Mus + tangentbord + Xbox = Sant!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Mus + tangentbord + Xbox = Sant!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har det äntligen dykt upp, en adapter för att använda mus och tangentbord till Xbox och PlayStation2.
Personligen hade jag svårt att hålla tillbaka jublet när jag sprang på SmartJoy FRAG häromdagen. Xbox är en mycket trevlig konsol men jag har blivit evinnerligt trött på alla FPS-spel som dykt upp och som är väldigt svårhanterade med en gamepad. Det finns i mina ögon inget substitut för tangentbord/mus i ett FPS-spel.
Jag tror inte jag är ensam om att tycka det men jag kan även tänka mig att vissa TV-spelsfanatiker skriker "helgerån", "skandal!" eller liknande väl valda ord.

Faktum är dock att vare sig vi vill eller inte så kan man snart koppla in sin mus och sitt tangentbord till spelkonsolen istället för att enbart använda sin gamepad.

I slutet av oktober kommer den Japanska sajten Lik-Sang börja sälja sin SmartJoy FRAG-adapter som kopplas till spelkonsolens gamepad-port. I andra änden av kabeln finns två PS/2-portar för mus och tangentbord.

[Image Can Not Be Found]
SmartJoy FRAG Xbox Edition

SmartJoy FRAG adaptrerna kommer med förprogrammerade schema för flera populära titlar, för Xbox-versionen kan vi nämna bland annat Halo, The Chronicles of Riddick, Counter-Strike, Medal of Honor: Frontline m.fl.
Man ska även kunna mata in egna schema på ett enkelt och effektivt sätt vid senare tillfälle.
SmartJoy FRAG är en mycket intressant produkt, speciellt för de konsolspelare som spelar mycket PC-spel. Personligen kommer jag garanterat att testa en enhet så fort det bara går. Men tills dess kan även Lik-Sang erbjuda två filmklipp där man visar hur väl adaptern fungerar.

Mer information om SmartJoy FRAG går att hitta på Lik-Sangs hemsida.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
740798
October 7, 2004 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

bra pryl.. men försvinner inte poängen med tv-spel då? har man tangentbord och mus kan man ju lika gärna använda dator?

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
740803
October 7, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: bra pryl.. men försvinner inte poängen med tv-spel då? har man tangentbord och mus kan man ju lika gärna använda dator?

Det är just på detta vis många kommer reagera och i viss mån kan jag hålla med. Men å andra sidan kan man ju fortsätta spela andra spel, bilspel, fightingsspel osv. med gamepad. Men som jag har det nu vägrar jag mer eller mindre spela FPS-titlar till Xbox och det är lite synd.
Nu har man i alla fall möjlighet att njuta av dem titlarna även på konsol.

Visst blir det mer likt PC men det är fortfarande mycket billigare och enklare med en konsol, det är huvudsaken med konsoler tycker jag.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
740804
October 7, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Har ni totalt missat denna eller.. http://chipper.se/index.php?ma.....ucts_id=44

Den där SmartJoy saken var ju inte allt för billig, 600kr på Chipper.se.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
740805
October 7, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle ju bli enklare att spela med mus och tbord men jag skulle nog hällre köra med gamepaden för då känner man att det är en konsoll man spelar på och efter lite träning så blir man riktigt säker på den 🙂

Anton Karmehed
Admin
740825
October 7, 2004 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Har ni totalt missat denna eller.. http://chipper.se/index.php?ma.....ucts_id=44

Den där SmartJoy saken var ju inte allt för billig, 600kr på Chipper.se.

Jag är inte så jätteinsatt i konsolvärlden faktiskt och den där USB-kabeln har jag missat. Men jag misstänker att den kan ha lite kompabilitetsproblem då den inte har några "presets" för spel osv. Kan knappast fungera lika bra som SmartJoy FRAG?
Är det någon som testat den där USB-adaptern och kan säga hur väl den funkar?

Sen funkar ju inte USB-adaptern alls till spel som inte har stöd för tangentbord/mus. Den har ju klart begränsat stöd jämfört med SmartJoy FRAG.

Jo men Chipper verkar överlag vara relativt dyra. Beställer nog direkt från Lik-Sang själv, beställde en HD AV Pack idag för 290kr inkl. frakt. Samma HD-pack kostar 399 exkl. frakt på Chipper.
Slipper man tull tjänar man en fin peng.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
740842
October 7, 2004 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Föressten så är det inte Japanskt på något sätt, bara för att det är asiatiskt så är det inte japanskt. Varken namnet eller företaget är från Japan. Testa med Hong Kong istället...

Anton Karmehed
Admin
740848
October 7, 2004 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Föressten så är det inte Japanskt på något sätt, bara för att det är asiatiskt så är det inte japanskt. Varken namnet eller företaget är från Japan. Testa med Hong Kong istället...

Jo det var lite slarvigt av mig, borde kollat upp det lite bättre. Men jag tror inte allt som låter asiatiskt är japanskt, ville bara reda ut det. 😉
Men det är ändrat i nyheten nu.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
740860
October 7, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske drog alla över en kant lite... ber om ursäkt för det. Är bara så otroligt vanligt att folk förutsätter att allt från Asien är japanskt, vilket inte är fallet.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
740863
October 7, 2004 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det usb på den också?

Vore smidigt om man kan ha PC ratten till xbox 🙂

Anton Karmehed
Admin
740878
October 7, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo: Inga problem, jag förstår dina avsikter. Som du säger är det många som tar asian som mer eller mindre ett enat land vilket ju är helt fel.

Starscream: Det är inte USB men man kan köra USB-tangentbord och möss genom en USB->PS/2 adapter.
Dock kommer det nog inte gå att köra med en ratt, finns inget stöd för det vad jag förstår. Vet inte om en PC-ratt funkar med den där USB-kabeln marcus tipsar om dock.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
741019
October 7, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: bra pryl.. men försvinner inte poängen med tv-spel då? har man tangentbord och mus kan man ju lika gärna använda dator?

Jag har gamepad till min PC så jag behöver inte ens en konsoll wink

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
741179
October 7, 2004 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Och hur bekvämt sitter man med mus/tangentbord i soffan?
Vet att jag lirade endel mafia på projen för att det var en kul grej men den ryggvärken man får efter ett par timmar är inget vidare....

Sardaukar
Member
Medlem
741199
October 7, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Och hur bekvämt sitter man med mus/tangentbord i soffan?
Vet att jag lirade endel mafia på projen för att det var en kul grej men den ryggvärken man får efter ett par timmar är inget vidare....

Att lira på projen med tangentbord och mus är ingen höjdare. Försökte lira lite FPS men ack sån värk man fick i nacken...

Anton Karmehed
Admin
741399
October 8, 2004 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Och hur bekvämt sitter man med mus/tangentbord i soffan?

Jag har kört en hel del FPS-spel på projektorn från PCn. Har t.ex. kört CoD från början till slut och jag har inte haft några ergonomiska besvär faktiskt. Har ett soffbord i glas som jag drar in över soffan, blir lite trångt men det funkar utmärkt rent ergonomiskt så det har jag inga problem med.
Dock är jag lite trött på projektorns lågupplösta panel så det blir inte så mycket PC-gamande tyvärr. Men när det väl inhandlas ny projektor kan jag lova att det blir mer av den varan.

Ett annant knep som kanske kan funka är en sån där "frukost-på-sängen-bricka" som över upphöjd i sidorna. Det borde man kunna ha i soffan?

Sardaukar
Member
Medlem
741404
October 8, 2004 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Pim_]Och hur bekvämt sitter man med mus/tangentbord i soffan?

Jag har kört en hel del FPS-spel på projektorn från PCn. Har t.ex. kört CoD från början till slut och jag har inte haft några ergonomiska besvär faktiskt. Har ett soffbord i glas som jag drar in över soffan, blir lite trångt men det funkar utmärkt rent ergonomiskt så det har jag inga problem med.
Dock är jag lite trött på projektorns lågupplösta panel så det blir inte så mycket PC-gamande tyvärr. Men när det väl inhandlas ny projektor kan jag lova att det blir mer av den varan.

Ett annant knep som kanske kan funka är en sånt här "frukost-på-sängen-bricka" som över upphöjd i sidorna. Det borde man kunna ha i soffan?

I mitt fall får jag hålla huvudet litte uppåt vilket blir jobbigt i längden.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
742521
October 9, 2004 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte det här för dem som vill köra linux på xbox?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
742552
October 9, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Är inte det här för dem som vill köra linux på xbox?

Detta ska funka i spel oxå sägs det ju.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
742652
October 9, 2004 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer ju inte gå att hänga med på Halo om man inte har tgb och mus sen.. lite tråkigt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL