Nintendo Revolution med kraft som heter duga|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nintendo Revolution med kraft som heter duga
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 12, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Nintendo Revolution är knappast den mest omtalade spelkonsolen från den kommande generationen. Xbox 360, som för övrigt visas officiellt första gången i natt på MTV, och PlayStation 3 står för de flesta rubrikerna men nu har det även dykt upp intressant information om Nintendos nästa generations spelkonsol, mer känd som Revolution. Det handlar faktiskt om läckta specifikationer som är lika inofficiella som de är imponerande. Vi ska tillägga att denna information funnits ute ett tag men inte nått oss tidigare.

Nintendo har aldrig förknippats med råprestanda inom konsolvärlden, Gamecube och Nintendo DS är exempel på detta, och även om detta inte nödvändigtvis är negativt kan nu Revolution vara på väg att ändra vårt synsätt på Nintendos konsoler. Den kinesiska sajten Unika.com.cn har nämligen publicerat information om Nintendo Revolution och dess specifikationer. Det är som sagt var allt annat än officiella uppgifter och bör tas med en stor nya salt, men vi kan trots allt inte låta bli att föra vidare dessa imponerande specs.

Processorn tillverkas av IBM och ska vara av G5-modell med hela fyra kärnor som arbetar i 2.5GHz vardera (128KB L1-cachace vardera och delar på 512KB L2-cache). Utöver detta ska det även finnas separata processorer för ljud och fysikeffekter (PPU). Grafiksystemet är inte heller av denna värld utan ska bestå av ett specialutvecklat ATI-chip, RN520, med dubbla grafikkretsar som arbetar med hjälp av ATIs egen SLI-teknik. Som minne ska grafiksystemet använda sig av 16MB eDRAM. Själva konsolen kommer använda sig av 512MB systemminne som delas av både processorn och grafiksystemet. Konsolen ska med denna hårdvara stödja HDTV-upplösningarna 720p och 1080i.

Detta är de "revolutionerande" specifikationerna som dykt upp för Nintendo Revolution och vi måste erkänna att det är väldigt svårt att ta detta på fullt allvar då det helt enkelt låter overkligt bra. Vi kan bara hoppas att Nintendo lyckas åstadkomma något liknande med deras Revolution för då lär ingen klaga på konsolens prestanda.

Källa: Unika.com.cn

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
888797
May 12, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste faktiskt säga att det tog lite emot att skriva denna nyhet då det låter väldigt otroligt med dessa specs. Men ta det som sagt var med en stor nypa salt och diskutera gärna vad som faktiskt kanske kan stämma. Eller om det är allt som verkligen stämmer!? 😮

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
888798
May 12, 2005 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm lite väl lyrisk kanske? Rätta mig om jag har fel men ska inte xbox 3 cores på 3,2ghz som var och en kan köra 2 trådar, även dessa ifrån ibm. De ska ha 1mb l1 cache medans grafikkortet ska vara en blandning av atis senaste och nästa generations 3d kort. Så det är ju inte jätte mycket bättre.

EDIT: Ok såg inte det med SLI, det är ju ett ess. Men övrigt var det inget "jätte" emot de andra konsollera. Cell kommer bli intressant den med, 8 cores :O.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
888799
May 12, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Om de specsen är äkta så är det ju helt sjukt! Vilken jävla dundermaskin... vi lär väl få reda på specsen under E3 nästa vecka...

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
888802
May 12, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som om alla tre nya maskiner blir dundermaskiner (från en hårdvarusynvinkel).

Förra gången konsollerna kom ut var inte specifikationerna dumma (utifrån den tiden sett) men det här!!! ojoj...

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
888804
May 12, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

16mb grafikkort? Vad menas? 🙁 2 chip med 8mb var? Voffö gör de på dette viset!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
888820
May 12, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: 16mb grafikkort? Vad menas? 🙁 2 chip med 8mb var? Voffö gör de på dette viset!

16MB eDRAM bundet direkt till kärnan är rätt ordentligt. Jämför med XBOX 360z 10MB 😉

Luktar båg lång väg dock. Först och främst eftersom det vore första gången någonsin som information läckt ut från Nintendo i förväg och sedan att de är "lite väl" och dessutom att de använder en teknologi som ATi måste ha påbörjat för väldans länge sedan och först nu ska anpassas till PC-marknaden (?). Utvecklingen Revolution har ju pågått länge och specifikationerna spikades relativt tidigt.

//Andreas

PooSlice
Medlem
888833
May 12, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men tänk att revolution ska vara den konsoll som kommer ut sist med.
Tror jag läst något om 2007....

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
888835
May 12, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen kommer det ju SÅÅ bra spel till Nintendo också 😛 . De har ju bara Zelda och Mario som de gör nya versioner på hela tiden och det är ju ite tråkigt tycker jag ialla fall.

PooSlice
Medlem
888867
May 12, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju endå nintendo som gör nya saker? Det är vad jag tycker.

Andreas Galistel
Member
Medlem
888882
May 12, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Det är ju endå nintendo som gör nya saker? Det är vad jag tycker.

Helt ärligt bryr jag mig inte det minsta om dessa specifkationer. Jag bryr mig inte det minsta om XBOX 360 eller Playstation 3 kommer ha 47GHz PPCs. Spelen är det som kommer fälla avgörandet och som vanligt kommer Nintendo stå med ett stort fett pluskonto trots så gott som obefintlig reklam i jämförelse med övriga, medan resten överexponerar sina produkter i hopp om att lura någon stackars sate. 😉
Det ska bli intressant vad de speltillverkarna MS försökt köpa in kan skapa och även vad PS3 kan överraska med, men än så länge så har de bara spottat ur sig specs vilket inte säger något.

//Andreas

PooSlice
Medlem
888901
May 12, 2005 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är därför det är så jobbigt att alla har något nu man vill ha,
*PS2: Airblade, Metal gear, Gta
*X-box: Jet set Radio 2, Halo 2, Fable
*Gamecube: Typ alla Nintendo spel 🙂

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
888917
May 12, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant

Revolution=4*2,5Ghz
XboX360=3*3,2Ghz
PS3=Cell i nån okänd hastighet.

IBM:s G5 arkitektur bakom samtliga, är det bara jag eller är IBM den stora vinnaren i det hela, levererar vital hårdvara till samtliga konsoller 😉

Känns också som osannolikt att de här konsolerna skulle kunna vara så billiga som t.ex. 5K med tanke på specifikationerna: Menar 3-4kärnors G5 med ca 1mb cache lär ju inte vara snål på kislet, lägg därtill en grafikkrets i R520 klass (eller två i Nintendos fall), kommer ju gå åt en hel waffer per konsol typ 😉
Sen vet jag inte, är EDRAM inbäddad i själva grafikprocessorn så kommer ju den kretsen vara sjukt stor!

PooSlice
Medlem
888931
May 12, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Intressant

Revolution=4*2,5Ghz
XboX360=3*3,2Ghz
PS3=Cell i nån okänd hastighet.

IBM:s G5 arkitektur bakom samtliga, är det bara jag eller är IBM den stora vinnaren i det hela, levererar vital hårdvara till samtliga konsoller 😉

Känns också som osannolikt att de här konsolerna skulle kunna vara så billiga som t.ex. 5K med tanke på specifikationerna: Menar 3-4kärnors G5 med ca 1mb cache lär ju inte vara snål på kislet, lägg därtill en grafikkrets i R520 klass (eller två i Nintendos fall), kommer ju gå åt en hel waffer per konsol typ 😉
Sen vet jag inte, är EDRAM inbäddad i själva grafikprocessorn så kommer ju den kretsen vara sjukt stor!

Precis detta tänkte jag på med, IBM tjänar på det hur det än går. Men jag tror att deras arkitektur passar mycket bättre till spel än intels 700mhz i förra xboxen.

Jag tror att det kommer bli för alla som det blev för microsoft denna gången, de förlorar pengar på varje konsoll de säljer men tar in intäkter på spel som säljs.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
888933
May 12, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

The Mutt wrote: Sen kommer det ju SÅÅ bra spel till Nintendo också 😛 . De har ju bara Zelda och Mario som de gör nya versioner på hela tiden och det är ju ite tråkigt tycker jag ialla fall.

Ehh vad fan snackar du om? Nintendo är ju de enda som satsar på innovativa idéer nuförtiden. Alla andra bara satsar på grafik och blockbusters.

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
888948
May 12, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

verkar även som detta ryktet är falskt
läs mer på http://www.totalnextgen.com/fo.....php?8.1461
första samt tredje inlägget

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
889075
May 12, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Release datum mitten av 2006 enligt minnestillverkare:
http://cube.ign.com/articles/6.....577p1.html

Andreas Galistel
Member
Medlem
889111
May 13, 2005 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Etheral wrote: verkar även som detta ryktet är falskt
läs mer på http://www.totalnextgen.com/fo.....php?8.1461
första samt tredje inlägget

Föga förvånande, bevisar vad jag sa.

//Andreas

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
889250
May 13, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

denna spec kan inte vara sann .. man kan inte få sådan extem prestanda in en liten konsoll utan UFO teknologi 😉 heh ...

om de nu stämmer så kommer nintendo att vara hästlängder böttre än xbox 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL