Nanoteknik i grunden för 100GB Solid State minne|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nanoteknik i grunden för 100GB Solid State minne
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 13, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Solid State minne, lagring utan rörliga komponenter, är en marknad som fortsätter att växa och vi har nyligen hört Samsung prata om 32GB minneskort som kan ersätta mindre hårddiskar i bärbara enheter. Nu har forskare på Imperial College i London tillkännagivigt en teknik som ska göra det möjligt att skapa tredimensionella mikrochips som ska göra det möjligt att dramatiskt öka minneskapciteten. Den nya tekniken ska göra det möjligt att tillverka chip med en hårddisks lagringskapacitet till de låga tillverkningskostnader man hittar hos vanliga minneskort. Genom denna teknik tror man sig kunna öka minneskapaciteten runt 200 gånger från en standard på 500MB i dagsläget till hissnande 100GB.

"Traditionally we have used electronics for microchips and magnetism for hard disk drives. This discovery allows us to combine these two approaches to make a new generation of 3D microchips that can store so much more information than a flat two dimensional surface."

Med andra ord verkar det finnas stora förhoppningar om Solid State hårddiskar med ordentlig lagringskapacitet i framtiden. Även om det finns redan i dagsläget är det till priser som får även de välbärgade att rynka på pannan.

:: Läs mer om den nya tekniken på CDRInfo

Exige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
July 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
949788
September 13, 2005 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hinner man med? Alltså utvecklingen går explotionsartat nu...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
949792
September 13, 2005 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja alltså när jag skriver "i framtiden" är det inte så att jag menar första kvartalet 2006 utan lite mer obestämt inom ett par år. Så det lär inte dyka upp några billiga 100GB flashdiskar om några månader. Om du nu "oroar" dig för det. 🙂

Exige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
July 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
949825
September 13, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Nja alltså när jag skriver "i framtiden" är det inte så att jag menar första kvartalet 2006 utan lite mer obestämt inom ett par år. Så det lär inte dyka upp några billiga 100GB flashdiskar om några månader. Om du nu "oroar" dig för det. 🙂

Nene :). Sen är ju Solid State minne något väldigt välkommet. Då först kan man väl få en dator med lite space på som är _HELT_ tyst. Ser fram emot det :D.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
949828
September 13, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Men vad kommer ett sånt 100GB flashminne kosta? Kan tänka mig att det inte blir billigt :p

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
950230
September 14, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Men vad kommer ett sånt 100GB flashminne kosta? Kan tänka mig att det inte blir billigt :p

Kanske lika mycket som en dagens 250 gb?

Exige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
July 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
950284
September 14, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: [quote=Black_light]Men vad kommer ett sånt 100GB flashminne kosta? Kan tänka mig att det inte blir billigt :p

Kanske lika mycket som en dagens 250 gb?

Jag tror också att de kommer att ligga i den prisklassen efter ett tag. Troligtvis kommer det bli ett otroligt "sug" efter sådana flashminnen att priserna går ned fort så att vanligt folk får råd med dem, för det är väl av dem de tjänar de stora pengarna på.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL