NH bygger hemmabiodator - Artikel|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NH bygger hemmabiodator - Artikel
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2009 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

En hemmabiodator är i grund och botten som vilken PC som helst. Men samtidigt finns det många viktiga bitar att tänka på som skiljer sig från när man bygger sin kontors- eller speldator. Från att hemmabiodatorer, mer kända som HTPCs, byggdes av överblivna delar eller bestod av vikarierande bärbara datorer som sattes i soffan, har nu begreppet HTPC växt till en enorm marknad. Det finns ett stort utbud av komponenter som mer eller mindre skräddarsys för just HTPCs och vi har nu tittat närmare på vad man ska tänka på när man navigerar i denna djungel. I vår senaste artikel har vi byggt en hemmabiodator med målet att skapa en kraftfull men samtidigt tyst och strömsnål maskin som inte skämmer ut sig i vardagsrummet.

Att sitta i utforskaren och dra MP3-låtar till Winamp för allt annat än ypperlig uppspelning i ofta undermåliga datorhögtalare är inte lika häftigt längre som det var i början av 2000-talet. Fokus har istället skiftat mot så kallade Home Theater PCs, även kända som hemmabiodatorer.

:: NH bygger hemmabiodator

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1226112
May 15, 2009 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

länken funkar inte

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1226114
May 15, 2009 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådär, nu ska det funka. Gjorde några snabba ändringar.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1226120
May 15, 2009 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

En quad 2.66 för 2700kr och 8GB ram känns lite väl dyrt och överdrivet för en HTPC.

Ram är iofs billigt men knappast nödvändigt i det här fallet.

Anton Karmehed
Admin
1226126
May 15, 2009 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är också väl nämnt i artikeln, men tanken var att bygga en maskin man kan växa med så att säga. Den extra minnesmängden kom faktiskt av en slump men ska nog användas till lite RAM-disk projekt, ladda MediaBrowser cache på en RAM-disk och lite andra påhitt.

Edduza
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
1226152
May 15, 2009 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Urskäkta om jag missa något. Men det hade varit tacksamt om ni kunde skriva ut totalpriset för HTPC:n. För det blev väl inte så billigt med Blue ray-spelare och en SSD-disk kan jag tänka. Priset verkade springa iväg en del.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1226175
May 16, 2009 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med, pris hade varit trevligt att veta.
Jag undrar också varför ni använder två st tv kort?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1226179
May 16, 2009 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Bra artikel, trots att jag tycker att andra bättre komponenter kunde använts. Till exempel slår ju Nvidias kort alla andra med hästlängder när det kommer till DXVA, vilket även det gör att man inte är i behov av någon fyrkärnig processor.

Hur och med vad mätte ni strömförbrukningen?

Anton Karmehed
Admin
1226184
May 16, 2009 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

CTH wrote: Håller med, pris hade varit trevligt att veta.

Jag ska se om vi kan lösa någon sammanräkning direkt med prisjakts system, annars får jag skriva upp det separat. Men med tangentbord och fjärrkontroll landade slutsumman på runt 18 000 kronor tror jag. Det var lite högre än vad vi räknat med men som nämnts både i artikeln och här finns det ett par komponenter man kan tjäna in slantar på. Både en enklare processor samt mindre SSD-enhet, eller helt enkelt en mekanisk hårddisk.

Men de komponenter som vi valt passade väl för de behov vi hade, samt för framtida artiklar.

Snorch wrote: Bra artikel, trots att jag tycker att andra bättre komponenter kunde använts. Till exempel slår ju Nvidias kort alla andra med hästlängder när det kommer till DXVA, vilket även det gör att man inte är i behov av någon fyrkärnig processor.

Hur och med vad mätte ni strömförbrukningen?

NVIDIAs GeForce 9300 kort fanns med på listan, men när Intel skickade med ett G45 baserat kort kände jag att det var värt att kolla närmare på detta. Om inte annat just för att Intel fått en hel del kritik för sitt "htpc-stöd". Men jag blev faktiskt positivt överraskad, byte till annat moderkort kan komma senare dock.

Den är mätt med en vanlig väggadapter, ska lägga till den informationen i artikeln. Måste missat det.

