nForce 250/GB nytt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nForce 250/GB nytt
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 11, 2004 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

En källa nära nVidia har avslöjat för Xbit-Labs att nForce 3 250/250GB kommer att lanseras nästa vecka. Den stora nyheten med nForce 3 250/GB är den integrera brandväggen. nForce 3 150 största flaskhals har även rättats till då HT-bussens hastighet har blivit uppdaterad. Både nForce 3 250 och 250GB är enchipslösningar likt nForce 3 150, det innebär att det inte finns någon syd och nordbrygga på nForce 3 moderkorten. nVidia har istället valt att integrera agp-kontrollern i sydbryggan, och på detta sättet skära ner kostnaden. Sedan medför detta även att processorns signaler får en kortare väg att färdas, då de inte behöver gå via en nordbrygga för att ta sig till exempelvis IDE-kontroller.

En annan efterlängtad nyhet med nForce 3 250/250GB är inbyggt stöd för S-ATA. nForce 3 250GB blir det enda chipset på marknaden med inbyggt stöd för 1Gbit.

nForce 3 250/250GB kommer att komma till socket 754, 939 och 940. nVidia hoppas på detta sätt roffa åt sig en större bit av AMD64-marknaden som nu domineras stort av VIA.

För mer information tryck här.

Ni uppmärksamma läsare har kanske sett att engelska sidan hexus.net hade en artikel uppe om nForce 3 250GB med benchmarks och hela rasket. Av deras preliminära siffror ser prestandan ut att vara identisk med VIAs K8T800. Recensionen blev tagen offline p.g.a. missförstånd med nVidia men kommer snart upp igen. Vi återkommer då fler recensioner börjar trilla in.

SerXes
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
567405
March 11, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ingen information om de kommer fortsätta köra med soundstormljudkort på 🙁

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
567433
March 12, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote: ingen information om de kommer fortsätta köra med soundstormljudkort på 🙁

time will tell 😐

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
567440
March 12, 2004 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan tänka mig att nVidia lanserar ett tillägskort när de har PCI Express-moderkort.

SerXes
Medlem
567441
March 12, 2004 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Anton Nilsson
Member
Medlem
567530
March 12, 2004 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote: Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Du behöver väl inte ett SoundStrom bara för att få ut 5.1 heller? 😉

Köp ett riktigt ljudkort istället.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
567546
March 12, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Åh jag vill oxå ha 250 GiGaBit! 😮 Jag har bara 2.5 MeGaBit 🙁

Äsch, jag flummar bara... men visst tänker man "Nvidia lanserar hårddisk?" när man ser 250GB

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
567559
March 12, 2004 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Om det finns ljudkort på moderkortet som stöder 5.1 varför ska det då inte finnas drivers för det?

Anton Nilsson
Member
Medlem
567570
March 12, 2004 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Om det finns ljudkort på moderkortet som stöder 5.1 varför ska det då inte finnas drivers för det?

Vad snackar du om egentligen?

SerXes
Medlem
567648
March 12, 2004 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Mig veterligen så är soundstorm det enda ljudkort man kan få ut 5.1 digitalt med. Av den anledningen skulle jag gärna vilja ha den funktionen på mitt nästa system.

Anton Nilsson
Member
Medlem
567655
March 12, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Mig veterligen så är soundstorm det enda ljudkort man kan få ut 5.1 digitalt med. Av den anledningen skulle jag gärna vilja ha den funktionen på mitt nästa system.

Digital ja, tyvärr blir det ju komprimerat på köpet.

SerXes
Medlem
567659
March 12, 2004 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Har för mig att de bara kodar det i DD och det är ju helt ok att få till vidareskickat. Det mesta är ju roligare än att få ut stereo i systemet.

Anton Nilsson
Member
Medlem
567682
March 12, 2004 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Har för mig att de bara kodar det i DD och det är ju helt ok att få till vidareskickat. Det mesta är ju roligare än att få ut stereo i systemet.

Har du inte analoga ingångar på förstärkaren?
Bättre ljudkvalité och prestanda än att koppla det med DD.

SerXes
Medlem
567804
March 12, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.

Har du inte analoga ingångar på förstärkaren?
Bättre ljudkvalité och prestanda än att koppla det med DD.

Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.

Anton Nilsson
Member
Medlem
568021
March 12, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

SerXes wrote:
Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.

Rätt kassa kablar om de verkligen försämrar ljudet mer än komprimering och omvandling av samplingsfrekvenser/bitdjup?

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
568046
March 12, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SerXes] Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.

Rätt kassa kablar om de verkligen försämrar ljudet mer än komprimering och omvandling av samplingsfrekvenser/bitdjup?

Det är rätt stor skillnad på olika kablar faktiskt (trodde inte jag från början)!
Dom som verkligen är insatta i hemmaljud å sånt sitter och letar efter dom bästa kablarna och provar sig fram 😀

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=52518&hl=kablar

EDIT: Citat:

2, När ni tar er tid att byta/provlyssna kablar, så intar ni en mer analytisk ställning. Ni vet att nya kablar sitter i, då börjar ni söka detaljer i ljudet som ni hör. Då kanske någon hör ett piano eller annat ljud som inte hörts förr, frågan är då, har kabeln tagit fram ljudet eller är det er alertare observationsförmåga som gjorde upptäckten?

Anton Nilsson
Member
Medlem
568052
March 12, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes] Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.

Det är rätt stor skillnad på olika kablar faktiskt (trodde inte jag från början)!
Dom som verkligen är insatta i hemmaljud å sånt sitter och letar efter dom bästa kablarna och provar sig fram 😀

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=52518&hl=kablar

EDIT: Citat:

2, När ni tar er tid att byta/provlyssna kablar, så intar ni en mer analytisk ställning. Ni vet att nya kablar sitter i, då börjar ni söka detaljer i ljudet som ni hör. Då kanske någon hör ett piano eller annat ljud som inte hörts förr, frågan är då, har kabeln tagit fram ljudet eller är det er alertare observationsförmåga som gjorde upptäckten?

problemet är väl att de större seriösa blindtester som gjorts varit ganska "inconclusive"
och de flesta audiofiler och experter verkar ganska ense om att desktruktiv komprimering alt. halvtaskiga DA-omvandlare etc. är långt mycket värre än en taskig kabel

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
568058
March 12, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: problemet är väl att de större seriösa blindtester som gjorts varit ganska "inconclusive"
och de flesta audiofiler och experter verkar ganska ense om att desktruktiv komprimering alt. halvtaskiga DA-omvandlare etc. är långt mycket värre än en taskig kabel

Jo det är ju sant men saken blir ju inte bättre om man har halvtaskiga DA-omvandlare, komprimering och dessutom dåliga kablar 😀
Nemen audiofilerna går verkligen till överdrift tycker jag, själv använder jag 2 millimeters vanlig koppartråd till mina högtalare och tycker det låter ok, betalade 0 kr för det medans audiofilerna pungar ut med 3-5tusen kr 😀

Anton Nilsson
Member
Medlem
568083
March 12, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=UndaC]problemet är väl att de större seriösa blindtester som gjorts varit ganska "inconclusive"

Jo det är ju sant men saken blir ju inte bättre om man har halvtaskiga DA-omvandlare, komprimering och dessutom dåliga kablar 😀
Nemen audiofilerna går verkligen till överdrift tycker jag, själv använder jag 2 millimeters vanlig koppartråd till mina högtalare och tycker det låter ok, betalade 0 kr för det medans audiofilerna pungar ut med 3-5tusen kr 😀

fast i ämnet vi diskuterade var det just komprimering man skulle slippa jue 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 436
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL