August 22, 2005
nVidia har haft en del motgångar hittills i år. FX blev aldrig det kort som vi förväntat oss och nVidia tog ett par otrevliga tag för att "förbättra" situationen. Dvs. sänkte kvaliteten för att öka prestandan. Nu är det dock dags för nVidia att slå tillbaka, detta gonom nya drivrutiner vid namn Detonator FX som tros vara de omtalade Detonator 50.
På listan av förbättringar hittar vi en 20-50% prestandaökning i så gott som alla tillämpningar.
Detta rapporterar The Inquirer från Cannes där nVidia nyligen höll sin nVision-mässa för tillverkare och systembyggare.
Vi har också fått in en del rapporter om de nya drivrutinerna genom vår kontakt med nVidia och bland annat har vi utlovats ett välfungerande "Application"-läge med godkänd prestanda och att de fixat till kvalitetsproblemen i 3DMark03.
Vidare rapporterar The Inq lite ny info om NV35. Här ser det spännande ut då specifikationerna ser ännu trevligare ut än vi tidigare trott:
NV35: 425/850MHz
NV35 Ultra: 450/900MHz
Vi har också tagit del av liknande information nyligen (både vad det gäller drivrutiner och NV35) och därmed tror vi att The Inq's sanningshalt denna gång är lite högre än vanligt. Dock får vi nog fortfarande klassa detta som rykten tills vidare.
November 29, 2001
MrWeizel wrote: The Inq är väl dom som spår i kaffesump och kallar det dom får fram för sanning?
Problemet är väl att de ofta blandar pålitliga källor med helt sanslösa chansningar och rykten spridda via forums osv.
Men denna gången har vi också fått samam info från andra pålitliga håll så jag känner att det är värt att posta. (Dock kan jag inte avslöja våra källor eftersom detta inte blir offentligt förrän i mitten av maj)
November 26, 2002
Alltså...är det inte meningen att NV35 ska vara snabbare och bättre än GF FX Ultra? Eller är jag helt ute och cyklar? Eller blir det snabbare med 0.13 coren? Det gör väl bara att man kan köra med högra klockfrekvenser?
Vad är det eg. som skiljer korten åt? När kommer nVidias svar på 9800 Pro ?
Många frågor blir det 🙂
November 29, 2001
LunaSpice wrote: Alltså...är det inte meningen att NV35 ska vara snabbare och bättre än GF FX Ultra? Eller är jag helt ute och cyklar? Eller blir det snabbare med 0.13 coren? Det gör väl bara att man kan köra med högra klockfrekvenser?
Vad är det eg. som skiljer korten åt? När kommer nVidias svar på 9800 Pro ?Många frågor blir det 🙂
FX Ultra bygger också på 0.13
NV35 har dubbelt så bred minnesbuss och eventuellt enligt en liten fågel som viskade i mit öra så kan den ha fler pipelines (4 till, elelr två om man vill se på det ur den klassiska synvinkeln)
NV35 kommer spöa Radeon 9800 Pro rätt hårt vad det gäller prestanda
November 29, 2001
MoNsTeR wrote: [quote=Munken]Kan man ladda hem dom nya drivarna nu?
Funkar dom på alla nvidiakort lr e det bara fx?
Fan man blir ju grymmt sugen!
detonator borde väl funka till alla nvidia graffen..
Du kan inte ladda ner dem nu, eventuellt får vi tillgång till dem här på NH typ om en vecka eller så men det komemr nog dröja en halv till en månad innan de är "public"
de komemr funka till alla nVidias kort, precis som vanligt
February 1, 2003
October 15, 2001
Hoppas verkligen att Nvidia får till det den här gången. Vore kul med ett rejält priskrig 🙂
Visst har ATI bakfickan full. Dels så har vi 9800 PRO 256 Mb som enligt rykten kanske kommer med högre klockfrekvenser. Jag tror man kan anta att ATI också kommer gå över till 2.2 ns minne på runt 400 Mhz (800 DDR). Speciellt om Nvidia tvingar dem genom hårdare konkurrens. Om det är detta som kommer att bli R390 eller inte är jag inte riktigt klar över. I höst kommer R400.
August 26, 2002
UndaC wrote: [quote=LunaSpice]Alltså...är det inte meningen att NV35 ska vara snabbare och bättre än GF FX Ultra? Eller är jag helt ute och cyklar? Eller blir det snabbare med 0.13 coren? Det gör väl bara att man kan köra med högra klockfrekvenser?
Vad är det eg. som skiljer korten åt? När kommer nVidias svar på 9800 Pro ?Många frågor blir det 🙂
FX Ultra bygger också på 0.13
NV35 har dubbelt så bred minnesbuss och eventuellt enligt en liten fågel som viskade i mit öra så kan den ha fler pipelines (4 till, elelr två om man vill se på det ur den klassiska synvinkeln)
NV35 kommer spöa Radeon 9800 Pro rätt hårt vad det gäller prestanda
värt att tillägga för lunaspice e att det inte bara är klockfrekvencerna som spelar roll även på graffekort 😉
1 Guest(s)