Snorch
Member
Medlem
1226190
May 16, 2009 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: NVIDIAs GeForce 9300 kort fanns med på listan, men när Intel skickade med ett G45 baserat kort kände jag att det var värt att kolla närmare på detta. Om inte annat just för att Intel fått en hel del kritik för sitt "htpc-stöd". Men jag blev faktiskt positivt överraskad, byte till annat moderkort kan komma senare dock.

Den är mätt med en vanlig väggadapter, ska lägga till den informationen i artikeln. Måste missat det.

Nej det är väl inget större fel på G45 egentligen. Den stora fördelen med Nvidias (ex. 8200 och 9300) är att det har bättre DXVA stöd och prestanda. Med MPC-HC fungerar även filmer som inte följer H.264-standarden (kodad med L5.1 profil ex), något som många mindre lagliga filmer är kodad med.
Har själv ett Nvidia 8200 på mitt ITX-kort och kan inte bli mer nöjd än så, strömsnålt och spelar allt man slänger åt den. Med sänkt spänning och frekvens på min X2 3800+ ligger strömförbrukningen på låga ~45W.

Tyvärr är dessa billigare effektmätare (clasohlson typ) inte mycket att lita på vid mätning på svårare laster, så som ett switchat datornätagg. Uppmätt värde kan lika gärna vara 50% högre som lägre. Nu kanske det inte är en sån du mäter med, men för upplysningsskull så bör man ta dessa värden med en nypa salt om en sån mätare används.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
1226202
May 16, 2009 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är ganska sugen på Asus Pundit P4-P5N9300 och hur den presterar. Para ihop det med en C2D, 4gig ram och 1 TB GP disk.

Är väldigt prisvärt och presterar inte alltför dåligt.

Väldigt informativ artikel som vanligt, själv är jag ingen fan av Antecs HTPC chassin. Slänger jag ut 18'000 på ett system så vill jag inte att det ska se ut som en påse hundskit.

anton41
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
1226211
May 16, 2009 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det er alltid rolig att se hvor mycket penger man kan legge ner (særlig när man inte betalar själv?)

MEN: Är det en god ide at putte Bluray inn i systemet. En frittstående spelare vil gi mycket mere frihet.

OCH: Har själv 3 TB HD tilkoplet nu, 128gB er en dårlig spøk.

FORDI: Med digital tv är programmene ochså digitale, nogot som betyder at man fort skaffar seg feks. alla episoder av Stargate osv. (Kommando: Record all stargate on channel 6).

En hemmabiodator er så mycket mere enn dyre komponenter. Min egen er under 6000 kronor, men uten Bluray. Tar upp to tv program, samtidig med at jäg tittar på 720p film utan problem.

Passa feks. på at man installerer mjukvara som kan skippa reklam lätt (automatisk)! Vel, detta var mina erfaringer med hemmabiodator.

Anton Karmehed
Admin
1226228
May 17, 2009 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

CTH wrote:
Håller med, pris hade varit trevligt att veta.

Två tuners används för att man ska kunna spela in ett program samtidigt som man ser ett annat. Ger helt annan frihet och är lite poängen med att hantera TV-inspelningar i en dator, att man kan se och spela in samtidigt. Men även det är ju en extra kostnad som "inte behövs" om man vill tumma på funktionaliteten.

Snorch wrote: Nej det är väl inget större fel på G45 egentligen. Den stora fördelen med Nvidias (ex. 8200 och 9300) är att det har bättre DXVA stöd och prestanda. Med MPC-HC fungerar även filmer som inte följer H.264-standarden (kodad med L5.1 profil ex), något som många mindre lagliga filmer är kodad med.
Har själv ett Nvidia 8200 på mitt ITX-kort och kan inte bli mer nöjd än så, strömsnålt och spelar allt man slänger åt den. Med sänkt spänning och frekvens på min X2 3800+ ligger strömförbrukningen på låga ~45W.

Tyvärr är dessa billigare effektmätare (clasohlson typ) inte mycket att lita på vid mätning på svårare laster, så som ett switchat datornätagg. Uppmätt värde kan lika gärna vara 50% högre som lägre. Nu kanske det inte är en sån du mäter med, men för upplysningsskull så bör man ta dessa värden med en nypa salt om en sån mätare används.

Som du säger finns det vissa fördelar med NVIDIAs senaste plattformar och vi har i tidigare tester kikat närmare på just GeForce 9300 så därför var det extra intressant att se hur Intel klarade sig. Men det är förslag upp på bordet om att göra en närmare jämförelse med ett 9300 kort i detta systemet.

Det skulle kunna tilläggas ja, det är som sagt en vanlig effektmätare för att mer få en hyfsad koll på förbrukningen.

Wingman wrote: Väldigt informativ artikel som vanligt, själv är jag ingen fan av Antecs HTPC chassin. Slänger jag ut 18'000 på ett system så vill jag inte att det ska se ut som en påse hundskit.

Smaken är givetvis som baken och även om det finns chassin som är snyggare än Antec Fusion tycker jag verkligen inte att det skämmer ut sig i vardagsrummet. Sen är det ganska tragiskt med de HTPC-chassi som använder sig av 60/80mm fläktar som är betydligt svårare att få vettig kylning i och på det sättet göra datorn tyst. Där är faktiskt Antec svårslagna, speciellt till priset.

anton41: Du har helt rätt i att man inte behöver lägga ut stora pengar för att få en fungerande HTPC, den kan till och med bli riktigt bra. Men vill man få en HTPC som klarar allt, speciellt då Blu-ray, kostar det ju lite extra.

Personligen gillar jag tanken om att ha en ensam enhet som hanterar allting. Det är den stora fördelen med en HTPC för min del. Att ha allt från musik till bilder och Blu-ray uppspelning samlat i en enhet. Blir mycket smidigare i min mening, om man får det att fungera bra.
Har du inget behov/intresse av Blu-ray blir det ju genast lättare och billigare att välja komponenter.

Snorch
Member
Medlem
1226243
May 17, 2009 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: anton41: Du har helt rätt i att man inte behöver lägga ut stora pengar för att få en fungerande HTPC, den kan till och med bli riktigt bra. Men vill man få en HTPC som klarar allt, speciellt då Blu-ray, kostar det ju lite extra.

Personligen gillar jag tanken om att ha en ensam enhet som hanterar allting. Det är den stora fördelen med en HTPC för min del. Att ha allt från musik till bilder och Blu-ray uppspelning samlat i en enhet. Blir mycket smidigare i min mening, om man får det att fungera bra.
Har du inget behov/intresse av Blu-ray blir det ju genast lättare och billigare att välja komponenter.

Syftet med HTPC är givetvis att den ska kunna spela all media man har och spelar, men såhär dyrt behöver det såklart inte vara för det. Jag till exempel har själv inget behov av en bluray-läsare så den kostnaden försvinner för mig, men övriga komponenter går nog på runt 2500kr exkl. chassi och då är det ändå ett mini-itx kort som är dyrare än vanliga m-/atx. Den spelar allt HD material man slänger åt den. Det som fattas är en fjärrkontroll än sålänge.

Anton Karmehed
Admin
1226293
May 18, 2009 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta bygge är inte tänkt som något budgetsystem på något sätt, prestanda har varit viktigare då. Så givetvis går det att hitta betydligt billigare lösningar.

Dakmar
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1226546
May 21, 2009 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm

Lite overkill för HTPC och för just det specifika målet så hade man kunnat valt mycket bättre komponenter, med detta förklaras ju ändå i texten.

Det jag mest funderar på är varför ni satt fläktarna åt fel håll, dom flesta vet att fusions dubbla 120mm i sidan är gjort för utventiliering.

Det är ex därför den svarta "plastväggen" finns som går att bygga på för att luften skall passera bättre genom kylaren som används.
I er konfiguration så motarbetas dess syfte som ett exempel med tanke på att ni bara pressar in luft och luften tvingas pressas ut ur dom små hål som chassit har, dessa skall normalt användas som luftinsläpp.
Planen är ju att just dom två 120mm skall dra in luft via de många luftintag som finns i chassit, därmed att de skall riktas utåt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 284
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL