Motherboard Monitor går i graven|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Motherboard Monitor går i graven
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2004 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

En mjukvara som de allra flesta datorentusiaster stött på är Alex Van Kaams Motherboard Monitor. MBM har under många år varit ett mycket uppskattat gratisprogram för systeminformation likt temperatur och fläktövervakning.
Alex Van Kaam har utvecklat MBM i över 7.5 år sedan starten 1998 men meddelar nu att han inte kommer fortsätta arbetet med den omåttligt populära mjukvaran.

"Yes you read it right, after thinking about it for several weeks I have decided to stop development on MBM. Over the years many (if not all) clones appeared that tried to do what MBM did. Some succeeded others did not. Some I feel where technically and user wise better then MBM but with an average of 6000 hits a day and coverage on almost every PC magazine in the world it still seems to be the most popular monitoring tool around. And it is better to stop at your peak :)"

Många med mig tycker nog detta är ett mycket tråkigt besked men det är få inom mjukvarumarknaden som värnat om oss datorentusiaster som Alex Van Kaam och för det tycker vi han ska ha en stor eloge.

Källa: Motherboard Monitor

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
663147
July 7, 2004 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

vafan ? tycker han ska fortsätta detta var ju väldigt trist 🙁 satans konkurrenter.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
663188
July 7, 2004 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet var väl också att han inte fick någon info från tillvekare för nyare saker.
Dvs. det blev svårare att känna av sensorer rätt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Nessos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
June 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
663319
July 7, 2004 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Programmet var ju gratis också, så han kanske inte har råd att sitta och uppdatera heller 🙁

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
663378
July 7, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd.

Eftersom programmet ändå var gratis så tycker jag att han skall släppa det som open source, så att någon annan kan fortsätta projektet. Inte bara stänga ett sådant framgångsrikt projekt. :arg:

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
663384
July 7, 2004 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Synd.

Eftersom programmet ändå var gratis så tycker jag att han skall släppa det som open source, så att någon annan kan fortsätta projektet. Inte bara stänga ett sådant framgångsrikt projekt. :arg:

Risken finns då att nån snappar upp det och till slut börjar tjäna pengar på det nåt som han aldrig tänkte göra. Synd ju att moderkorts tillverkarna inte ville ge han den info han behöve, idioter 👿

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
663400
July 7, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: [quote=Fackamato]Synd.

Eftersom programmet ändå var gratis så tycker jag att han skall släppa det som open source, så att någon annan kan fortsätta projektet. Inte bara stänga ett sådant framgångsrikt projekt. :arg:

Risken finns då att nån snappar upp det och till slut börjar tjäna pengar på det nåt som han aldrig tänkte göra. Synd ju att moderkorts tillverkarna inte ville ge han den info han behöve, idioter 👿

Nej, jag tror inte man kan sälja stuff som ligger under GNU-licensen, fan heter den nu igen..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
663495
July 7, 2004 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Synd.

Eftersom programmet ändå var gratis så tycker jag att han skall släppa det som open source, så att någon annan kan fortsätta projektet. Inte bara stänga ett sådant framgångsrikt projekt. :arg:

Problemet med open source var tydligen att mycket av den info han fått från tillverkare var under NDA och därför kunde han inte släppa källkoden, utan att få en jäkla massa skit. 🙂

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
663546
July 7, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Fackamato]Synd.

Eftersom programmet ändå var gratis så tycker jag att han skall släppa det som open source, så att någon annan kan fortsätta projektet. Inte bara stänga ett sådant framgångsrikt projekt. :arg:

Problemet med open source var tydligen att mycket av den info han fått från tillverkare var under NDA och därför kunde han inte släppa källkoden, utan att få en jäkla massa skit. 🙂

Synd 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL