Momentus utökar familjen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Momentus utökar familjen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Momentus är namnet på Seagates 2.5"-hårddiskserie som främst riktar sig mot bärbara datorer. Nu har man utökat Momentus serien med två nya modeller. Först och främst har man lanserat den första 120GB hårddisken i 2.5"-format. Denna modell som är den största i sitt slag arbetar med en rotationshastighet på 5400 RPM likt de flesta högpresterande 2.5" hårddiskar. Den andra toppmodellen man nu lanserat är en 100GB modell som arbetar i hela 7200 RPM, en hastighet vi mycket sällan ser på denna marknad.

Källa: Seagate

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
876090
April 20, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra för Bärbara datorer eller ?

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876286
April 20, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: Bra för Bärbara datorer eller ?

Tror det är mera intressant för oss vanliga dator användare...

Jag har själv varit i tankarna på att köpa 2 st 2.5 tums hd och ha i min barebone istället för en 3.5 tums. varför ? jo. Svalare och framförallt tysare !

Säg att du kör raid 0 på dem dessa nya modeller... Det kommer bli bra prestanda ändå, och jag som vill ha en tyst dator välkommar detta mycket (sitter på en dator som ENDAST har en 2.5 tums hd som låter. dvs tyst och skönt 🙂

tror att hp har varit inne på detta spår också och har för mig att det var snack om att dem skulle sälja vissa av sina datorer med 2.5 tums hd istället för 3.5 pga ljudnivån. Vanliga svensson skulle då inte klaga över det alls... på min Epia 5000 (533 mhz) och 256 pc100 sdram så klarar jag av det mästa. Surfar, skriver, lyssnar på musik, och *host* tankar trailers. och den är LJUDLÖS. Detta är framtiden pojkar... för vanliga svenssons datorer 😛

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
Member Since:
July 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876363
April 20, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: [quote=Spidey]Bra för Bärbara datorer eller ?

Tror det är mera intressant för oss vanliga dator användare...

Jag har själv varit i tankarna på att köpa 2 st 2.5 tums hd och ha i min barebone istället för en 3.5 tums. varför ? jo. Svalare och framförallt tysare !

Säg att du kör raid 0 på dem dessa nya modeller... Det kommer bli bra prestanda ändå, och jag som vill ha en tyst dator välkommar detta mycket (sitter på en dator som ENDAST har en 2.5 tums hd som låter. dvs tyst och skönt 🙂

tror att hp har varit inne på detta spår också och har för mig att det var snack om att dem skulle sälja vissa av sina datorer med 2.5 tums hd istället för 3.5 pga ljudnivån. Vanliga svensson skulle då inte klaga över det alls... på min Epia 5000 (533 mhz) och 256 pc100 sdram så klarar jag av det mästa. Surfar, skriver, lyssnar på musik, och *host* tankar trailers. och den är LJUDLÖS. Detta är framtiden pojkar... för vanliga svenssons datorer 😛

Visst det är smidigare, tystare och svalare med 2.5" diskar. Sen att raid0 skulle vara nån slags underbar sak för vanliga användare är väldigt fel. Som vanlig användare lär du knappast märka någon skillnad alls mot om du kör de 2 diskarna var för sig.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101
http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.html

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876407
April 20, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen- wrote: [quote=Dry_Ice][quote=Spidey]Bra för Bärbara datorer eller ?

Tror det är mera intressant för oss vanliga dator användare...

Jag har själv varit i tankarna på att köpa 2 st 2.5 tums hd och ha i min barebone istället för en 3.5 tums. varför ? jo. Svalare och framförallt tysare !

Säg att du kör raid 0 på dem dessa nya modeller... Det kommer bli bra prestanda ändå, och jag som vill ha en tyst dator välkommar detta mycket (sitter på en dator som ENDAST har en 2.5 tums hd som låter. dvs tyst och skönt 🙂

tror att hp har varit inne på detta spår också och har för mig att det var snack om att dem skulle sälja vissa av sina datorer med 2.5 tums hd istället för 3.5 pga ljudnivån. Vanliga svensson skulle då inte klaga över det alls... på min Epia 5000 (533 mhz) och 256 pc100 sdram så klarar jag av det mästa. Surfar, skriver, lyssnar på musik, och *host* tankar trailers. och den är LJUDLÖS. Detta är framtiden pojkar... för vanliga svenssons datorer 😛

Visst det är smidigare, tystare och svalare med 2.5" diskar. Sen att raid0 skulle vara nån slags underbar sak för vanliga användare är väldigt fel. Som vanlig användare lär du knappast märka någon skillnad alls mot om du kör de 2 diskarna var för sig.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101
http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.html

Jag pratade då om mig 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876510
April 21, 2005 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Seagate har ju också en Savvio-serie diskar 2,5" och 10000 rpm, men bara i SCSI-version.

Undra hur många av antingen eller man får in i två stycken 5,25"-låda om man lägger dem på sidan 🙂 *sneglar fundersamt ned på kabinettet* Blir lite dyrt/Gb bara annars så vore det roligt kunna leka med massa olika raidnivåer.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
876521
April 21, 2005 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Seagate har ju också en Savvio-serie diskar 2,5" och 10000 rpm, men bara i SCSI-version.

Undra hur många av antingen eller man får in i två stycken 5,25"-låda om man lägger dem på sidan 🙂 *sneglar fundersamt ned på kabinettet* Blir lite dyrt/Gb bara annars så vore det roligt kunna leka med massa olika raidnivåer.

Jo det är rätt intressant med de här små diskarna som får bättre egenskaper hela tiden. Kommer ihåg att jag för ett drygt år sedan såg någon som tryckte in 4 st 2.5" diskar i sitt barebone och körde Raid 0 med fyra diskar, det blev rätt bra tryck där faktiskt.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
876824
April 21, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Laglorden]Seagate har ju också en Savvio-serie diskar 2,5" och 10000 rpm, men bara i SCSI-version.

Undra hur många av antingen eller man får in i två stycken 5,25"-låda om man lägger dem på sidan 🙂 *sneglar fundersamt ned på kabinettet* Blir lite dyrt/Gb bara annars så vore det roligt kunna leka med massa olika raidnivåer.

Jo det är rätt intressant med de här små diskarna som får bättre egenskaper hela tiden. Kommer ihåg att jag för ett drygt år sedan såg någon som tryckte in 4 st 2.5" diskar i sitt barebone och körde Raid 0 med fyra diskar, det blev rätt bra tryck där faktiskt.

och tystare...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL