NH testar världens snabbaste grafikkort|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NH testar världens snabbaste grafikkort
ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
596643
April 14, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Har bara en sak att säga om både produkten och recensionen. Kanon!! 🙂 Fast mitt hjärta bultar ändå mest för ATI så hoppas de kontrar snarast.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596655
April 14, 2004 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra resension!
Detta enda jag skulle vilja ha sett var att ni testat flera olika upplösningar i varje spel.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596657
April 14, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

om inte den tagit så HIMLA mycket ström så skulle jag tryckt in det i min mega pc, (får plats med "vanliga" dubbla flänsar etc. men mitt 200 w pallar det nog inte 😛

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596668
April 14, 2004 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: om inte den tagit så HIMLA mycket ström så skulle jag tryckt in det i min mega pc, (får plats med "vanliga" dubbla flänsar etc. men mitt 200 w pallar det nog inte 😛

200W, låter rätt så tveksamt 😀

Annars är det ett riktigt häftigt grafikkort! Fast, ATI måste vinna detta, känns ju bara rätt på det viset 😀

Då det var en väldigt bra kylning på kortet och så höll det en låg temperatur men ändå inte kunde överklockas speciellt mycket, när man tänker på MHz då inte hur mycket mer prestanda man får av överklockningen, skulle ju en voltmoddning sitta fint 🙂 NordicHardware först med voltmoddning av GeForce 6800 Ultra 😛

Tråkigt dock att man i recensionen inte fick se spelresultaten med kortet överklockat 🙁

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
August 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
596672
April 14, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag sa vara ärlig hoppas jag på ati släpper ett jämnt presterande kort, då får de konkurrera med priset istället :E

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
Member Since:
September 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596685
April 14, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

coalan wrote: Om jag sa vara ärlig hoppas jag på ati släpper ett jämnt presterande kort, då får de konkurrera med priset istället :E

hoppas jag med

thorsson33
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
596701
April 14, 2004 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

varför testas inte lite nya spel som Far Cry, UT 2004, Painkiller,
bf vietnam
övrig väldigt bra.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
596708
April 14, 2004 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC gör det gång på gång; skriver mumsiga och proffsiga recensioner. Detta var absolut en av han bästa, om än inte han bästa enligt mitt tycke!

Haha, minns när jag snackade med dig via ICQ för ett tag sen. "Ska överraska NH:s besökare om ett tag". Du lyckades :D.

Ypperlig prestanda på 6800 Ultra-graffet. Skönt att se att nVidia kommit ikapp lite vad gäller prestandan i AA-lägen. Tråkigt att bildkvalitén fortfarande är sämre. Kanske de iofs vågar fixa till med "prestandasänkande" drivruiter nu :).

Omkring 4000 kr har jag hört att grafikkortet skall kosta. Inte så farligt faktiskt. Köpte mitt Radeon 9800 Pro för 3500 kr så :(.

Ang. varför inte UndaC publicerade resultatet på ORB:en beror ju på att drivisarna inte var certifierade ännu.. eller?

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
Member Since:
October 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
596731
April 14, 2004 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Saknar bench på FarCry eftersom de är ett populärt spel med höga krav på hårdvaran.
Sen så visst är det ett superkort men ser man när ATI9700Pro släpptes så hade den nästan samma försprång till Ti4600 i spel. Fast den stora nyheten är väl att NV40 klarar av aniso och fsaa på ett bättre sätt, bra fps, hög upplösning, osv..

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
596741
April 14, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

I stort en mycket bra recension.

Ett par saker skulle dock kunna förbättras.
* I de tekniska bitarna i början så känns det som du försöker förklara för mycket på för liten plats. Om man är inbiten på 3D-teknolgi så går det väl an men det är lätt att bli borttappad om man inte är helt haj vad alla termer är. Lite bilder som hjälp vid förklaringarna skulle inte vara fel.

* Delen om Anisotropisk filtering.
Bara bilder på tunnlar och plan där texturerna i alla mipmap nivåer är färgade i färgglada färger. Detta säger inte så mycket om den bildkvalitet man upplever i ett spel. Vad det kan vara bra till är att förklara anomaliteter som man ser. Nu hade du problem med att få bilder med anisotropisk filtering på ATI korten så det är förlåtet för denna gången.

* Speltester i bara en inställning. Här skulle jag verkligen vilja se resultat från flera upplösningar och med utan AA/Aniso. Fast tiden är begränsad och man kan ju inte testa hur mycket som helst.
Jag uppskattar dock att du tagit dig tid att spela spelen och ge en subjektiv bedömning.

Förövrigt vill jag tacka dig för en väl genomförd recension.

/ren

P.S. Jag har en liten Video-ut -> TV kabel som jag fick till mitt Gainward kort. Funkar inte dina kablar så undrar jag iofs varför den här skulle funka bättre, men om du vill låna den så är det bara att höra av dig på ett eller annat sätt. Mail är att rekomendera.
D.S.

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596758
April 14, 2004 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recension. Men det jag saknar är test av de nyare spelen som Bf vietnam,ut2k4,far cry,painkiller.
Tycker inte kortet var så imponerande. Förutom i quake 3 å halo.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
596788
April 14, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ribban wrote: Mycket bra recension. Men det jag saknar är test av de nyare spelen som Bf vietnam,ut2k4,far cry,painkiller.
Tycker inte kortet var så imponerande. Förutom i quake 3 å halo.

Tycker du ska kolla lite på andra ställen också, och se resultaten i 1600x1200 med 4X AA och 16X Aniso.

100% försprång hör inte till ovanligheterna kan jag säga, och vissa ifall uppgår försprånget till mycket mer.
Och vi talar inte om de här värdelösa "nVidia presterar 3 fps och ATi 1 fps, alltså har nVidia ett försprång på 200%", utan det presterar spelbar fps i fall där ATi inte gör det alt. god framerate i fall där ATi ligger och pendlar på gränsen till spelbart.

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596814
April 14, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=ribban]Mycket bra recension. Men det jag saknar är test av de nyare spelen som Bf vietnam,ut2k4,far cry,painkiller.
Tycker inte kortet var så imponerande. Förutom i quake 3 å halo.

Tycker du ska kolla lite på andra ställen också, och se resultaten i 1600x1200 med 4X AA och 16X Aniso.

100% försprång hör inte till ovanligheterna kan jag säga, och vissa ifall uppgår försprånget till mycket mer.
Och vi talar inte om de här värdelösa "nVidia presterar 3 fps och ATi 1 fps, alltså har nVidia ett försprång på 200%", utan det presterar spelbar fps i fall där ATi inte gör det alt. god framerate i fall där ATi ligger och pendlar på gränsen till spelbart.

Mjo ja har ju kikat runt lite å såg att det va bra mycke bättre i 1600x1200 och 4x AA å 16x AF. Nu är det bara vänta på att ATI ska släppa sitt x800.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
596817
April 14, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra recension och det ska bli kul å se var R420 presterar när den kommer.
Fast det blir nog inte nytt graffe för mig nästa gång utan andra delar. 🙂

LightX01
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
October 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
596857
April 14, 2004 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

när kommer kortet att finnas i butiken?

Rysstjoff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
June 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596869
April 14, 2004 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit nice recension och är imponerad av prestandan :).

En sak som jag dock upplever är typsnittet, gillar det inte alls tycker är mycket bekvämare med det ni haft tidigare och har nästan överallt på sidan än just i recensionen, dvs typ Verdana eller vad det är =).

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596877
April 14, 2004 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr kan jag inte hålla med alla ni andra här som tycker det var en bra recension... Prestandatesterna pressade helt enkelt inte kortet tillräckligt och många av testerna blev därför "begränsade av cpun". Man måste helt enkelt köra spelen i 1600x1200 med allt lull-lull påslaget för att se hur pass överlägsen kortet är i jämförelse med andra.

Visst, de flesta kör inte i denna upplösning, men de flesta kommer inte heller köpa detta kort inom närmsta tiden.

Tyvärr måste jag säga att Tom's hardware (*spott, fräs, kasta salt över höger axel* wink) i detta fallet gör en bättre jämförande test där man verkligen ser och får känna det där "åh! J*VLAR!!" upplevelsen: Se ex. vis: http://www.tomshardware.com/gr.....00-27.html

Comkilla
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596958
April 15, 2004 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Tyvärr kan jag inte hålla med alla ni andra här som tycker det var en bra recension... Prestandatesterna pressade helt enkelt inte kortet tillräckligt och många av testerna blev därför "begränsade av cpun". Man måste helt enkelt köra spelen i 1600x1200 med allt lull-lull påslaget för att se hur pass överlägsen kortet är i jämförelse med andra.

Visst, de flesta kör inte i denna upplösning, men de flesta kommer inte heller köpa detta kort inom närmsta tiden.

Tyvärr måste jag säga att Tom's hardware (*spott, fräs, kasta salt över höger axel* wink) i detta fallet gör en bättre jämförande test där man verkligen ser och får känna det där "åh! J*VLAR!!" upplevelsen: Se ex. vis: http://www.tomshardware.com/gr.....00-27.html

ÅH JÄVLAR 😮

Domus
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
March 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
596984
April 15, 2004 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: skulle vara roligt att se nividas min om ati skulle svara med något bättre inom kort framtid

ett rykte säger att de släpper sina demoex på x800 den 26:e april så inom kort var ordet! 8)

kul att det händer så mycket på en gång

Znoddaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
Member Since:
November 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
596992
April 15, 2004 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ojojoj... kanonfin recension. Men man kan inte annat än förvänta sig en sådan stor skillnad mellan 9800XT och 6800'an.
Jag var faktiskt förvånad över att ATI drog så pass jämt i vissa delar. Det var ju egentligen bara Q3 och Halo som de mastodontiska skillnadena var påtagliga. Visst är 20-30 fps mycket i spel men ändå.
Nån som vet var det kommer att landa i prisstegen?

*Jag är en ATI fantast och kanske är lite partisk och kanske inte vill se alla prestandaövertag 😀 *

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL