Moddningsartikel - Projekt S-1|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moddningsartikel - Projekt S-1
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Moddning är något som många sysslar med i någon form och även om det inte behöver vara inom PC-marknaden är det självklart moddning av datorsystem som ligger oss på NH varmast om hjärtat. Vår moddningsskribent Richard Haaga som tidigare bland annat visat våra läsare hur man graverar i plexiglas har återigen varit i farten. Denna gång är det ett helt chassi som hamnat i vägen för Richards fantasi och kunskaper. Det är förvisso inget stort chassi då det handlar om ett Mini-ITX system men med hjälp av en dremel, fluorescerande plexiglas, konstnärlig talang och lite grovjobb är det ingen risk att detta chassi försvinner i mängden.

"Det var under två hektiska dagar jag utförde denna modd. Målet var som tidigare nämnt att kunna bygga en estetiskt tilltalande dator för en relativt billig slant. Sen att datorn praktiskt taget är helt tyst gör den till en perfekt HTPC. Något att ställa i vardagsrummet kanske?"

:: Läs hela artikeln på NordicHardware

zoddan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
917420
July 7, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra jobbat, dock hade jag nog gjort på lite annat sätt, t:ex lackering kanske. btw var kan man köpa det chassit? 🙂

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
917462
July 7, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyggt! 10 p lätt! Men kom o tänka på en grej när du skulle såga i plåten. MÅSTE man använda en sån grej som du använde, eller går det bra med en vanlig sticksåg, för om två veckor sätter jag igång med mitt middingprojekt, och har endast en sticksåg att såga i plåten med.

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
917482
July 7, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

zoddan wrote: Bra jobbat, dock hade jag nog gjort på lite annat sätt, t:ex lackering kanske. btw var kan man köpa det chassit? 🙂

Lackering är också ett alternativ, men ville ha en polerad look redan från starten. Chassit beställde jag via ett kontorsvaruföretag, men tror den finns på dustin.

Black_light wrote: Snyggt! 10 p lätt! Men kom o tänka på en grej när du skulle såga i plåten. MÅSTE man använda en sån grej som du använde, eller går det bra med en vanlig sticksåg, för om två veckor sätter jag igång med mitt middingprojekt, och har endast en sticksåg att såga i plåten med.

Det går likabra att använda sig av en sticksåg, men det är enklare tycker jag att använda mig av kapskivor. Dock så skulle jag nog tippa på att det går fortare att använda sig av en sticksåg, bara man sågar rakt. 🙂

Jag kan skvallra om att datorn inte är ett fartmonster. Vi körde 3Dmarks01 på datorn och fick hela 183 poäng. 😀

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
917504
July 7, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

DexiL wrote: [quote=zoddan]Bra jobbat, dock hade jag nog gjort på lite annat sätt, t:ex lackering kanske. btw var kan man köpa det chassit? 🙂

Lackering är också ett alternativ, men ville ha en polerad look redan från starten. Chassit beställde jag via ett kontorsvaruföretag, men tror den finns på dustin.

Black_light wrote: Snyggt! 10 p lätt! Men kom o tänka på en grej när du skulle såga i plåten. MÅSTE man använda en sån grej som du använde, eller går det bra med en vanlig sticksåg, för om två veckor sätter jag igång med mitt middingprojekt, och har endast en sticksåg att såga i plåten med.

Det går likabra att använda sig av en sticksåg, men det är enklare tycker jag att använda mig av kapskivor. Dock så skulle jag nog tippa på att det går fortare att använda sig av en sticksåg, bara man sågar rakt. 🙂

Jag kan skvallra om att datorn inte är ett fartmonster. Vi körde 3Dmarks01 på datorn och fick hela 183 poäng. 😀

Ok. Men nu råkar det vara så att jag inte har ett blad för att såga plåt med, endast sånna där trä blad. Behöver jag ett speciellt för trä? Hur lätt är det hänt att chassisidan blir bucklig efter man sågat klart?

Någon snäll moddare som bor i malmö och kan låna mig en kapskiva över en helg?

EDIT: Allt fixa sig förresten! Ringde min farfar, som arbetat med bla sånt förr. han hade allt som jag nämnde 😀 Förlåt att jag fick tråden att handla lite grann om mitt moddingprojekt embarassed 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917550
July 7, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker mig känna igen den Anime karaktären. Kommer dock inte på riktigt vilken anime det är.
Liknar "Speed Grapher" på stilen dock.

Jo, jag vet. Jag tittar på förmycket anime enligt vissa. Men tycker själv att
över 1Tb Anime inte är speciellt mycket. 😉

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
917568
July 7, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Tycker mig känna igen den Anime karaktären. Kommer dock inte på riktigt vilken anime det är.
Liknar "Speed Grapher" på stilen dock.

Jo, jag vet. Jag tittar på förmycket anime enligt vissa. Men tycker själv att
över 1Tb Anime inte är speciellt mycket. 😉

Aaaaaah! Animé, hur skoj är det egentligen? 😛

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917577
July 7, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

OT:
Väldans skoj.. iaf om man bortser från Pokemåns och company.
Dessa serier är i Japan riktade till 4-6 års åldern. Men inte här i sverige verkar det som
efter det jag sett exempel på.
Vill man börja titta på anime skall man nog börja med filmer för att sedan gå över till serier. Börja isf med:

Jin-Roh - The wolf brigande
Princess Mononoke
Ghost in the Shell

Sedan kan du se vad du skall gå vidare efter det.

OnT:

Lådan varte nice. Men skulle nog se den i verkligheten tror jag.
Bilder brukar göra allt så mycket orättvisa.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
917629
July 7, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Tycker mig känna igen den Anime karaktären. Kommer dock inte på riktigt vilken anime det är.
Liknar "Speed Grapher" på stilen dock.

Jo, jag vet. Jag tittar på förmycket anime enligt vissa. Men tycker själv att
över 1Tb Anime inte är speciellt mycket. 😉

Jo, det stämmer att det är från en Anime-serie. Jag är inte säker på vilken eftersom sällan själv kollar på det, men tror det var från Hellsing om jag inte minns allt för fel.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917702
July 7, 2005 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Off Topic: Jag börjar nu 3:an och har tänkt på att göra ett sådant projekt eller liknande, hur är det med betyg och handledare mm... går på it-gymnasiet då det är i alla fall bra 😉

eventuellt tänkte jag starta ett företag som är inriktat på att sälja moddade datorer efter kundens önskemål. Tänkte mig en grund produkt men ett epia kort och 2.5 tums hd i en ps2. Snyggt...

men frågan är, skulle någon köpa 😛 ?

On Topic: mycket snyggt ! kanske ska slita ner min LACK dator och försöka mig på något i den stilen... råkar ha lite plexiglas att sälja till mig då 🙂 =?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917723
July 8, 2005 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hellsing är det inte. Iaf inte de animerade avsnitten som finns (för de DVD skivorna är lite slitna nu *vissel*)
Så vida det inte är Fan-art av en yngre Walter. Föga troligt dock.

Dry_ice: Finns säkert folk som vill köpa. Men då skall man nog se till att vara så bra och orginell som möjligt.
Vill du få ideer så kolla på http://www.mini-itx.com om du inte redan svängt förbi där.

Edit: Ps2 modd finns redan. Dock är väl det chassit lite väl litet.
http://www.mini-itx.com/projec.....station2pc

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
917781
July 8, 2005 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Off Topic: Jag börjar nu 3:an och har tänkt på att göra ett sådant projekt eller liknande, hur är det med betyg och handledare mm... går på it-gymnasiet då det är i alla fall bra 😉

eventuellt tänkte jag starta ett företag som är inriktat på att sälja moddade datorer efter kundens önskemål. Tänkte mig en grund produkt men ett epia kort och 2.5 tums hd i en ps2. Snyggt...

men frågan är, skulle någon köpa 😛 ?

On Topic: mycket snyggt ! kanske ska slita ner min LACK dator och försöka mig på något i den stilen... råkar ha lite plexiglas att sälja till mig då 🙂 =?

Betygen var inge problem för våran del, vi fick MVG i det arbetet 😉

Jag har själv haft tankar om att ha ett eget företag som säljer moddade datorer, men insett att marknaden nog inte är så stor för det i Sverige. Det kanske skulle fungera om man hade försäljning av datortillbehör vid sidan om.

haha, om du är sugen på sådant plexiglas så har jag lite till salu.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917820
July 8, 2005 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Hellsing är det inte. Iaf inte de animerade avsnitten som finns (för de DVD skivorna är lite slitna nu *vissel*)
Så vida det inte är Fan-art av en yngre Walter. Föga troligt dock.

Dry_ice: Finns säkert folk som vill köpa. Men då skall man nog se till att vara så bra och orginell som möjligt.
Vill du få ideer så kolla på http://www.mini-itx.com om du inte redan svängt förbi där.

Edit: Ps2 modd finns redan. Dock är väl det chassit lite väl litet.
http://www.mini-itx.com/projec.....station2pc

har kollat där, och fått mycket tips... Och varför skulle vara en ps2 vara för liten för? ser ju relativt lätt ut ändå, kapa upp hela baksidan, sätt din en plexiglas skiva eller något istället så är det lätt. Sen kör man ju såklart med 2.5 tums hd som sparar en hel del utrymme... Kanske har nämnt det någon gång men har ju gjort en kopia av den välkända LACK datorn och den var några nivåer svårare att få snygg pga trä (den sitter för tillfället bara och samlar damm)...

Sedan så är jag inte så haj på gravyer än, men det får man väll lära sig.. 🙂

men altså, 2 dagars modd :/ är ju 100 poängs kurs ! ! !?

Får se om jag går på företag eller bara en modd.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917821
July 8, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

DexiL wrote: [quote=Dry_Ice]Off Topic: Jag börjar nu 3:an och har tänkt på att göra ett sådant projekt eller liknande, hur är det med betyg och handledare mm... går på it-gymnasiet då det är i alla fall bra 😉

eventuellt tänkte jag starta ett företag som är inriktat på att sälja moddade datorer efter kundens önskemål. Tänkte mig en grund produkt men ett epia kort och 2.5 tums hd i en ps2. Snyggt...

men frågan är, skulle någon köpa 😛 ?

On Topic: mycket snyggt ! kanske ska slita ner min LACK dator och försöka mig på något i den stilen... råkar ha lite plexiglas att sälja till mig då 🙂 =?

Betygen var inge problem för våran del, vi fick MVG i det arbetet 😉

Jag har själv haft tankar om att ha ett eget företag som säljer moddade datorer, men insett att marknaden nog inte är så stor för det i Sverige. Det kanske skulle fungera om man hade försäljning av datortillbehör vid sidan om.

haha, om du är sugen på sådant plexiglas så har jag lite till salu.

Jag hör av mig angående plexiglaset, ska åka bort i 1 vecka nu men jag är sugen på att köpa lite :)... Om man skapar ett företag via skolan, vad heter det... tja man läser företagsekonomi mm så gör man det. Kommer det företaget att fungera som ett vanligt företag dvs att jag kan köpa in saker från grossister utan moms och skit 😛 ? ? Det vore ju hett i sådana fall !

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917986
July 8, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jasså, nu har det dykt upp här...:P
Fick se det för tre månader sen. 🙂
Ja, jag var bara tvungen att skryta.

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
918200
July 8, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymt bra gjort på den korta tiden, hade kanske inte gjort exakt likadant själv. Men mycket bra gjort!

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Avatar
Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
Member Since:
July 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
918224
July 8, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

väldigt snyggt där!.
Ska du inte någon DC/DVD i burken eller?

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
918258
July 9, 2005 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

Hans-Erik wrote: väldigt snyggt där!.
Ska du inte någon DC/DVD i burken eller?

Vi hade inte råd med en slim-cd med den budgeten, men annars hade vi haft det. Vi kopplade bara in en cd tillfälligt för att kunna installera ett OS på datorn.

spajk
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
Member Since:
June 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
918411
July 9, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

hm, riktigt ful och för plottrig.
ni skulle gjort den mer ren tycker jag.

hoppas att någon klarar av att ta kritik.

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
918989
July 10, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för den fina artikeln/burken.....

spajk wrote: hm, riktigt ful och för plottrig.
ni skulle gjort den mer ren tycker jag.

hoppas att någon klarar av att ta kritik.

jag antar att har gjort något mycket bättre 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL