Musikbolag tycker iTunes är för billigt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Musikbolag tycker iTunes är för billigt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2005 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Apple har gjort stor succé med sina iPod-spelare och sin onlinebaserade musikaffär iTunes. Det senare med de stora skivbolagen i ryggen som var glada att se en ny ökning av musikförsäljning. Nu verkar det dock som att åtminstone två av de största musikbolagen vill se större vinster från iTunes-försäljningen och klagar på att priset, 99 cent per låt, är för lågt. Musikbolagen tar 70 cent av detta men tydligen är det inte tillräckligt. Man tycker att man tjänar för lite med dessa priser, speciellt på nya hitlåtar, så man har lagt fram ett förslag som baserar låtpriset på dess popularitet.

"A hot new single, for example, could sell for $1.49, while a golden oldie could go for substantially less than 99 cents."

Det ska förtydligas att skivbolagen inte är riktigt överrens om prissättningen då flera verkar vara nöjda med dagens system. Exakt hur musikbolagen, som länge kallats giriga, tänker är svårt att förstå. Speciellt eftersom Steve Jobs och iTunes räddat mycket av deras inkomster som annars försvunnit på illegal nerladdning av musik.

"As I recall, three years ago these guys were wandering around with their hands out looking for someone to save them," said Mike McGuire, an analyst at Gartner G2. "It'd be rather silly to try to destabilize him because iTunes is one of the few bright spots in the industry right now. He's got something that's working."

Medan vi konsumenter klagar på att priserna fortfarande är för höga på nerladdad musik, verkar alltså vissa musikbolag tycka det motsatta. Frågan är vem som drar längsta strået i detta avseende.

Källa: CNET

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
943319
August 29, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Men nu får dom väll för fan ge sig! ~6:- för en mp3a i kass kvalitet är ju rena jävla rånet egentligen.
Men som vanligt, rik ska bli rikare och fattig ska bli fattigare.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
943320
August 29, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, nu vet man vad nästa steg är då, när de nån gång i framtiden har utrotat piratkopieringen för att få i deras "rättmätiga" inkomster så kommer knappast priset gå ner för att de tjänar mer, nej, då ska man höja det.

Det här är nog bara ett smakprov!

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
Member Since:
November 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
943333
August 29, 2005 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Höum, inte för att få igång någon enorm diskution men hur kan ni påstå att piratkopiering minskar försäljningen, tycker "forskningen" om det är ungefär likadan som om den runt cancer av mobiltelefoner, olika undersökningar ger olika resultat ?

För det andra tycker jag det verkar vettig med ett högre pris på nyare, populära låtar än äldre mindre populära. Inte för att dagens pris är vettigt, utan just för att ideén verkar smart

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
943336
August 29, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Men orka whaina! Önskar ja kunde ge dem stryk, inte iTunes asså.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
943344
August 29, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

T_T. Giriga rackare! Tycker att låtarna borde bli billigare, men jag bryr mig inte 😛 Om jag vill köpa musik gör jag det på skiva ändå.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
943350
August 29, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Höum, inte för att få igång någon enorm diskution men hur kan ni påstå att piratkopiering minskar försäljningen, tycker "forskningen" om det är ungefär likadan som om den runt cancer av mobiltelefoner, olika undersökningar ger olika resultat ?

För det andra tycker jag det verkar vettig med ett högre pris på nyare, populära låtar än äldre mindre populära. Inte för att dagens pris är vettigt, utan just för att ideén verkar smart

Det är på CNET som man tar upp faktumet att Jobs hjälpt musikbolagen att få sin musik ut på den nya onlinebaserade marknaden. Även om det är väldigt svårt, omöjligt?, att visa hur mycket pengar musikbranschen förlorat på illegal nerladdning av musik är det ju inte särskilt svårt att förstå vilka skador det hade blivit om man inte börjat sälja musik i nerladdningsbar form. Musik kommer laddas ner från Internet vad som än händer, saken är att iTunes är de som lyckats införa laglig nerladdning på bäst sätt. Eller blivit störst på det i alla fall.

Sen kan jag också hålla med om att nyare låtar skulle kunna vara dyrare, precis som vanliga CD-skivor eller filmer för den delen sjunker i pris. Men poängen är den att priserna de talar om är helt för höga i min och många andras mening.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
943367
August 29, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

haha, giriga svin! 🙂

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
943369
August 29, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Komprimerad musik ska inte kosta mer än hur bra det låter alltså skulel typ 1 krona vara mer rätt.

Skulle aldrig få för mig att köpa så pass komprimerad musik som säljs på internet.

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
August 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
943378
August 29, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ha! Ännu ett skäl till att inte köpa komprimerade låtar på nätet. Så att skivbolagsdirektörerna göds ännu mer. Håller mig till fulDC så länge, även om det är olagligt. Dessutom, vi betalar ju straffskatt på mp3spelare, varför betala för något man redan betalt för.

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
Member Since:
January 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
943381
August 29, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

asså, vilken kvalite håller dessa låtar man köper?
Om jag skulle få för mig att köpa online så skulle ett första krav vara att låtarna är komprimerade med en förlustfri algoritm, samt att de går att bränna ut på skiva utan problem. För om man köper ett helt album så kostar det väl lika mycket som om man går till skivaffären?

Har väl hänt att man hittat nya okända artister via"fulDC" som man sen köpt skivan ifrån. Men det har man aldrig hört skivbolagen ta upp?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
943507
August 29, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra ide med olika pris beroende på hur populära och nya låtar är, men vem tänker betala över 10.-!?!

När priserna på dom _dyraste_ låtarna sjunker till runt en femma kommer jag nog börja fundera på att betala för att ladda ner musik (Självklart endast om det är bra kvalitet på den).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL