August 22, 2005
Då tidernas förmodligen mest efterlängtade spel äntligen nådde handeln gick det bara att konstatera att id Software inte brydde sig mycket om användare med surround sound. Spelet har enbart stöd för Stereo och 5.1-surround.
Ganska mediokert med tanke på att det här ska vara "the" spelmotor.
Creative kommer dock sannoligen råda bot på det hela då de idkat byteshandel med ett patent de håller för vissa skuggtekniker som id Software använt i sitt spel. I en framtida patch och i de spel som i framtiden bygger på motorn kommer vi alltså med stor sannolikhet se mer gediget surroundsupport.
Efter Doom 3 är det som bekant dags för Half Life 2 och om Couter-Strike Source är något att döma efter så har Valve gjort samma tabbe: bara stöd för upp till 5.1.
Ganska tråkigt att två av de grafisk mest avancerade spelen någonsin endast har begränsade möjligheter vad det gäller ljud. Det samma gäller även Far Cry där Crytek bara låter spelmotorn ha stöd för 5.1 och inget över det. I Far Cry har stödet för EAX begränsats till 2.0 och i Doom3 finner vi inget EAX-stöd alls. I HL2 är vi inte riktigt på det klara med hur det kommer se ut ännu.
Kort sagt ser det ganska miserabelt ut på ljudfronten i årets topptitlar, i alla fall ur en rent teknisk synvinkel.
Extra tråkigt i far Cry och Half Life 2/CS Source är att dessa begränsningar till 100% är artificiella då de använder DirectSound (till skillnad från Doom 3) vilket är fullt kapabelt att stödja 6.1 och 7.1 utan att speltillverkarna hade behövt lyfta ett finger.
Vi har sökt id Software, Crytek och Valve för kommentarer men hittills är inboxen tom.
November 29, 2001
Gull_Unge wrote: Borde inte 5.1 räcka för de flesta?
"borde inte 800x600 räcka för de flesta?"
säg det till någon som nyss köpt ett geforce 6800 Ultra... 😉
har man ett 6.1 eller 7.1-system är det ganska uppenbart att det inte räcker med 5.1?
dessutom: 5.1 på ett 7.1-system funkar inte ordentligt, istället för att ljud som ska komma bakifrån kommer bakifrån så kommer de direkt från sidorna vilket förstås förstör ljudbilden och i princip förstör hela meningen med att ha surround till att börja med
I doom 3's fall så skadar det också 4.0 och 4.1-användare då deras system inte heller funkar som de ska
nåja personligen hoppades jag på framsteg snarare än bakslag på ljudfronten iom storspelen Far Cry, Doom 3 och Half Life 2...
January 30, 2004
Lite töntigt av skribenten. Ok de skulle kunna lagt in stöd för de 500 personer som har 7.1. Det skulle ju jag som bara har 5.1 (oftast bara stereo i lurar) betalat extra för.
Inse att när det är så många som skaffat 7.1 så är inte Doom3, H-L 2 kungar längre. Då har nog ID Software o Valve gjort nya motorer.
Kommer just ihåg att jag har ett Hercules Gamesurround III med 7.1 som ligger.
November 29, 2001
Code Red wrote: Lite töntigt av skribenten. Ok de skulle kunna lagt in stöd för de 500 personer som har 7.1. Det skulle ju jag som bara har 5.1 (oftast bara stereo i lurar) betalat extra för.
Inse att när det är så många som skaffat 7.1 så är inte Doom3, H-L 2 kungar längre. Då har nog ID Software o Valve gjort nya motorer.
Kommer just ihåg att jag har ett Hercules Gamesurround III med 7.1 som ligger.
6.1 och 7.1 utgör en ganska stor del av marknaden vid det här laget min vän.
Och vad det gäller Doom 3 så har det inte heller stöd för 4.1 vilket utgör en väldigt stor del av marknaden.
En stor del av 7.1-delen beror på Gigaworks, ett relativt dyrt högtalarset.
Dessutom: begränsningarna är ju artificiella det är det som är så idiotiskt. Speltillverkarna begränsar stödet bara för att de inte orkar lägga till ett menyval som heter 6.1 och ett som heter 7.1
Det hade knappast kostat några pengar. Stödet finns där redan eftersom de använder DirectSound.
Men som sagt: utvecklingen ska väl gå framåt, inte bakåt?
Alla andra spel som släpps har stöd för 7.1, Half Life 1 har stöd för 7.1.
Är det då inte ganska idiotiskt att stortitlarna i år inte har det?
Per ditt resonemang borde inte id Software heller implementerat inställningen "Ultra Quality" eftersom det är för få användare som kan använda det (idag), betydligt färre än vad det är som skulle kunna använda 6.1 eller 7.1.
Nä, personligen tycker jag det är jäkligt trist att ljud i spel får en sådan underordnad betydelse.
May 10, 2003
Jag tycker det är en ganska grov miss. Jag har ett 4.1 system och tycker att det räcker för surround, så gissa om man blev sur när man inte kunde aktivera surround (jag tycker att ljudet är en ganska stor del av ett spel, speciellt ett spel som doom3).
Jag tänker verkligen inte gå och köpa ett 5.1 system när jag har ett surroundsystem som funkar helt ok.
January 30, 2004
Bara för att det säljs ljudkort med 7.1 så betvivlar jag att att det säljs lika många högtalarsystem. När jag köpte mitt Fortissimo III 7.1 så fanns det inget 7.1-system att köpa i Sverige.
Jag tror att det beror på mer saker som än att de bara inte orkade. Trent hade gått kunna fixa 2 ljudkanaler till om det vore så enkelt. Om inte annat bara för att ha lite ambient sound i de kanaler.
Förresten, skulle jag möblera mitt datorrum för 7.1 skulle min sambo bli mindre nöjd....
November 29, 2001
Code Red wrote: Bara för att det säljs ljudkort med 7.1 så betvivlar jag att att det säljs lika många högtalarsystem. När jag köpte mitt Fortissimo III 7.1 så fanns det inget 7.1-system att köpa i Sverige.
Jag tror att det beror på mer saker som än att de bara inte orkade. Trent hade gått kunna fixa 2 ljudkanaler till om det vore så enkelt. Om inte annat bara för att ha lite ambient sound i de kanaler.
Förresten, skulle jag möblera mitt datorrum för 7.1 skulle min sambo bli mindre nöjd....
Givetvis säljs det fler 7.1-ljudkort än 7.1 högtalarsystem. Ingen i tråden har försökt säga något annat.
Så himla svårt vore det inte heller, speciellt inte om Carmack använt sig av DirectSound eller OpenAL istället.
June 30, 2003
UndaC wrote:
dessutom: 5.1 på ett 7.1-system funkar inte ordentligt, istället för att ljud som ska komma bakifrån kommer bakifrån så kommer de direkt från sidorna vilket förstås förstör ljudbilden och i princip förstör hela meningen med att ha surround till att börja med
Hur blir det med ett spel med 7.1 på ett 5.1 högtalarsystem då?
Jag håller med UndaC i denna fråga. Nya spel har dåligt stöd för 6.1 och 7.1. Speciellt i stora titlar så som Doom3 och i HL2 där tillverkarna har lagt ner så mycket arbete på att göra grafiken snygg och inte lagt ner lite mer tid på ljudet.
Kan inte göra annat än att hålla med, det är tråkigt och förvånande att dessa titlar, som inte är stora utan Enorma rent PR-mässigt inte har bättre ljudstöd.
Nyckelargumentet här är i min mening att man ser ut att gå bakåt istället för framåt i utvecklingen vilket ju är helt oförståligt. Detta är titlar som ska vara ledande på de flesta sätt och ljud är en väldigt viktig del i idag. Inte bra i spel utan överlag inom hemelektronik, varav deras magra stöd känns väldigt tråkigt och kan ge fel signaler till speltillverkare med mindre finanser och självförtroende.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 29, 2001
DoN wrote:
Hur blir det med ett spel med 7.1 på ett 5.1 högtalarsystem då?
om spelet använder directsound eller openal (vilket HL2 och Far Cry gör) så funkar alla högtalarinställningar
i fallet Doom3 hade det också funkat utan problem då den helt enkelt kunnat strunta i sidohögtalarna som inte existerar på ett 5.1-system
kort sagt: inga problem alls vad det gäller kompabilitet 🙂
2 Guest(s)