April 17, 2005
Elektrisk spänning är väldigt snabbt och används som bekant i dagens processorer men det finns betydligt snabbare medel att förlita sig på när man skapar en datakrets. Ljus är både betydligt snabbare än ström och kan skickas längre avstånd utan att mattas därav kan det bli möjligt att vi runt 2010 kan få se laserchip i superdatorer för kraftigt ökad prestanda. NEC har redan demonstrerat det första "Laser communications chip" som kan överföra data genom fiberoptiska kablar i 25 gigabits per sekund. Många gånger snabbare än vad likvärdiga elektroniska chip klarar av i dagens superdatorer.
"Communications chips can convert electronic signals into optical ones. Using optical fibres to relay data between the chips is what may give this type of supercomputer the edge over previous ones using processors connected electronically."
NEC hoppas att deras laserteknik ska göra det möjligt att lansera en superdator med 1 petaflops prestanda under nästa årtionde vilket skulle vara ungefär tre gånger så snabb som dagens snabbaste superdator, BlueGene med sina 360 teraflops. Må kraften vara med NEC och vi hoppas få höra mer om deras "laserprocessorer" i framtiden.
Källa: New Scientist
December 21, 2005
October 25, 2005
Marre wrote: "Ljus är betydligt snabbare än ström"
?
Möjligen är mina fysikkunskaper dammiga
men elektroner fortplantar sig väl fortfarande
ljusets hastighet?
Kanske sant, men sen får man ju räkna med resistansen i kretsarna? eller är jag helt uppochnervänd i en snurrande karusell med 7 starköl i kroppen?
Marre wrote: "Ljus är betydligt snabbare än ström"
?
Möjligen är mina fysikkunskaper dammiga
men elektroner fortplantar sig väl fortfarande
ljusets hastighet?
Det är såklart resistansen i kopparledningarna som för att strömkretsarna tappar "fart". Trodde jag hade skrivit detta men så var inte fallet. 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)