April 17, 2005
Det råder inga tvivel om att tekniken har gått snabbt framåt på sistone. Det finns dock ett problem och det är att de som driver utvecklingen har slagit om från att försöka utföra en instruktion så snabbt som möjligt försöker man utföra saker parallellt. Både AMD och Intel har fyrkärniga processor på gång i slutet på detta år, även om Intel har erbjudit Core 2 Extreme QX-processorer i ett halvår nu. Saken är bara den att det finns inte speciellt många program eller spel som faktiskt utnyttjar all den parallella kraft som finns hos processorerna. Även om Intel har släppt utvecklingskit till programmerare så har vi inte sett någon direkt anstormning av program med parallella förmågor.
Det tråkiga är att vi kan inte heller säga att vi ser någon massiv trendökning heller, förutom inom ett område och det är de syntetiska testen, vilket i sin tur bara bidrar med en allt skevare verklighetsbild.
Det finns kraft och det finns kraft. Intel insåg redan med HyperThreading att man kunde få mer gjort genom att försöka göra saker parallellt. Även om det egentligen handlade mer om att använda outnyttjade resurser än riktigt parallellt arbete, så lyckades Intel övertyga massorna om att det var parallellt arbete. HyperThreading gav dessutom bättre multitasking-prestanda genom sin andra virtuella processor.
Idag ser vi att spel patchas för att få stöd för flera trådar, men de flesta nya spel är fortfarande enkeltrådade. Mjukvaran hänger inte med och framtiden ser inte våldsamt ljus ut på denna front, men vi ska inte måla upp någon total domedagsbild. Vi vet att det finns mängder med utvecklare som jobbar med att anpassa sina program för den nya multitrådade framtiden och det råder inga tvivel om att vi kommer se fler och bättre program och spel i framtiden.
Problemet är bara att när programmerarna har lyckats komma ikapp med vad vi har idag, har Intel, AMD och resten redan gått vidare. Vi lever i en värld där man som konsument har som mest att tjäna på att komma i andra vågen, men utan teknikens våldsamma framsteg de senaste åren skulle vi fortfarande sitta med processorer som vid normalt arbete är på gränsen att överhettas. Tekniken måste ligga ett steg före för att lägga lite press på alla utvecklare, det är den som driver oss framåt.
Intel, AMD och övriga ska tuffa på precis som vanligt och inte vänta på att andra ska komma ikapp, de ska köra på precis som vanligt för vi är precis där vi ska vara.
November 4, 2001
Visst är det så att mjukvaran ligger efter men man vinner ganska mycket på flerkärniga cpuer i dag med.
"Multitasking" blir lättare och med tanke på hur mycket som körs på dagens datorer så är det en stor fördel....
Men visst är det tråkigt att individuella program inte drar nytta av alla kärnorna :/
December 17, 2002
Tidsfråga bara. Supreme Commander var det första spelet som drog nytta av fyrkärniga processorer och fler kommer. Sen att de nyaste spelen inte drar nytta av den senaste tekniken är bara bra för mig eftersom jag ändå uppgraderar vart tredje/fjärde år så jag kan ha spelen på max i allting på min nya dator.
1 Guest(s)