April 17, 2005
Media Center är ett begrepp vi använder nästan varje dag här på NordicHardware i våra nyheter och andra sammanhang. Det digitala hemmet håller på att växa för fullt och en dator helt dedikerad till digital underhållning är något de flesta funderar på eller redan jobbar på. Många satsar på ett system som ska klämmas in bland stereokomponenter och satsar därför på en design därefter. Men sedan finns det vissa som trots allt vill att deras Media Center-system ska synas lite extra, med andra ord både bjuda på sig själv och digital underhållning. Vår moddningsguru Mårten "MjO" Johansson är onekligen en av dessa personer. Han har nämligen satt ihop en ny Media Center dator som verkligen inte är lik någon annan. Nu kan ni följa hela hans projekt i vår senaste artikel, MjO Media Center.
"Ända sedan dagen då jag plockade ner discokulan har jag haft en inre längtan om att vara kungen på dansgolvet, och kan man inte göra det rent fysiskt får man hitta på något annat sätt. Jag skissade lite snabbt i huvudet och datorn skulle byggas upp av plexiglasskivor, aningen tonade i blått som sedan skruvas ihop med genomgående skruvar och bultar. Eftersom jag ville att den skulle synas så fick den bli öppen, det vill säga helt utan sidor och självklart måste den vara vattenkyld."
July 31, 2003
" På grund av risk för ångest kan jag tyvärr inte ens tänka på vad alla prylar till denna dator kostade."
satt och tänkte på det hela tiden, särskilt när du började gå in på vilket ljudkort du hade köpt in och vilka högtalare du skulle matcha det med.. grymt avundsjuk blev man här i alla fall.
Nice läsning!
July 22, 2003
Eruku wrote: Det var väll häftig, men jag skulle inte vilja ha den i vardagsrummet. Ska jag ha en dator vid TVn så vill jag dölja den så mycket som möjligt. Eller kanske ett snyggt chassi som ser ut som ett hi-fi system i borstat aluminium.
Håller med där. Dock väldigt imponerad av bygget. Väldigt kreativt byggt. Dock har jag en känsla av att den hade sett "bättre" ut om den stog upp istället för att ligga ner 🙂
Väldigt kul läsning 😀
January 22, 2003
Eruku wrote: Det var väll häftig, men jag skulle inte vilja ha den i vardagsrummet. Ska jag ha en dator vid TVn så vill jag dölja den så mycket som möjligt. Eller kanske ett snyggt chassi som ser ut som ett hi-fi system i borstat aluminium.
Wörd, skulle hellre sätta den där lilla datorn som workstation då den troligen skulle passa bättre där.
Mycket snyggt bygge dock!
January 4, 2001
Black_light wrote: En sak glömde jag fråga. De där svarta slangarna som du har satt på elkablarna "inuti" datorn. Var köpte du dem, och har du möjligtvis en länk som visar var man kan köpa sådana? Eftersom jag har världens sämsta sleeving på jorden så vill jag sleeva om lite :p
Det är ju vanlig krympslang, det kan du köpa på elfa, farnell etc etc...
Snyggt MjO! Du slutar aldrig att förvåna!
August 1, 2001
MjO wrote: [quote=Ondjultomte]media center .. hm då tar jag hellre Media portal anyday! 🙂 grundaren bakom XBMC står bakom det projektet ...
spelar upp alla mediafiler tillskillnad från mediacenter
Media Center + ffdshow = spelar upp alla filer 😀
men inte vidoes från rar arkiv 😉
March 9, 2004
May 1, 2005
Coore wrote: [quote=Black_light]En sak glömde jag fråga. De där svarta slangarna som du har satt på elkablarna "inuti" datorn. Var köpte du dem, och har du möjligtvis en länk som visar var man kan köpa sådana? Eftersom jag har världens sämsta sleeving på jorden så vill jag sleeva om lite :p
Det är ju vanlig krympslang, det kan du köpa på elfa, farnell etc etc...
Snyggt MjO! Du slutar aldrig att förvåna!
Bauhaus också? I så fall, vad kostar en meter?
EDIT: Och exakt vilken krympslang är det jag ska ha i så fall? Tittar på elfas hemsida nu, och ser en hel del olika krympslangar. 🙂
För att vara OnT igen: Jättebra gjort! 😀
2 Guest(s)