April 17, 2005
Marknaden för smarta mobiltelefoner fortsätter att växa så det knakar. En av de hetaste lurarna på marknaden idag kommer från tillverkaren Motorola som med sin DROID, i Sverige känd som Milestone, lockat mångas intresse. En av svagheterna i Motorolas telefon har varit processorn som förvisso baseras på samma Cortex A8 arkitektur som t.ex. Snapdragon, men tyvärr bara arbetar i en klockfrekvens om 550MHz. Jämfört med den 1GHz Snapdragon CPU som hittas i Google Nexus One och kommande Sony Ericsson Xperia X10 är Droid ganska undernärd.
Men precis som alla andra CPUer går Motorolas 550MHz OMAP3430 processor att överklocka och på AllDroid.org har man nu inte bara testat mobiltelefonen med en saftig CPU-klockfrekvens på 1,3GHz utan även lagt upp nerladdningsbara flashfiler för dem som vill programmera om sin telefon att arbeta i 800MHz, 900MHz eller 1GHz.
[Image Can Not Be Found] 1,3GHz var bara i testsyfte och är för höga hastighet för dagligt bruk.
Av omdömena i forumstråden att döma är det olika hur Motorolas smartphone hanterar de högre klockfrekvenserna. Men flera har lyckats överklocka dess processor till 1GHz med riktigt bra stabilitet.
Prestandavinsten vid uppstart och vanlig användning i Android 2.0 ska enligt flera rapporter vara kraftigt förbättrad. Vilket även avslöjas i de prestandaresultat som man publicerats på Alldroid.org.
Mer information om överklockningen och användares resultat går att hitta på Alldroid.org.
Vem vet kanske har vi just hittat en ny tävlingsgren till SMPC2010...
[Image Can Not Be Found]
Motorola Droid/Milestone
Hehe ja frågan är hur och om värme blir ett problem i telefonerna. Tror det mesta handlar om strömförbrukning då jag inte kan se att man skulle göra några större förändringar i telefonernas kylning direkt
Tekniknörd som gillar att träna.
May 15, 2005
December 11, 2009
haha voltmodda en mobil och pumpa LN2.
överklockning börjar verkligen sprida sig mycket.
tex. det går ju t.o.m. att klocka grafräknarna som man använder i skolan. tror man kunde fyrdubbla prestandan i dom med en flash. ser inte direkt någon användning för det om man nu inte sitter och drar skit långa beräkningar på dom.
men vem vet, det kanske finns vissa som gör det 🙂
haha en sak ska man veta, det finns alltid någon som gör något med allt! 🙂
Men detta med mobilöverklockning är ju faktiskt riktigt spännande. Särskilt om tillverkarna börjar lansera olika modeller där prestandan ger en del av prisskillnaderna.
hade varit spännande att dra upp klockfrekvenserna på min kommande Nexus One.. men Snapdragon CPUn är redan ganska frisk 🙂
October 16, 2003
Anton K wrote: haha en sak ska man veta, det finns alltid någon som gör något med allt! 🙂
Men detta med mobilöverklockning är ju faktiskt riktigt spännande. Särskilt om tillverkarna börjar lansera olika modeller där prestandan ger en del av prisskillnaderna.
hade varit spännande att dra upp klockfrekvenserna på min kommande Nexus One.. men Snapdragon CPUn är redan ganska frisk 🙂
Jag tror nexusen kommer bli utsatt för ganska mycket i framtiden, känns som att det är väldigt många som har beställt den
December 11, 2009
anton, får jag fråga var du beställde den? hittade ingen sida jag riktigt litade på.
tänkte om du kunde tipsa mig om var du fixade den så jag vet att jag inte blir lurad på massa pengar 🙂
och ja, den processorn som redan går i 1Ghz, skulle vara ypperligt intressant om någon klarade att fördubbla prestandan till 2Ghz 😮
Jag beställde från Google genom en VPN-tjänst som kallas hotspot shield (avslöjar inte att datorn kommer från Sverige) och skickade telefonen till ett kontor i USA där en jobbkompis till Bogus plockade upp den och tar med sig hem tillbaka till Sverige.
Annars är det många som beställer genom ett företag som kallas International-Orders. På swedroid.se finns det massvis med information och användare som beställt därifrån med gott resultat. Priset ligger på drygt 5000 kronor om du klarar dig från moms när den skeppas till Sverige. Fastnar den i tullen landar kostnaden på drygt 6000 kronor.
4100 kostade min + frakt inom Sverige och en present till Bogus arbetskollega. 🙂
Haha 2GHz hade ju varit något, får se om det behövs ^^
December 11, 2009
hehe jo jag kollade genom proxy men då fastnade jag ändå. det stod inte att jag inte fick beställa men det blev en blank sida 😛
hehe du har ju tur som känner någon där. men hur ska man göra för den ska klara sig genom tullen? har familj i usa iofs om jag skulle kunna köpa till dom och dom "mörklägger" vad som finns i paktet så att säga. skulle väl hamna på en 4000 då med. 🙂 tack för idéen 🙂
International-Order "mörklägger" också genom att skriva grejerna som repair eller gift. Men tullen koller vissa ändå och ringer mottagaren och frågar om bevis på att telefonen skickats till USA för repair osv.
Det är nog säkrare att göra så ja. Skicka från släkt som märker det med lågt värde eller bara gåva. då borde kostnaden också ligga på drygt 4k. Vilket lär vara minst en 1-2 tusen billigare än vad telefonen kostar i Sverige när den dyker upp.
March 14, 2001
Gift fungerar sällan så bra nu för tiden, det är ju rätt uppenbart vad det egentligen handlar om.
Att skriva ner värdet är rätt dumt också. Försvinner paketet och värdet är nedskrivet till några hundra är det inte så roligt eftersom man knappt får ut något på transportförsäkringen då.
Sen om tullen ändå öppnar paketet och hittar en ny telefon värd 4000kr+ lär det säkerligen inte godkänna värdet på några hundra, om du inte kan styrka det på något vis.
Känner man ingen som kan skicka saker från USA till Sverige kan man använda sig av företag som gör det, tex http://jetcarrier.com/
March 14, 2001
Det är du som ska bevisa att du fått den, inte tullen. Vad som står på paketet är egentligen ganska ointressant, eftersom det är sånt utbrett fusk med detta. Det som har någon betydelse är om du kan bevisa att du fått den eller inte.
Man ska hur som helst alltid räkna med att få betala moms och tullhanteringskostnad (en hundring eller två normalt), kan man inte det ska man inte beställa. Att du sen har sån tur att tullen släpper igenom paketet får man se som bonus.
1 Guest(s)