Missförstånd eller lögner? GeForce FX avslöjat|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Missförstånd eller lögner? GeForce FX avslöjat
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 23, 2003 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har avvaktat lite med denna nyhet de senaste par dagarna då vi ville få mer klarhet i fallet. De som läst specifikationerna för GeForce FX har säkert sett att kortet, precis som Radeon 9700 Pro, ska ha åtta pixel pipelines med en texturenhet vardera. Det som nu dykt upp är mer och mer hopande bevis för att detta helt enkelt är fel. Istället tros kortet bygga på en arkitektur bestående av 4 pixel pipelines med två texturenheter vardera.
Resultatet, om det visar sig vara 100 % korrekt, är att kortet effektivt sett har hälften så hög pixel fillrate som man tidigare trott. Pixel fillrate är något som är viktigt t.ex. vid hög upplösning och när man använder sig av mer komplicerade Pixel Shaders.

Som det ser ut nu faller alla bitarna på plats. De "underliga" nackdelarna i FX prestanda som bara inte verkade rimliga är nu helt plötsligt förståeliga.
Den dåliga PR:en hopar sig kring FX och om det nu visar sig att nVidia kort och gott ljugit om en sådan viktigt specifikation så blir det nog droppen som fick bägaren att rinna över för många.

nVnews har komplierat en lista av siter som berör ämnet, kolla in den här.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276657
February 23, 2003 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste om det här igår på the inq och visste inte riktigt vad jag skulle tro. Det ska bli oerhört intressant att höra vad nVidia har att säga om det här. Vi kommer nog få svar från de fort.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276668
February 23, 2003 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Marquzz wrote: Läste om det här igår på the inq och visste inte riktigt vad jag skulle tro. Det ska bli oerhört intressant att höra vad nVidia har att säga om det här. Vi kommer nog få svar från de fort.

De har ju redan svarat.
Som det ser ut nu agerar kortet som en 4x2 i många fall och 8x1(0) i andra.
Visserligen så var deras svar kanske ganska kryptiskt, men i det stora hela så kan man nog vara överens om att de knappast har en "äkta" 8x1 arkitektur.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276687
February 23, 2003 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt som jag läst hittils idag indikerar på att GFFX inte har äkta 8x1 men att nVidia tryckt på att det klarar av 8 pixels/clock villket du får om du multiplicerar 4 med 2, alltså när 2 texturer används istället för 1. Rätta mig om jag har fel men 8x1 behöver 2 cykler för att rendrera en yta med 2 texturer vilket gör GFFX dubbelt så snabbt när 2 texturer används medans R300 blir dubbelt så snabbt när 1 textur används.

Det är bara på mer detaljerade objekt man använder mer än 1 textur eftersom det drar mycket bandbred. Med pixelshaders så kan man även åstadkomma effekter som tidigare bara var möjliga med fler texturer.

Något jag undrar lite över är om R350 ska ha 8x2 som det ryktats om. 8x2 skulle innebära att R350 är dubbelt så snabbt som GFFX oavsett hur många texturer som används. Vilken dödsstöt det skulle vara =)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276696
February 23, 2003 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Allt som jag läst hittils idag indikerar på att GFFX inte har äkta 8x1 men att nVidia tryckt på att det klarar av 8 pixels/clock villket du får om du multiplicerar 4 med 2, alltså när 2 texturer används istället för 1. Rätta mig om jag har fel men 8x1 behöver 2 cykler för att rendrera en yta med 2 texturer vilket gör GFFX dubbelt så snabbt när 2 texturer används medans R300 blir dubbelt så snabbt när 1 textur används.

Det är bara på mer detaljerade objekt man använder mer än 1 textur eftersom det drar mycket bandbred. Med pixelshaders så kan man även åstadkomma effekter som tidigare bara var möjliga med fler texturer.

Något jag undrar lite över är om R350 ska ha 8x2 som det ryktats om. 8x2 skulle innebära att R350 är dubbelt så snabbt som GFFX oavsett hur många texturer som används. Vilken dödsstöt det skulle vara =)

De flesta objekt har 2 eller fler texturer, single texturing är väldigt ovanligt idag.

Med att 4x2 skulle resultera i 8 pixels per clock är inte korrekt. Det resulterar i 4 pixels och 8 texels per clock och det är just det här som är kruxet.

Oavsett arkitektur så är det likvärdigt med R300 i texel fillrate (clock för clock dvs).
8x1 och 4x2 ger samma texel throughput dvs. 8 texture samples per clockcykel.

En 8*1 arkitektur är snarare mer effektiv än 4x2 vad det gäller texturering eftersom den kräver mindre minnesbandredd och mindre cache för att fungera optimalt.
8x2 på R350 (jag säger inte att kortet har det eller ej) skulle nästan bara öka prestandan vid användandet av Anisotropisk Filtering av Quality-typen skulle jag tro.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276699
February 23, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo vi går ju mer å mer mot fler än 1 textur i nyare spel medans vissa grejer som sky spheres/boxes oftast är 1 textur. Nu ska jag inte gå å spekulera mer i deta eftersom jag inte är så säker på vad jag visste =)

Ja der ser man hur fel man kan ha =)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276705
February 23, 2003 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Jo vi går ju mer å mer mot fler än 1 textur i nyare spel medans vissa grejer som sky spheres/boxes oftast är 1 textur. Nu ska jag inte gå å spekulera mer i deta eftersom jag inte är så säker på vad jag visste =)

Ja der ser man hur fel man kan ha =)

Hehe, men tom. de flesta skyboxes är multi textured eftersom de har moln som rör sig osv. 😀
Aja men om vi säger så här, den största majoriteten av texturer i spel som kommit ut i Quake3 eran elelr efteråt använder till en stor majoritet multitexturing.
Det är just därför som nVidia bitchar om Game 1 testet i 3Dmark03, de tycker att det är fel att himeln använder single texturing.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276743
February 23, 2003 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte så många spel som har rörliga moln idag vad jag vet =)

Jo det har ju klart blivigt mer multitexturing nu när jag tänker efter. Skyller på att jag är lite sjuk å allmänt bortkommen just nu 🙄

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276795
February 23, 2003 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan ett företag göra så lyckade moderkortschip och så sunkiga grafikkortschip? Dom har ju varit specialiserade på grafikkort förut..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276827
February 23, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Hur kan ett företag göra så lyckade moderkortschip och så sunkiga grafikkortschip? Dom har ju varit specialiserade på grafikkort förut..

alltså om vi bortsett från att ATi fanns så hade ju FX varit ett relativt stort steg framåt även om det har sina brister

svaret är nog helt enkelt att nvidia inte var beredda på att R300 skulle va så grymt

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
276887
February 23, 2003 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inte ro för det men blir nästan lessen i ögat. Arg blir jag iaf! Dumma nVidia.. att dem inte kan glassa på rejält å hålla priserna nere!! Bah :roll:!

Dem kunde helt enkelt skitit i 0.13 microns tillverkningen! Skiitt!!!!

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
277034
February 24, 2003 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

😆
Ärligt talat så tror jag att detta var det bästa som kunnde hända oss konsumenter.
Nu har ATI fått smaka på kakan.
Nvidia vill ha tillbaka sin prestanda krona (jag vet de har den nu men inte med mycket).
ATI kommer med en uppskrämd 300 (350).
Nvidia måste kontra.
Allt detta kommer att göra susen i våra plånböcker.
Och framförallt puchar fram ny teknik som annars skulle ha dröjt.

/MikaelS

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
277051
February 24, 2003 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jepp, hela GFFX grejen verkar vara gammal i grunden. Jag såg just ett citat om att GFFX var nVidias vår grej förra året, är ju typ 10 månader försenat. De började helt enkelt på designen för väldigt länge sedan å satsade på .13 å DDR2 vilket aldrig kom i tid å när R300 kom så var de så illa tvugna att ta sin gamla design å göra det bästa av den genom att klocka upp kortet extremt högt å köra med massiv PR. Lite spekulationer från mig =)

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
277266
February 24, 2003 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Men den skojjigaste grejjen är ändå deras kylfläns. Stor som ett hus och låter som en dammsugare 🙂

Avatar
Cyberz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
January 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
277289
February 24, 2003 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

JonaS: asså.. vad ska Nvidia förklara? de har jo aldrigt sagt att det kommer vara 8x1 eller 4x2 ?
de har bara sagt att det kommer vara 8pixel inget annat

jag ser alla fall inget info om det på deras sida. 😮

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
277292
February 24, 2003 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Cyberz wrote: JonaS: asså.. vad ska Nvidia förklara? de har jo aldrigt sagt att det kommer vara 8x1 eller 4x2 ?
de har bara sagt att det kommer vara 8pixel inget annat

jag ser alla fall inget info om det på deras sida. 😮

infon de gett ut vid previews har ju indikerat annat
men njae ok, ljuga är nog för starkt ändå
missledande är ett bättre ord

Avatar
Cyberz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
January 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
277293
February 24, 2003 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Cyberz]JonaS: asså.. vad ska Nvidia förklara? de har jo aldrigt sagt att det kommer vara 8x1 eller 4x2 ?
de har bara sagt att det kommer vara 8pixel inget annat

jag ser alla fall inget info om det på deras sida. 😮

infon de gett ut vid previews har ju indikerat annat
men njae ok, ljuga är nog för starkt ändå
missledande är ett bättre ord

hmm åfan
visste inte om att det fanns någe Officiela prewievs från nvidia ..

för att det kanske inte finns.. 😕

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
277300
February 24, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

jag syftar på den information nVidia skickat ut till oss skribenter i form av pdf-filer, power point presentationer på mässor/konferenser, vad de berättat muntligen osv.

dessutom så klarar inte kortet 8 pixlar per cykel under majoriteten av tillämpningar, om nu nvidia ska vara så petiga med att man ska gå efter vad majoriteten av tillämpningarna "säger" (tänker på deras dissar mot futuremark) så kanske de inte borde kalla sin arkitektur 8 pixels per cykel 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
277533
February 24, 2003 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppdatering: nVnews rapporterar nu att FX åter igen är försenat. I mitten av Mars bör Ultra-versionen komma, åtminstånde för de som lagt in förhandsbokningar. De som vill ha ett icke-Ultra ser ut att behöva vänta tills slutet av mars/början av april.

Kalashnikov
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
September 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
277914
February 25, 2003 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste bara tillägga att det var i grevens tid att Nvidia fick på fingrarna genom detta bakslag.. jag skrattade så jag nästan grät när jag läste det 😀

Men det gynnar nog både marknaden och framför allt konsumenten med lite konkurrens företagen emellan.

Ha det gott! länge leve ATi :bgrin:

oops såg inte att någon redan skrivit detta, hehe jag e lite trötter....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL