August 22, 2005
En källa nära nVidia har avslöjat för Xbit-Labs att nForce 3 250/250GB kommer att lanseras nästa vecka. Den stora nyheten med nForce 3 250/GB är den integrera brandväggen. nForce 3 150 största flaskhals har även rättats till då HT-bussens hastighet har blivit uppdaterad. Både nForce 3 250 och 250GB är enchipslösningar likt nForce 3 150, det innebär att det inte finns någon syd och nordbrygga på nForce 3 moderkorten. nVidia har istället valt att integrera agp-kontrollern i sydbryggan, och på detta sättet skära ner kostnaden. Sedan medför detta även att processorns signaler får en kortare väg att färdas, då de inte behöver gå via en nordbrygga för att ta sig till exempelvis IDE-kontroller.
En annan efterlängtad nyhet med nForce 3 250/250GB är inbyggt stöd för S-ATA. nForce 3 250GB blir det enda chipset på marknaden med inbyggt stöd för 1Gbit.
nForce 3 250/250GB kommer att komma till socket 754, 939 och 940. nVidia hoppas på detta sätt roffa åt sig en större bit av AMD64-marknaden som nu domineras stort av VIA.
För mer information tryck här.
Ni uppmärksamma läsare har kanske sett att engelska sidan hexus.net hade en artikel uppe om nForce 3 250GB med benchmarks och hela rasket. Av deras preliminära siffror ser prestandan ut att vara identisk med VIAs K8T800. Recensionen blev tagen offline p.g.a. missförstånd med nVidia men kommer snart upp igen. Vi återkommer då fler recensioner börjar trilla in.
May 22, 2001
UndaC wrote: [quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Du behöver väl inte ett SoundStrom bara för att få ut 5.1 heller? 😉
Köp ett riktigt ljudkort istället.
Om det finns ljudkort på moderkortet som stöder 5.1 varför ska det då inte finnas drivers för det?
November 29, 2001
DraGoN wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Om det finns ljudkort på moderkortet som stöder 5.1 varför ska det då inte finnas drivers för det?
Vad snackar du om egentligen?
March 10, 2004
UndaC wrote: [quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Mig veterligen så är soundstorm det enda ljudkort man kan få ut 5.1 digitalt med. Av den anledningen skulle jag gärna vilja ha den funktionen på mitt nästa system.
November 29, 2001
SerXes wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Mig veterligen så är soundstorm det enda ljudkort man kan få ut 5.1 digitalt med. Av den anledningen skulle jag gärna vilja ha den funktionen på mitt nästa system.
Digital ja, tyvärr blir det ju komprimerat på köpet.
March 10, 2004
UndaC wrote: [quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Har för mig att de bara kodar det i DD och det är ju helt ok att få till vidareskickat. Det mesta är ju roligare än att få ut stereo i systemet.
November 29, 2001
SerXes wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Har för mig att de bara kodar det i DD och det är ju helt ok att få till vidareskickat. Det mesta är ju roligare än att få ut stereo i systemet.
Har du inte analoga ingångar på förstärkaren?
Bättre ljudkvalité och prestanda än att koppla det med DD.
March 10, 2004
UndaC wrote: [quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes][quote=UndaC][quote=SerXes]Hade ju vart trevligt att kunna få ut 5.1 ljud när man köper nytt system.
Har du inte analoga ingångar på förstärkaren?
Bättre ljudkvalité och prestanda än att koppla det med DD.
Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.
November 29, 2001
SerXes wrote:
Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.
Rätt kassa kablar om de verkligen försämrar ljudet mer än komprimering och omvandling av samplingsfrekvenser/bitdjup?
February 12, 2003
UndaC wrote: [quote=SerXes] Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.
Rätt kassa kablar om de verkligen försämrar ljudet mer än komprimering och omvandling av samplingsfrekvenser/bitdjup?
Det är rätt stor skillnad på olika kablar faktiskt (trodde inte jag från början)!
Dom som verkligen är insatta i hemmaljud å sånt sitter och letar efter dom bästa kablarna och provar sig fram 😀
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=52518&hl=kablar
EDIT: Citat:
2, När ni tar er tid att byta/provlyssna kablar, så intar ni en mer analytisk ställning. Ni vet att nya kablar sitter i, då börjar ni söka detaljer i ljudet som ni hör. Då kanske någon hör ett piano eller annat ljud som inte hörts förr, frågan är då, har kabeln tagit fram ljudet eller är det er alertare observationsförmåga som gjorde upptäckten?
November 29, 2001
x-per wrote: [quote=UndaC][quote=SerXes] Nja föredrar att koppla via optiskt så slipper jag störningar från kabelhärvan bakom datorn samt jordningsfel och liknande. Chansar på att det blir till att köpa ett extra system till datorn sen då.
Det är rätt stor skillnad på olika kablar faktiskt (trodde inte jag från början)!
Dom som verkligen är insatta i hemmaljud å sånt sitter och letar efter dom bästa kablarna och provar sig fram 😀
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=52518&hl=kablar
EDIT: Citat:
2, När ni tar er tid att byta/provlyssna kablar, så intar ni en mer analytisk ställning. Ni vet att nya kablar sitter i, då börjar ni söka detaljer i ljudet som ni hör. Då kanske någon hör ett piano eller annat ljud som inte hörts förr, frågan är då, har kabeln tagit fram ljudet eller är det er alertare observationsförmåga som gjorde upptäckten?
problemet är väl att de större seriösa blindtester som gjorts varit ganska "inconclusive"
och de flesta audiofiler och experter verkar ganska ense om att desktruktiv komprimering alt. halvtaskiga DA-omvandlare etc. är långt mycket värre än en taskig kabel
February 12, 2003
UndaC wrote: problemet är väl att de större seriösa blindtester som gjorts varit ganska "inconclusive"
och de flesta audiofiler och experter verkar ganska ense om att desktruktiv komprimering alt. halvtaskiga DA-omvandlare etc. är långt mycket värre än en taskig kabel
Jo det är ju sant men saken blir ju inte bättre om man har halvtaskiga DA-omvandlare, komprimering och dessutom dåliga kablar 😀
Nemen audiofilerna går verkligen till överdrift tycker jag, själv använder jag 2 millimeters vanlig koppartråd till mina högtalare och tycker det låter ok, betalade 0 kr för det medans audiofilerna pungar ut med 3-5tusen kr 😀
November 29, 2001
x-per wrote: [quote=UndaC]problemet är väl att de större seriösa blindtester som gjorts varit ganska "inconclusive"
Jo det är ju sant men saken blir ju inte bättre om man har halvtaskiga DA-omvandlare, komprimering och dessutom dåliga kablar 😀
Nemen audiofilerna går verkligen till överdrift tycker jag, själv använder jag 2 millimeters vanlig koppartråd till mina högtalare och tycker det låter ok, betalade 0 kr för det medans audiofilerna pungar ut med 3-5tusen kr 😀
fast i ämnet vi diskuterade var det just komprimering man skulle slippa jue 😉
2 Guest(s)