Nintendo Revolution kraftfull som en trimmad Xbox|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nintendo Revolution kraftfull som en trimmad Xbox
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo Revolution kommer inte bli den kraftfullaste konsolen på marknaden när den lanseras, det har Nintendo sedan länge medgivit men även om vi ännu inte vet hur kraftfull Revolution kommer bli har vi fått en vink om det nu. På IGN har man publicerat en del teknisk information om konsolen som man fått tag på genom spelutvecklare och liknande källor. Uppgifterna säger att Nintendos nästa generations spelkonsol inte kommer vara mycket kraftfullare än Microsofts första spelkonsol, Xbox. Man kommer inte stödja HD-upplösningar och det helt enkelt för att konsolen inte kommer vara kapabel till att hantera dem.

Revolution ska enligt IGNs uppgifter vara utrustad med 128MB ram men mycket mer vet man inte om Nintendos nya konsol. Samtidigt säger spelutvecklare att Nintendos "revolutionerande" handkontroll är mycket bra och kommer vara nyckeln till den nya konsolens popularitet.

Källa: IGN

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
988237
December 7, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

BRA!

SKÖNT med en utvecklare som inte mäter bra spel / konsol i GHZ, upplösningar och polygoner. Man vet vad det kommer satsas på istället, inovativa spel, känsla, story och ren spelglädje.

360 är ju nice på många sätt och vis, men jag ser helt klart fram emot Revolution bra mkt mer! Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaario!

Avatar
Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
988257
December 7, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är lite synd att Revolution inte kommer att stödja HD-upplösningar. 😕

Men men, Ice Climber är kul ändå. ^^

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988258
December 7, 2005 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

ska det vara så svårt att göara en kraftfull konsoll OCH bra spel?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988263
December 7, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror ingenting förrän jag har den i handen. 😉

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
988291
December 7, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahaha! Varför är alltid MS sämst? :p I vilket fall låter det lockande, ska testa den när den dyker upp i affärerna 🙂

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
988310
December 7, 2005 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: ska det vara så svårt att göara en kraftfull konsoll OCH bra spel?

Tydligen jättesvårt även om man har obegränsat med pengar, bara att titta på Microsoft 🙂

Spelen till GameCube är ju redan ordentligt snygga (Resident Evil t.ex.) så ser inte varför man skulle behöva sådan enorm datorkraft att:

1. Konsolen blir svinigt dyr
2. Konsolen får svinigt mycket värme att leda bort

Skriver man bra kod så klarar man sig långt på lite. Att tvinga speltillverkarna att ägna mycket tid åt att optimera spelet har ju den fördelen att då tittar den nogrannare på sin kod och undviker buggar bättre (*cough* xbox360 *cough*).

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
988322
December 7, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

RIP Nintendo.
Säg vad ni vill men grafik säljer och jag tvivlar på att utvecklare vill ha en maskin med så begränsad mängd minne t.ex.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
988335
December 7, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Hahaha! Varför är alltid MS sämst? :p I vilket fall låter det lockande, ska testa den när den dyker upp i affärerna 🙂

Du menar väl Nintendo? MS är ju inte sämst. Revolution är bara lite bättre än _gamla_ Xbox, inte Xbox 360. Läs igen.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
988336
December 7, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: RIP Nintendo.
Säg vad ni vill men grafik säljer och jag tvivlar på att utvecklare vill ha en maskin med så begränsad mängd minne t.ex.

Visste du att:

Nintendo visar gröna siffror år efter år efter år.

Nintendo har en väldigt trogen kundkrets i Japan, jag är osäker på siffrorna för har inte kollat dem på det senaste men GameCube har sålt flera gånger mer än Xbox i Japan.

Nintendo dominerar bärbara spelkonsoler.

PlayStation2 har mindre minne än GameCube (ps2 har 32+4 och gamecube 40). GameCube har också dubbelt så snabb processor. Ändå ser jag inte att spelutvecklarna flyr från PS2 till GameCube eller från båda två till Xbox eftersom den är helt klart kraftigast? Varför?

Nintendo har flera egna väldigt populära spelserier (Mario och liknande) som absolut inte kommer att komma till varken 360, PS3 eller någon annan spelkonsol.

Revolution är den enda konsolen som tillför något annat än mera pixlar och har också därför möjlighet att locka många som inte har varit intresserade av konsoler förut att börja spela.

Betänk detta och säg mig varför Nintendo skulle vara ens i närheten av att dö?

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988361
December 7, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nintendo kommer inte dö.
skulle det gå skit för Rev och dom bestämmer sig för att sluta göra konsoller så gör dom säkert som SEGA istället, säkra pengar genom att sälja spel till Sony och M$. jag skulle mer än gärna köpa Mario spel och sånna där med fin Nintendo grafik till min Xbox

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
Member Since:
February 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988377
December 7, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad spelar prestandan för roll, om spelen är roliga? 🙂

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988380
December 7, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

eller hur, Sega MegaDrive spelen ägde ju.
ska spela det igen såsnart pappa hittar konsollen (nerpackad i kartong i samband med flytt)

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
988390
December 7, 2005 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer ni ihåg Dreamcast?
Kanske en av dom bästa konsolerna som hade skapats.

Hade mycket bra grafik, handkrontroll osv, men bäst av allt så var spelen mästerliga.

JetSet, Shenmue, Soul calibur, ja massvis med sköna spel.

Men ingen köpte, för att de föredrog Ps2 med sin extrama prestanda (som kanske var 20% bättre) och sämre spel.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
988589
December 7, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Om vi tittar på explosionen av tillbehör (eyetoy, singstar, dansmattor, buzz, bongotrummor, röststyrning till mario party, DS osv) så ser vi att det lönar sig att vara nyskapande.

Många av min sambos vänner som normalt aldrig skulle röra vid ett tv-spel med tång älskar singstar t ex.

Om revolution kan göra hälften så mycket med sin handkontroll som påstås tror jag den kommer bli grymt bra. Glöm inte heller möjligheten att spela gamla nintendospel.

Många glömmer tyvärr att det är en spelkonsoll det handlar om och stirrar sig blinda på grafiken/prestandan.
Det var bättre förr, inte hade någon en tanke på vad som satt innanför skalet när nintendo o sega släppte snes/mega drive. Det var mario vs sonic istället 🙂

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
988603
December 7, 2005 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget HD-stöd?! Där rök det köpet 🙁 Jag hade verkligen sett fram emot revolution men det är alldeles för grötigt att spela tv-spel i vanlig upplösning.

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
988670
December 8, 2005 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker om nintendo för dom skryter inte om de dom gör, dom vet....

De är bara rykten än så länge, man vet aldrig vad som kommer hända....

Jag sviker dom då inte är bra sugen att testa deras nya kontroller ^^

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
988675
December 8, 2005 - 3:25 am
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Kommer ni ihåg Dreamcast?
Kanske en av dom bästa konsolerna som hade skapats.

Hade mycket bra grafik, handkrontroll osv, men bäst av allt så var spelen mästerliga.

JetSet, Shenmue, Soul calibur, ja massvis med sköna spel.

Men ingen köpte, för att de föredrog Ps2 med sin extrama prestanda (som kanske var 20% bättre) och sämre spel.

Jag kommer ihåg Dreamcast mycket väl.

En jäkligt bra konsol på alla sätt som led döden genom hård marknadsförning av andra aktörer.
Synd bara att folk på flera sätt har fått upp ögonen för Dreamcast först nu ! 🙁

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
988726
December 8, 2005 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Inget HD-stöd?! Där rök det köpet 🙁 Jag hade verkligen sett fram emot revolution men det är alldeles för grötigt att spela tv-spel i vanlig upplösning.

Om man har en TV med HD-stöd och har spelat med HD-stöd förstår jag att det kan vara svårt att gå tillbaka men "det man inte sett saknar man inte" 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988747
December 8, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Inget HD-stöd?! Där rök det köpet 🙁 Jag hade verkligen sett fram emot revolution men det är alldeles för grötigt att spela tv-spel i vanlig upplösning.

Hellre att jag har kul än bara högupplösta texturer.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL