Nerladdad musik ska vara rimligt prissatt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nerladdad musik ska vara rimligt prissatt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det är vad en ny undersökning gjord av betalningsföretag Wallit säger åtminstone. Man har frågat drygt 1000 nätkunder om de köpt nerladdningsbar musik under det senaste året och samtidigt ställt frågan om priserna då var rimliga. Av de som hade köpt nerladdningsbar musk hade 47 procent betalt 10 kr per låt och 59 procent av köparna tyckte att detta var en rimlig summa. De som inte tyckte priserna var riktigt okej kunde tänka sig att betala 5 kr eller mindre per låt. På NH ser vi mycket positivt på den växande tillgängligheten av laglig nerladdning och köp av musik. Men just prisfrågan är något man helt klart kan diskutera. 10 kr för en låt känns faktiskt onödigt dyrt och 5 kr är i vår mening en klart mer acceptabel summa för en låt som faktiskt distribueras mycket billigare och vid lägre kvalité än sin motsvarighet på CD-skiva. Men vi vill gärna höra vad ni, våra läsare, har för åsikter i detta ämne.

Källa: IDG

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886397
May 9, 2005 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag har ju sagt en femma sen mp3ns barndom. Mer behöver den inte kosta. Men ännu viktigare än priset är att man får behålla låten så länge man behagar, under otaliga hårddiskbyten.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886412
May 9, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

5kr är rimligt...
10kr närmar sig cd-priser...

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
886415
May 9, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Kommer inte bli aktuellt för mig att köpa musik i nedladdat form så länge låtarna är kraftigt komprimerade. För 10kr/låt är det wave som gäller, inget annat.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
886416
May 9, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

3-5 kronor skulle jag kunna tänka mig att betala per låt, absolut inte mer.
Jag håller med Kingsthrone om att man också måste vara garanterad att få tillgång till musiken man har köpt i framtiden.
Dessutom vill jag se att musik erbjuds i flera format samtidigt, och att man har rätt att ladda hem en låt man har köpt i ett annat format om man vill.

Om jag köper en låt i dag i ett format så vill jag kunna uppgradera min musik till ett bättre format i framtiden om jag skulle vilja göra det.

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886421
May 9, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Precis, 3-5kronor då skulle nog jag också köpa via nätet.
10kr, då kan man lika gärna gå till affären och köpa en skiva. Okey, man kanske inte köper 10-20låtar via nätet eller så, men det är själva principen. 20låtar = 200kr
20låtar i butik 180-200kr + bättre kvalitet.

xorth
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
Member Since:
July 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886424
May 9, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

10 kr är för dyrt det blir ju nästan dyrare än vad det hade kosta att köpa en skiva med kanske 20 låtar på. 5 kr låter bättre som går direkt till artisten/gruppen och sidan vart man får den ifrån och inte till skiv bolag som ska ha halva summan.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886427
May 9, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

10:- rimligt??? Så 14000 mp3er skulle kosta 140.000:- (+ lite kostnader för hårdvara, bandbred osv) att ladda ned?

Inte ens för helt ny musik skulle jag vara beredd betala det.

2:- låter mera rimligt för helt ny musik och för "gamla godingar" från 80-talet... kanske 50 öre styck? 10.000:- för en hyfsad samling musik?

Problemet är nog att man bör skapa en konkurrens på marknaden.

Man skulle kunna tänka sig att man får sälja sin låt man har gjort för en fast summa. Om man säljer till ett bolag för det priset så är man tvungen sälja till alla bolag för samma pris. Sen så får mellanhänderna/bolagen sälja låten till vilket pris de känner för.

På så sätt blir det kokurrens och det finns ett incitament även från säljaren konkurrera med priset och en marknad som fungerar.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
886460
May 9, 2005 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: 10:- rimligt??? Så 14000 mp3er skulle kosta 140.000:- (+ lite kostnader för hårdvara, bandbred osv) att ladda ned?

Inte ens för helt ny musik skulle jag vara beredd betala det.

2:- låter mera rimligt för helt ny musik och för "gamla godingar" från 80-talet... kanske 50 öre styck? 10.000:- för en hyfsad samling musik?

Problemet är nog att man bör skapa en konkurrens på marknaden.

Man skulle kunna tänka sig att man får sälja sin låt man har gjort för en fast summa. Om man säljer till ett bolag för det priset så är man tvungen sälja till alla bolag för samma pris. Sen så får mellanhänderna/bolagen sälja låten till vilket pris de känner för.

På så sätt blir det kokurrens och det finns ett incitament även från säljaren konkurrera med priset och en marknad som fungerar.

Ja, konkurrens behövs det! Idag hålls priserna uppe av de stora bolagen. Men jag tror inte ett fast pris är rätt väg att gå för artisten. Då innebär det att de stora artisterna kan bara hamna hos de stora bolagen. De små bolagen vågar nog inte ta risken att köpa dyra låtar av kända artister. Och därmed hålls priserna fortfarande uppe av de stora.

Nä, bättre vore att fler startar egna bolag, som Robyn. Och att fler också utnyttjar internet för distribution av låtarna.

Kaleid: Ja, det med kvaliteten är också viktigt. Jag tycker inte 192 kbit räcker. Jag har länge tänkt föra över mina CD-skivor till datorn. Jag vill ha ett stort och allmänt accepterat format (för bekvämlighet) men jag vet inte om ens 320 kbit mp3 är tillräckligt.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
886462
May 9, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Kaleid: Ja, det med kvaliteten är också viktigt. Jag tycker inte 192 kbit räcker. Jag har länge tänkt föra över mina CD-skivor till datorn. Jag vill ha ett stort och allmänt accepterat format (för bekvämlighet) men jag vet inte om ens 320 kbit mp3 är tillräckligt.

Jag tycker att det beror på musiken. Jag har ett fåtal 128kbit mp3 (rap) som jag inte kan höra nån skillnad från orginalet på. Jag har också 320kbit mp3 (klassisk musik) där jag kan höra skillnad. Det beror ju också på vilken codec som användes.
Det är därför det är så viktigt att man får tillgång till många olika format och bitrates, och att man får tillgång till orginalformatet så att man kan välja själv vad man vill göra med sin köpta musik.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
886466
May 9, 2005 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukade en gång i tiden komprimera till mp3 i olika kvalité. I takt med att hårddiskarna blev större och större så ökade jag kvalitén tills jag en dag tröttnade och bara rippade skivorna i wave format till hårddisken. Har man nu redan betalt för skivorna så kan man lika gärna lyssna till det man betalat för.

Skaffar jag mp3-spelare så är det en annan sak. Då ska det självklart komprimeras av utrymmesskäl + att wave kan vara lite "overkill" i kvalité för portabla spelare.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
886468
May 9, 2005 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle det inte gå med en fast månadsavgift då ?
Kanske blir mycket nerladdande i början men sen tror jag det skulle avta rätt stort så det skulle bli ungefär samma sak bara att man slapp oroa sig för hur många låtar man köpt så man klarar av att överleva resten av månaden ut.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
886486
May 9, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag förstått så är undersökningen gjord bland de som köpt musik. Det betyder att vad de än kommit fram till så är resultatet ointressant. De har ju inte intervjuat de som inte köpt musik. Det kan ju mycket väl vara så att 5% av befolkningen tycker priset är rimligt - och därmed handlar och också svarar på undersökningen. Resterande 95% tycker kanske att det inte är värt pengarna och handlar inte alls.

Kort sagt, undersökningen är antingen inkompetent genomförd, eller felciterad.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
886487
May 9, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: 3-5 kronor skulle jag kunna tänka mig att betala per låt, absolut inte mer.
Jag håller med Kingsthrone om att man också måste vara garanterad att få tillgång till musiken man har köpt i framtiden.
Dessutom vill jag se att musik erbjuds i flera format samtidigt, och att man har rätt att ladda hem en låt man har köpt i ett annat format om man vill.

Om jag köper en låt i dag i ett format så vill jag kunna uppgradera min musik till ett bättre format i framtiden om jag skulle vilja göra det.

Det är en mycket bra poäng du har här faktiskt Bar-Code. Tyvärr är det nog rätt svårt att utföra för då hade nästan "källan" behövt styra all nerladdning. Alltså om onlinebutiken du köper låten från kursar dagen efter är då frågan vart du skulle kunna "uppdatera" dina låtar.
Å andra sidan betalar vi fullt pris för uppfräschade filmer osv. Man kan ju se övergången till HD-DVD som en sådan grej men vi kan knappast begära att alla våra DVD-filmer ska ersättas av HD-DVD versionerna gratis. 🙂

Så jag har svårt att se hur det skulle hanteras är jag rädd.

Laglorden: Jag förstår ditt tankesätt men samtidigt kan man inte utgå efter hur stor MP3-samling man har eller vill ha. 10 kr tycker som sagt var jag också är helt för dyrt men 2 kr låten är kanske lite väl optimistiskt. Men som du säger, det behövs självklart konkurrens, problemet är väl som sagt var att skivbolagen tror att de kan pressa onlineshopparna (och tjäna igen en del de "förlorat" på olaglig nerladdning) genom att sätta mycket höga prispremier.
Det skulle vara mycket intressant att se hur mycket de tjänar på varje såld nerladdad låt.. lär inte vara några stora omkostnader direkt tycker man.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
886491
May 9, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Vad jag förstått så är undersökningen gjord bland de som köpt musik. Det betyder att vad de än kommit fram till så är resultatet ointressant. De har ju inte intervjuat de som inte köpt musik. Det kan ju mycket väl vara så att 5% av befolkningen tycker priset är rimligt - och därmed handlar och också svarar på undersökningen. Resterande 95% tycker kanske att det inte är värt pengarna och handlar inte alls.

Kort sagt, undersökningen är antingen inkompetent genomförd, eller felciterad.

Det är nog lite otydligt citerat på båda håll. Vad jag förstår det som är det "vanliga" näthandlare man intervjuat. Alltså personer som handlat över nätet, men det behöver inte betyda att de handlat nerladdningsbar musik.
Dock var även jag osäker på exakt vad man menade i detta fallet.

Jag är rädd att man ger en orättvis bild och att skivbolagen ser detta resultat och helt skrotar eventuella planer på prissänkningar.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
886566
May 9, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

10 e ju svindyrt, tänk er en skiva med 20 låtar och hoppsan det blir dyrare än cd.

Med den kvalité det är på mp3 formatet så borde detinte kostar mer än ca 2kr per låt.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
886719
May 9, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=TERdON]Vad jag förstått så är undersökningen gjord bland de som köpt musik. Det betyder att vad de än kommit fram till så är resultatet ointressant. De har ju inte intervjuat de som inte köpt musik. Det kan ju mycket väl vara så att 5% av befolkningen tycker priset är rimligt - och därmed handlar och också svarar på undersökningen. Resterande 95% tycker kanske att det inte är värt pengarna och handlar inte alls.

Kort sagt, undersökningen är antingen inkompetent genomförd, eller felciterad.

Det är nog lite otydligt citerat på båda håll. Vad jag förstår det som är det "vanliga" näthandlare man intervjuat. Alltså personer som handlat över nätet, men det behöver inte betyda att de handlat nerladdningsbar musik.
Dock var även jag osäker på exakt vad man menade i detta fallet.

Jag är rädd att man ger en orättvis bild och att skivbolagen ser detta resultat och helt skrotar eventuella planer på prissänkningar.

Det var just därför jag skrev att den antingen var kompetent utförd, eller felciterad. När det gäller statistik är det väldigt lätt att "förvränga resultatet" i en ev artikel. Saker som utval av intervjuade, frågeformulering, mm har ofta en OERHÖRT stor inverkan på resultatet.

Även som du säger det är "vanliga" näthandlare som intervjuats (det står inte vad som menas med det alls - typiskt tecken på att antingen artikeln eller undersökningen är oseriös), så är det inget som helst tecken på att det urval de faktiskt gjort är representativt för hela populationen. Eftersom de inte ens säger vilket urvalet är (alls), och inte ens är tydliga med vilken population de menar, så har vi inte ens chansen att göra en bedömning om det gjorda urvalet, enligt en kvalitativ bedömning, skulle vara jämförbart med hela populationen.

Slutligen - statistik kan ofta användas vilseledande. Genom att utforma undersökningen vilseledande kan man komma med väldigt exakta siffror, som tas som "seriösa" av folk, trots att de på grund av felande förutsättningar inte genomförts på ett objektivt sätt. Typiskt exempel är de undersökningar Microsoft använder i sin "Get the Facts"-kampanj. De jämför toptweakade Windows-installationer, med lika tweakade (fast för att göra det långsamt) Linux-installationer. Konstigt att det blir som det blir då... Kort sagt, det är inte bara ett talessätt att det finns tre sorters lögn (lögn, förbannad lögn och statistik).

Till försvar för IDG (och Wallit) ska kanske sägas att stora delar av media i övrigt inte heller förstått något om statistik och gör precis samma fel.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
886860
May 10, 2005 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ni kanske redan har sett detta men postar länk ändå.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....40,00.html

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL