August 22, 2005
Då var det äntligen dags för en titt på nVidias nya mycket omtalade grafikkrets, nämligen NV40. Anton Nilsson träffade nVidia i San José för ett par veckor sedan för att få en inblick i hur de nya GeForce6 -baserade grafikkorten fungerar och presterar.
Grafikkortet som legat under luppen i NHs testlabb heter GeForce 6800 Ultra och det baseras som sagt på det något enorma grafikchippet som har hela 222 miljoner transistorer.
16 pipelines, GDDR3-minne på 1,1 GHz, fullt stöd förnya DirectX 9.0c och en rad förbättringar gentemot GeForce FX-serien gör detta kortet till ett vinnarkort.
"nVidia hamnade på efterkälken när ATi för lite drygt ett och ett halvt år sedan släppte Radeon 9700 Pro. Inte nog med att ATi lyckades leverera sitt kort långt före nVidia, det visade sig nämligen senare att när nVidia väl lanserade sitt GeForce FX 5800 Ultra så hade det knappast mycket att säga till om. Uppföljarna GeForce FX 5900 och 5950 Ultra lyckades desto bättre men i de flestas ögon var ATi's produkter helt enkelt överlägsna både vad det gällde bildkvalité och prestanda.
ATi har alltså legat på topp inom 3D-grafik i ett och ett halvt år, för första gången i företagets karriär. Idag sätter nVidia stopp för trenden."
September 28, 2003
det var inte dåligt, recensionen då. Kortet har jag suttit o dreglat över en halvtimme nu. Så nu ska vi bara ha oss en titt på radeon r420 sen vet vilket graffe man ska köpa, jag tror nvidia har det bästa kortet med nv40 ati har ju inte lika grym prestanda för tillfället, men vi får väl se när det kortet kommer ut innan man kan säga helt säkert.
December 19, 2000
fastbullit wrote: det var inte dåligt, recensionen då. Kortet har jag suttit o dreglat över en halvtimme nu. Så nu ska vi bara ha oss en titt på radeon r420 sen vet vilket graffe man ska köpa, jag tror nvidia har det bästa kortet med nv40 ati har ju inte lika grym prestanda för tillfället, men vi får väl se när det kortet kommer ut innan man kan säga helt säkert.
Anton söker svaret på den frågan, närmare bestämt i kanada just nu. Det återstår att se hur ATI kan möta detta värstingkortet men jag tror det kan bli svårt att toppa denna prestandan. Det var länge sedan man fick se ett sådant prestandalyft från föregående serien 🙂
August 11, 2002
Mycket bra recension (som alltid 😉
Dock tyckte jag inte prestandan var så imponerande, för att vara ett så pass nytt kort, kan ju ha att göra ed drivrutiner och annat.
Nåt annat jag sett är att bildkvaliteten fortfarande inte är något nvidia verkar lägga så mkt krut på. :/
Detta kort såg bra, mycket bra ut på pappret och visade också det i testerna, frågan om ati kan ta upp kampen återstår att se, som jag hört några säga, om övergången till r420 blir som 8500-->9700, kommer ati:s nya bli en stark konkurrent.
Men bra jobbat Undac, så får du behålla kortet nu :E
March 20, 2003
Med tanke på att ni skriver att ni har testat världens snabbaste grafikkort....
Jag skulle vilja påstå att hothardware har ett snabbare då detta klockar ngt högre än erat....
Vidare lär nvidia ligga inne med ett antal kort som garanterat går att köra högre, samt att ati lär ha kort som inte har släppt officiella benchs på ännu....
Sen kan man ju fråga sig om spelprestanda är allt? En 3dgrafiker uppskattar nog andra kort.
Bara så ni vet.
March 15, 2002
coalan wrote: Mycket bra recension (som alltid 😉
Dock tyckte jag inte prestandan var så imponerande, för att vara ett så pass nytt kort, kan ju ha att göra ed drivrutiner och annat.
Nåt annat jag sett är att bildkvaliteten fortfarande inte är något nvidia verkar lägga så mkt krut på. :/
Detta kort såg bra, mycket bra ut på pappret och visade också det i testerna, frågan om ati kan ta upp kampen återstår att se, som jag hört några säga, om övergången till r420 blir som 8500-->9700, kommer ati:s nya bli en stark konkurrent.Men bra jobbat Undac, så får du behålla kortet nu :E
Ta och läs fler tester..
http://www.tomshardware.com/gr.....index.html
Ca dubbelt så snabbt i mer krävande situationer..
March 24, 2003
December 19, 2000
Pim_ wrote: Med tanke på att ni skriver att ni har testat världens snabbaste grafikkort....
Jag skulle vilja påstå att hothardware har ett snabbare då detta klockar ngt högre än erat....
Vidare lär nvidia ligga inne med ett antal kort som garanterat går att köra högre, samt att ati lär ha kort som inte har släppt officiella benchs på ännu....
Sen kan man ju fråga sig om spelprestanda är allt? En 3dgrafiker uppskattar nog andra kort.
Bara så ni vet.
¨
Jo du har rätt i att andra som också släppt sina recensioner idag har överklockat kortet och fått andra resultat på det. Men överskriften syftar inte till den överklockade prestandan, den kan variera väldigt mycket beroende på kylning osv utan den syftar till kortet som det släpps. Det är det snabbaste serietillverkade kortet som finns idag.
Eftersom vi i första hand riktar oss till privatpersoner och att detta kortet inte är riktat mot den professionella marknaden, så syftar vi inte heller på features eller annat som är riktade till professionella 3D-grafiker.
March 20, 2003
Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN][quote=Pim_]Med tanke på att ni skriver att ni har testat världens snabbaste grafikkort....
Bara så ni vet.
¨
Jo du har rätt i att andra som också släppt sina recensioner idag har överklockat kortet och fått andra resultat på det. Men överskriften syftar inte till den överklockade prestandan, den kan variera väldigt mycket beroende på kylning osv utan den syftar till kortet som det släpps. Det är det snabbaste serietillverkade kortet som finns idag.
Eftersom vi i första hand riktar oss till privatpersoner och att detta kortet inte är riktat mot den professionella marknaden, så syftar vi inte heller på features eller annat som är riktade till professionella 3D-grafiker.
Jaha, det är så det ligger till.
Tack för att du förklarade för mig.
December 13, 2003
skulle vara roligt att se nividas min om ati skulle svara med något bättre inom kort framtid
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
June 20, 2002
Stupid Ass wrote: [quote=RobB]skulle vara roligt att se nividas min om ati skulle svara med något bättre inom kort framtid
nån som vet om ati x800 kommer kunna va bättre?
eller kommer d hamna strax under?
hursomhelst... när kommer x800?
Finns bara rykten än så länge.
Sägs att korten testats mot varandra och 6800 Ultra var något snabbare.
Det skulle då ha varit en 12-pipes version av X800, och nu sägs det att X800 XT skall ha 16 pipes istället, vilket isåfall skulle kunna bädda för ganska jämn prestanda.
Hur mycket som stämmer och till vilken grad är det få som vet, så vi får nog lugnt vänta på releasen istället för att sitta och grubbla.
2 Guest(s)