Mozilla släpper 1.0 Preview Release av webbläsaren Firefox|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mozilla släpper 1.0 Preview Release av webbläsaren Firefox
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 14, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Att många insatta PC-användare gärna söker alternativ till Microsofts Internet Explorer webbläsare är ingen nyhet. En av de tillverkare som vunnit stor popularitet på Internet är Mozilla som efter viss kritik mot deras primära webbläsare, just kallad Mozilla, startade ytterligare en alternativ webbläsare vid namn Firefox.
Med Firefox har man velat skala av allt krimskrams för att få en slimmad, snabb och säker webbläsare som gör det man förväntar sig av en webbläsare, låter dig surfa på nätet.

Även om man försökt hålla sig undan från att utöka Firefox med mängder av funktioner, något som kan läggas till genom plugins, har Firefox många effektiva egenskaper.
Inför lanseringen av v1.0 av Firefox, som skall ske under hösten, har nu Mozilla Foundation släppt en Preview Release av 1.0 versionen. Man har även publicerat v0.8 av sin Thunderbird e-mail-klient.

Firefox 1.0PR medför ett flertal förbättringar sedan v0.9, här nedan följer en kort lista på nyheterna i Firefox 1.0PR.



  • Live Bookmarks
  • Improved FastFind
  • Improved Security
  • Master Password
  • Software Update
  • Smaller Download
  • [/list]

    Firefox har fått mycket goda omdömen av både användare och media under sin relativt korta livstid. Nu när man börjar närma sig 1.0-versionen på riktigt blir det hela ännu mer intressant.
    Firefox är en mycket kompetent alternativ webbläsare och även om det fortfarande finns vissa kompabilitetsproblem så blir de färre för var dag som går och för er som är trötta på Internet Explorer kan det vara intressant att pröva något nytt. Man kan läsa mer om Firefox på Mozillas hemsida.

    :: Ladda ner Mozilla Firefox 1.0PR ::

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
720472
September 14, 2004 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

FF äger ;D!

Kolla in min avtar: "Get Firefox"

Avatar
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720492
September 14, 2004 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: FF äger ;D!

:pray:
ja, jag förstår fortfarande inte varför jag inte bytte fören i så sent som sommras ;), alla borde testa FF, det underlättar verkligen allt man gör på nätet.

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
April 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720512
September 14, 2004 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Firefox är gudabenådat, ingen tvekan om saken 😀

märkte bara att "find as you type" inte riktigt funkar längre 🙁
nån som vet var den funktionen gömmer sig?
(för dom som inte vet, så är det funktionen att börja skriva namnet på en länk, rakt upp och ner, och låta firefox söka igenom hela sidan efter denna)

ctrl+f funkar som det ska, men det söker igenom hela sidan, text och allt. jag vill kunna enbart söka länkar :/

wolfbane
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
720560
September 14, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar i 0.9 som jag kör, men den letar inte efter länkar specifikt, bara efter ord som börjar på det man skriver.
Fast du kanske menade 1.0?

Använder det dock aldrig iom att det känns smidigare med ctrl + F.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
720567
September 14, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör på Opera jag... Tycker den är klockren och ser ingen anledning varför FF ska vara bättre....

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720614
September 14, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla de där features:ena har funnits rätt länge i Moox optimerade Firefox-builds.
Länk: http://www.moox.ws/tech/mozilla

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
April 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720618
September 14, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Kör på Opera jag... Tycker den är klockren och ser ingen anledning varför FF ska vara bättre....

det allra första man tänker på är att Opera inte är gratis...
tekniskt sett är det gratis, men då får man stå ut med reklam i programmet, vilket är rent barnsligt i mina ögon..

hellre en snabb, sexig och slimmad browser som är helt gratis och fri, och som låter en surfa som en kung! 😀

(...och som dessutom inte är så *host* ful *host*)

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720623
September 14, 2004 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote:
det allra första man tänker på är att Opera inte är gratis...
tekniskt sett är det gratis, men då får man stå ut med reklam i programmet, vilket är rent barnsligt i mina ögon..

hellre en snabb, sexig och slimmad browser som är helt gratis och fri, och som låter en surfa som en kung! 😀

(...och som dessutom inte är så *host* ful *host*)

När folk säger att Firefox är snabb, vad menar de då? Jag tycker Firefox är kännbart slöare än t.ex. IE på ett Windowssystem. Menyerna och UI:t går lite segare, programmet tar längre tid på sig att starta. Att växla mellan och hantera flikar går segare än med t.ex. MyIE2 eller Opera. Att trycka Back/Forward går ungefär lika snabbt som i IE och båda utklassas av Opera.
Nog för att Firefox är en väldigt bra webbläsare, men snabb är den inte. I alla fall om man jämför den med IE och Opera i valfri version.
Testa att köra Firefox på en p2:a och jämför med hastigheten i IE så får ni se vad jag menar.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720650
September 14, 2004 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL

tryck på ' (den bredvid backspace)

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720663
September 14, 2004 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ingen bättre browser än Firefox. :pray:

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
720708
September 14, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

FF är de bästa som hänt mig sedan jag fick bredband. Kommer inte byta tillbaka till IE utan pistolhot. 🙂 Är dock inte säker på att jag kommer uppgradera riktigt ännu.

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
721009
September 14, 2004 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: det allra första man tänker på är att Opera inte är gratis...
tekniskt sett är det gratis, men då får man stå ut med reklam i programmet, vilket är rent barnsligt i mina ögon..

hellre en snabb, sexig och slimmad browser som är helt gratis och fri, och som låter en surfa som en kung! 😀

(...och som dessutom inte är så *host* ful *host*)

1. Det allra första man tänker på är att Opera är värd att köpa.
2. Har testat flera browser, andra än ie/ff/netscape också, efter vad jag märkt är Opera mycket snabbare på att ladda sidor. (kanske bra kodat?..)
3. Opera går att göra fin och slimmad.
4. Visst, opera är ganska så jobbig och ful första gången, men detta är varken fult eller stökigt: opera_v7.54.png

Gamblor wrote: När folk säger att Firefox är snabb, vad menar de då? Jag tycker Firefox är kännbart slöare än t.ex. IE på ett Windowssystem. Menyerna och UI:t går lite segare, programmet tar längre tid på sig att starta. Att växla mellan och hantera flikar går segare än med t.ex. MyIE2 eller Opera. Att trycka Back/Forward går ungefär lika snabbt som i IE och båda utklassas av Opera.
Nog för att Firefox är en väldigt bra webbläsare, men snabb är den inte. I alla fall om man jämför den med IE och Opera i valfri version.
Testa att köra Firefox på en p2:a och jämför med hastigheten i IE så får ni se vad jag menar.

yay! bra att någon kan förstå att opera faktiskt är snabbare! 😀
Yep, man märker verkligen att det är skillnad när man backar eller går framåt, cacheningen fungerar väldigt bra. 🙂

Förresten, Opera stödjer många fler os än FireFox! :p

aah.. tänker alltid försöka försvara opera 😉

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
721122
September 15, 2004 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, kanske ska testa FireFox sedan då =)

Alla verkar ju tycka det är jätte bra!

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
April 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
721144
September 15, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

POE wrote:
4. Visst, opera är ganska så jobbig och ful första gången, men detta är varken fult eller stökigt: opera_v7.54.png

ehm... förlåt mig, men...

fult? ja (smaksak, visst... men det där var inte vidare snyggt i min mening)

slimmat? nej
kolla in den här bilden (min egen slimmade firefox):
[Image Can Not Be Found]

Och vad det gäller att Opera/IE/FF är snabbast osv, så verkar det bero mycket på personens dator. FF är känt för att vara rätt snabbt, åtminstone snabbare än IE, så om det inte är det på någon persons dator så är det oftast inte just FF det är fel på.

för mig är FF sjukt snabbt, det startar på en nanosekund och den laddar märkbart snabbare än IE[/url]

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
721304
September 15, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

sant, det är inte särskilt slimmat mot hur du har det.. men det är väldigt mycket mer slimmat mot vad standard är.
Brukar aldrig gilla designer med runda former på program, fast just detta skinet tyckte jag om .. smaksak, yep. eh, det är enkelt och det fungerar.

Kolla då denna bilden hur det ser ut som standard. (..självklart, då kommer ni att tycka att den är stilrenare :p)

MEN. Opera är fortfarande snabbare, spelar ingen roll vilken dator man använder, att ta back/forward går ALLTID fortare pågrund av cacheningen.

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
Member Since:
October 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
721452
September 15, 2004 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker också FireFox är bäst..

men ha raldrig lyckats med att kunna köra bara med firefox.. asså om man öppnar sin mail hotmail via msn så öppnas ju IE, hur ska man få firefox till det????

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
April 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
721487
September 15, 2004 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: tycker också FireFox är bäst..

men ha raldrig lyckats med att kunna köra bara med firefox.. asså om man öppnar sin mail hotmail via msn så öppnas ju IE, hur ska man få firefox till det????

i Options i Firefox så klickar på du knappen Check Now i rutan Default Browser. Den kollar vilken som är satt att öppnas automatiskt, och ändrar till firefox ifall du väljer att du vill göra det. det funkar utmärkt för mig (men MSN kan strula lite... den kör IE vad man än väljer oftast)

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
Member Since:
October 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
721512
September 15, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ja den är i kryssad.. men då är det msn som strular.. så kan man fixa det på något sätt?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL