could recover a DES key in a second (i.e., try 255 keys per second), then it would take that machine approximately 149 thousand-billion (149 trillion) years to crack a 128-bit AES key. To put that into perspective, the universe is believed to be less than 20 billion years old.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL