April 17, 2005
Nintendo var först med att släppa information om deras rörelsesensorer i handkontrollern för spelkonsolen Wii. Under E3 tidigare i månaden visade så helt plötsligt Sony upp sin nya handkontroller, som även den nu använde sig av fysiska rörelser för att styra i spel som stödjer tekniken. Att detta skulle väcka diskussionerna var det väl knappast någon som motstred och det är därför ingen överraskning att Nintendo nu anklagar Sony för att helt enkelt ha kopierat deras satsning på rörelsesensorer i spelkonsolernas handkontroller. För att få ytterligare kraft i sina uttalande har man även vävt med Sonys användning av force-feedback teknik som man anklagas ha kopierat från Immersion Corp som vi rapporterade om tidigare i veckan.
Nintendos brittiske huvudman, David Yarnton, är den som levererat de flesta verbala salvorna mot Sony.
"Historically we're always developing new things. We know Sony have had a lot of issues with their rumble feature and they've had to withdraw it - because they didn't innovate, they copied," he said. "With Nintendo, I'm trying to think of anything we've copied... but I can't."
Huruvida Sony kopierat Nintendo är nog en fråga vi aldrig kommer få svar på, men att alla bra ideér kopieras förr eller senare är bara att inse. Sen återstår det att se om det gjorts på ett lagligt sätt och hur väl kopian står sig mot originalet.
April 20, 2004
Hmm konstigt.
Själva Mr Iwata Nintendos stora chef har tidigare sagt i en intervju att han tror inte att Sony har kopierat tekniken, då det skiljer sig en hel del. Sonys teknik är att den är rörelse, medan Nintendo är mer än så, Position/rörelse i hela 3D.
In an interview Wednesday with the Seattle P-I, MR Iwata discussed Nintendo's business strategy and other subjects -- including Sony's newly unveiled motion-sensitive controller for the PlayStation 3, and the negative reaction to the name Wii.
Q: Sony showed its own motion-sensing controller this week. What do you think?
A: A motion-sensing controller that you hold with both hands is completely different from one that you can use with either your right or left hand. Worldwide, bloggers have been writing that they copied us, but I don't really think we've been copied.
I don't think at all that we've lost Wii's advantage.
We've come out with a unique, new innovation. I think the fact that a company would do something similar is an admission from the outside that it has value. So instead of getting angry, we should celebrate.
Men att Sony tidigare har ''copied'' är inget att neka till 🙂
November 27, 2003
Code Red wrote: Nintendo var väl först med gamepad-conceptet hur som hellst? Först deras Game&watch (med Donkey Kong) och sen med NES. Det fanns väl andra spelkontroller innan men ingen som har hållit i sig som Nintendos design.
Deras nya kan bli en hit.
Nintendo var inte först med gamepads. De var först med styrkorset (Gumpei Yoko :worship:R.I.P.) och de förenklade och vidareutvecklade de gamepads som fanns till en verkligt fungerande pad med NES.
Sen har ju Nintendo i stort sett, men undantag av SNES kanske, lanserat helt nya kontroller med varje konsol. N64 var ju helt ny, om än byggd för personer med tre, helst fyra händer och GC hade en vidareutveckling av denna.
Om ni tycker att Xbox (360) har en design som är väldigt lik GCs så finns det en del förklaringar till det, men det behöver vi kanske inte gå in på här.
Sony hittade ett bra koncept redan med PS. Det är en bra pad, men det är också bara en gamepad och man har envist hållit fast vid denna och vågar inte lämna det.
//Andreas
2 Guest(s)