Moderna spel: utan surround sound?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Moderna spel: utan surround sound?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 19, 2004 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Då tidernas förmodligen mest efterlängtade spel äntligen nådde handeln gick det bara att konstatera att id Software inte brydde sig mycket om användare med surround sound. Spelet har enbart stöd för Stereo och 5.1-surround.

Ganska mediokert med tanke på att det här ska vara "the" spelmotor.

Creative kommer dock sannoligen råda bot på det hela då de idkat byteshandel med ett patent de håller för vissa skuggtekniker som id Software använt i sitt spel. I en framtida patch och i de spel som i framtiden bygger på motorn kommer vi alltså med stor sannolikhet se mer gediget surroundsupport.

Efter Doom 3 är det som bekant dags för Half Life 2 och om Couter-Strike Source är något att döma efter så har Valve gjort samma tabbe: bara stöd för upp till 5.1.

Ganska tråkigt att två av de grafisk mest avancerade spelen någonsin endast har begränsade möjligheter vad det gäller ljud. Det samma gäller även Far Cry där Crytek bara låter spelmotorn ha stöd för 5.1 och inget över det. I Far Cry har stödet för EAX begränsats till 2.0 och i Doom3 finner vi inget EAX-stöd alls. I HL2 är vi inte riktigt på det klara med hur det kommer se ut ännu.
Kort sagt ser det ganska miserabelt ut på ljudfronten i årets topptitlar, i alla fall ur en rent teknisk synvinkel.

Extra tråkigt i far Cry och Half Life 2/CS Source är att dessa begränsningar till 100% är artificiella då de använder DirectSound (till skillnad från Doom 3) vilket är fullt kapabelt att stödja 6.1 och 7.1 utan att speltillverkarna hade behövt lyfta ett finger.

Vi har sökt id Software, Crytek och Valve för kommentarer men hittills är inboxen tom.

loabanan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
September 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699400
August 19, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

åh nej nej bara 5.1, buhu.

Gull_Unge
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
Member Since:
December 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699401
August 19, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde inte 5.1 räcka för de flesta?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
699421
August 19, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Gull_Unge wrote: Borde inte 5.1 räcka för de flesta?

"borde inte 800x600 räcka för de flesta?"

säg det till någon som nyss köpt ett geforce 6800 Ultra... 😉

har man ett 6.1 eller 7.1-system är det ganska uppenbart att det inte räcker med 5.1?

dessutom: 5.1 på ett 7.1-system funkar inte ordentligt, istället för att ljud som ska komma bakifrån kommer bakifrån så kommer de direkt från sidorna vilket förstås förstör ljudbilden och i princip förstör hela meningen med att ha surround till att börja med

I doom 3's fall så skadar det också 4.0 och 4.1-användare då deras system inte heller funkar som de ska

nåja personligen hoppades jag på framsteg snarare än bakslag på ljudfronten iom storspelen Far Cry, Doom 3 och Half Life 2...

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699450
August 19, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, mig gör det iaf inget .. riktigt 5.1 ska snart införskaffas.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699466
August 19, 2004 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp...mitt stackars 4kanalssystem får snart åka ut....

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
699478
August 19, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite töntigt av skribenten. Ok de skulle kunna lagt in stöd för de 500 personer som har 7.1. Det skulle ju jag som bara har 5.1 (oftast bara stereo i lurar) betalat extra för.
Inse att när det är så många som skaffat 7.1 så är inte Doom3, H-L 2 kungar längre. Då har nog ID Software o Valve gjort nya motorer.
Kommer just ihåg att jag har ett Hercules Gamesurround III med 7.1 som ligger.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
699494
August 19, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Lite töntigt av skribenten. Ok de skulle kunna lagt in stöd för de 500 personer som har 7.1. Det skulle ju jag som bara har 5.1 (oftast bara stereo i lurar) betalat extra för.
Inse att när det är så många som skaffat 7.1 så är inte Doom3, H-L 2 kungar längre. Då har nog ID Software o Valve gjort nya motorer.
Kommer just ihåg att jag har ett Hercules Gamesurround III med 7.1 som ligger.

6.1 och 7.1 utgör en ganska stor del av marknaden vid det här laget min vän.
Och vad det gäller Doom 3 så har det inte heller stöd för 4.1 vilket utgör en väldigt stor del av marknaden.

En stor del av 7.1-delen beror på Gigaworks, ett relativt dyrt högtalarset.

Dessutom: begränsningarna är ju artificiella det är det som är så idiotiskt. Speltillverkarna begränsar stödet bara för att de inte orkar lägga till ett menyval som heter 6.1 och ett som heter 7.1
Det hade knappast kostat några pengar. Stödet finns där redan eftersom de använder DirectSound.

Men som sagt: utvecklingen ska väl gå framåt, inte bakåt?
Alla andra spel som släpps har stöd för 7.1, Half Life 1 har stöd för 7.1.
Är det då inte ganska idiotiskt att stortitlarna i år inte har det?

Per ditt resonemang borde inte id Software heller implementerat inställningen "Ultra Quality" eftersom det är för få användare som kan använda det (idag), betydligt färre än vad det är som skulle kunna använda 6.1 eller 7.1.

Nä, personligen tycker jag det är jäkligt trist att ljud i spel får en sådan underordnad betydelse.

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
May 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699545
August 19, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är en ganska grov miss. Jag har ett 4.1 system och tycker att det räcker för surround, så gissa om man blev sur när man inte kunde aktivera surround (jag tycker att ljudet är en ganska stor del av ett spel, speciellt ett spel som doom3).

Jag tänker verkligen inte gå och köpa ett 5.1 system när jag har ett surroundsystem som funkar helt ok.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
699562
August 19, 2004 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara för att det säljs ljudkort med 7.1 så betvivlar jag att att det säljs lika många högtalarsystem. När jag köpte mitt Fortissimo III 7.1 så fanns det inget 7.1-system att köpa i Sverige.

Jag tror att det beror på mer saker som än att de bara inte orkade. Trent hade gått kunna fixa 2 ljudkanaler till om det vore så enkelt. Om inte annat bara för att ha lite ambient sound i de kanaler.

Förresten, skulle jag möblera mitt datorrum för 7.1 skulle min sambo bli mindre nöjd....

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
699659
August 20, 2004 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Bara för att det säljs ljudkort med 7.1 så betvivlar jag att att det säljs lika många högtalarsystem. När jag köpte mitt Fortissimo III 7.1 så fanns det inget 7.1-system att köpa i Sverige.

Jag tror att det beror på mer saker som än att de bara inte orkade. Trent hade gått kunna fixa 2 ljudkanaler till om det vore så enkelt. Om inte annat bara för att ha lite ambient sound i de kanaler.

Förresten, skulle jag möblera mitt datorrum för 7.1 skulle min sambo bli mindre nöjd....

Givetvis säljs det fler 7.1-ljudkort än 7.1 högtalarsystem. Ingen i tråden har försökt säga något annat.

Så himla svårt vore det inte heller, speciellt inte om Carmack använt sig av DirectSound eller OpenAL istället.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699723
August 20, 2004 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
dessutom: 5.1 på ett 7.1-system funkar inte ordentligt, istället för att ljud som ska komma bakifrån kommer bakifrån så kommer de direkt från sidorna vilket förstås förstör ljudbilden och i princip förstör hela meningen med att ha surround till att börja med

Hur blir det med ett spel med 7.1 på ett 5.1 högtalarsystem då?

Jag håller med UndaC i denna fråga. Nya spel har dåligt stöd för 6.1 och 7.1. Speciellt i stora titlar så som Doom3 och i HL2 där tillverkarna har lagt ner så mycket arbete på att göra grafiken snygg och inte lagt ner lite mer tid på ljudet.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
699741
August 20, 2004 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte göra annat än att hålla med, det är tråkigt och förvånande att dessa titlar, som inte är stora utan Enorma rent PR-mässigt inte har bättre ljudstöd.
Nyckelargumentet här är i min mening att man ser ut att gå bakåt istället för framåt i utvecklingen vilket ju är helt oförståligt. Detta är titlar som ska vara ledande på de flesta sätt och ljud är en väldigt viktig del i idag. Inte bra i spel utan överlag inom hemelektronik, varav deras magra stöd känns väldigt tråkigt och kan ge fel signaler till speltillverkare med mindre finanser och självförtroende.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
699757
August 20, 2004 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote:

Hur blir det med ett spel med 7.1 på ett 5.1 högtalarsystem då?

om spelet använder directsound eller openal (vilket HL2 och Far Cry gör) så funkar alla högtalarinställningar

i fallet Doom3 hade det också funkat utan problem då den helt enkelt kunnat strunta i sidohögtalarna som inte existerar på ett 5.1-system

kort sagt: inga problem alls vad det gäller kompabilitet 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL