December 23, 2000
Det här är något för er riktigt extrema överklockare som vill använda kraftiga peltiers, men lägga så lite pengar som möjligt på strömförsörjningen. För c:a 750 kronor så får du ett aggregat som kan leverera 50 ampere på antingen 12, 18 eller 24 volt. Kanske inte världens stabilaste spänning, men fullt tillräckligt stabil för att driva peltiers, vilka inte är några spänningskänsliga saker.
December 23, 2000
Det kan du lösa genom ett motstånd... eftersom Ohm's lag innebär att U = I * R, så är R = U/I. Då tar du fläktens ampere och sätter in vid I och U=5, eftersom 7 volt ska ligga över fläkten.
Exempel: en fläkt som drar .22 ampere ska ha ett motsånd framför sig på 5/.22 = 23 ohm c:a... krångligt förklara5t, men tror att det ska vara rätt... rätta mig om jag har fel någon...
April 2, 2001
Saxat ifrån artikeln: "Som tur är så är dessa kondensatorer billiga, en på 3700 eller 8800 u "
, hmmm "u", vad menar du då!?
Syftar du kanske på µF !?
Och dessutom, att 18v agget lämnar spänningskillnader på 17-19, jag har inte hittat någon kondensator hos Elfa som har så låg Rippelspänning, vilken ska användas!?
2 Guest(s)