Mobiltelefoner ökar inte risken för cancer|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mobiltelefoner ökar inte risken för cancer
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 20, 2006 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Huruvida mobiltelefoner och dess strålning ökar risken för cancer eller inte är ett ganska känsligt ämne. Att strålning kan ge skador på arvsmassan är väl känt men är den strålning som mobiltelefoner tillräcklig för att ge någon effekt? Efter en fyra år lång undersökning tror sig brittiska cancerforskare äntligen kunna ge ett slutgiltligt svar på detta och svaret är negativt. Från deras forskning finns inget som tyder på att den strålning moderna mobiltelefoner avger ska öka risken för tumörer. Dock säger man att eftersom man förlitar sig på fakta från människor som mycket väl kan minnas fel att inget är 100%, men studien stämmer bra överens med de flesta andra studier som gjorts och även om de teoretiska möjligheterna fortfarande finns där är de praktiska effekterna vad det verkar mycket små, obefintliga så gott som.

Källa: Yahoo!

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005736
January 20, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vetenskapen är härlig, forskarna ändrar sig flera gånger innan det slutgiltiga svaret kommer, och oftast så slutar det med att någon råkar illa ut 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1005748
January 20, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan de säga det säkert med tanke på att mobiltelefoner inte ens varit var mans egendom i 10 år?
Cigaretter var ju inte heller farliga förr.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005776
January 20, 2006 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur testat man sådant här ? Tejpar man fast en mobiltelefon på en liten oskyldig råtta
som sedan får ringa långa samtal till polaren i buren brevid ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1005788
January 20, 2006 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Farsan kom i kontakt med en som forskade på råttor om just detta på KI och som hädanefter höll sig minst x antal meter ifrån mobiltelefoner (Tror dock det gällde NMT-nätet). Jaja.. de ändrar sig ju hela tiden 😉 Ser ingen anledning att värdera den ena rapporten högre än den andra. Det känns som att försiktighetsprincipen fortfarande är vad som gäller.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005819
January 20, 2006 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hyfsat bra kontakt med Örebro Universitet och bland annat har en kompis gjort sitt ex-jobb som en del av ett forskningsprojekten dom gjort där angående detta och de är rätt övertygade om att det finns en koppling 😕

//Andreas

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
December 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005823
January 20, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Cancer är en aspekt.
Själv tycker jag att forskningen på
hur "mobilstrålning" påverkar blod-hjärnbarrieren
verkar både skrämmande och intressant.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005829
January 20, 2006 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: Cancer är en aspekt.
Själv tycker jag att forskningen på
hur "mobilstrålning" påverkar blod-hjärnbarrieren
verkar både skrämmande och intressant.

Men den är ju inte alltför olik egentligen, det handlar ju fortfarande om celler och arvsmassa som skadas, bara att man tittar på endotelcellerna vid bb-barriären istället. Hela aspekten att celler skadas och sen kanske kan bli cancerogena är ju rätt sjuk att man tar så lätt på egentligen när det är något vi använder så mycket.

//Andreas

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
Member Since:
February 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1005910
January 20, 2006 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju en gränns på hur mycket en mobiltelefon får "stråla"..
Hur gjorde dom när dom satte den grännsen? 😕

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
December 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1006052
January 21, 2006 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Marre]Cancer är en aspekt.
Själv tycker jag att forskningen på
hur "mobilstrålning" påverkar blod-hjärnbarrieren
verkar både skrämmande och intressant.

Men den är ju inte alltför olik egentligen, det handlar ju fortfarande om celler och arvsmassa som skadas, bara att man tittar på endotelcellerna vid bb-barriären istället. Hela aspekten att celler skadas och sen kanske kan bli cancerogena är ju rätt sjuk att man tar så lätt på egentligen när det är något vi använder så mycket.

//Andreas

Mmmm. Själv använder jag bara mobilen bara i nödfall. Sen funderar jag på att byta min tokåldersdigna T28 som troligtvis e den telefon som strålar mest.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1006062
January 21, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

cHeNg_Ho wrote: Det finns ju en gränns på hur mycket en mobiltelefon får "stråla"..
Hur gjorde dom när dom satte den grännsen? 😕

TCO som satte den gränsen tror jag och hur mycket verklighetsförankring det finns bakom den vet jag inte, men det brukar finnas viss forksning bakom det, även om jag personligen skulle vilja tvinga ner det mer.

//Andreas

Zam_Zap
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
April 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006256
January 21, 2006 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med strålning från datorer?
Det funderas på att öpa en ny dator här i huset och då frågade styvsystern om inte hon kunde få ha den vi har nu på sitt rum. Direkt sa hennes mor nej, och är orolig för strålningen från datorer. Hon är överbeskyddande och så. Räcker med att nämna att det inte får drickas alkohol ihuset när dottern är hemma för honska skyddas från det. ( är 14 år )

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1006266
January 21, 2006 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror att mobiltelefoner strålar mer än datorer.
bensinångorna på macken är säkert mer skadliga än strålningen från en mobiltelefon, samma gäller luften nere i tunnelbanan.
jag har aldrig hört talas om någon som har blivit "strålnings skadad" av en dator :S

om hon vill skydda henne så är det nog effektivare att stänga in henne så att hon inte kommer i kontakt med andra skumma typer, våldtäcktsmänn, rökande kompisar osv.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006293
January 21, 2006 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Zam_Zap wrote: Hur är det med strålning från datorer?
Det funderas på att öpa en ny dator här i huset och då frågade styvsystern om inte hon kunde få ha den vi har nu på sitt rum. Direkt sa hennes mor nej, och är orolig för strålningen från datorer. Hon är överbeskyddande och så. Räcker med att nämna att det inte får drickas alkohol ihuset när dottern är hemma för honska skyddas från det. ( är 14 år )

Hmm, ta inte illa upp men hennes dotter behöver skydd. Från mamman ! 😉

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1006362
January 22, 2006 - 5:30 am
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: Cancer är en aspekt.
Själv tycker jag att forskningen på
hur "mobilstrålning" påverkar blod-hjärnbarrieren
verkar både skrämmande och intressant.

Håller med. Läste att det är den svaga strålningen som är farligast, som uppstår ungefär 1,8 meter ifrån mobilen.
Frugan sover med mobilen bredvid sängen, så mitt huvud hamnar precis 1,8 meter ifrån den. Så när hon somnat så flyttar jag alltid den.

Man kanske är lite cynisk, men mobilindustrin är stor och dom har säkert ljusskygga personer som jobbar heltid med att "hjälpa" forskare med sina resultat...

Skulle bli mera förvånad om så inte var fallet, med tanke på planeten vi bor på...

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006511
January 22, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag finner det j**ligt konstigt att folk verkar så oroade över mobiltelefonstrålning och cancer medan vi verkar helt ointreserade vad vi stoppar i oss i matväg ! Genetisk manipulerad mat är här och har funnits här ett bra tag utan speciel märkning. Jag kan ge ett exempel, jag köpte kål och lite tomater på ica, tänkte göra sallad och en jugoslaviskt maträtt med den. Nu blev det så illa att en familjemedlem dog i jugoslavien så vi var tvungna att resa bort så kålen och tomaterna blev kvar i kylen, 3 veckor senare kom vi tillbaka och båda 2 såg lika fräscha och fina ut som när jag köpte dom på ica. Nu är det så att morfar där nere odlar grönsaker (tonvis, till industri) och har gjort det hela sitt liv, och det finns INGA speciella sorter som kan hålla sig så länge utan att uppvisa iaf NÅT slags förändring/ruttnelse. Grejer är uppnebarligen behandlade/modifierda på nåt vis. Jag undrar hur det påverkar oss, konsumenter och varför hör man inte mer om sånt i medier ? Tycker att mat som vi äter varje dag är bra mycket viktigare än mobiler. Dom kan man klara sig utan, försök göra samma utan mat ?

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1006527
January 22, 2006 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker att det är jävligt konstigt med folk som reagerar på genmanipulerade grönsaker, dom är förbättrade och kan inte vara skadliga för oss, det ända man kan oroa sig för skulle vara att dom genmanipulerade grönsakerna slår ut dom som inte är det, men skit samma.

det som man däremot borde oroa sig mer över är alla light produkter, som innehåller sötningsmedel som är runt 200 gånger starkare än vanligt socker, man blir dum i huvet av det, man får huvudvärk, ökad hunger, så att feta människor som dricker light produkter blir ännu fetare för att dom måste äta mer.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006547
January 22, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

tja det sa alla om asbest förut 😉 och om PVC också. Och om tobak...
Nu vet vi att forskarna hade fel. Synd bara att så många dog innan man fattade....

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006557
January 22, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Äsch, jorden är ändå överbefolkad.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1006564
January 22, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

inteligent svar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL