Nintendo Revolutions handkontroll slår världen med häpnad|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nintendo Revolutions handkontroll slår världen med häpnad
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2005 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo Revolution ses
mer eller mindre som en gåta jämfört med sina konkurrenter på
spelkonsolmarknaden, Xbox 360 och PlayStation 3. Ingen av dessa nästa
generations spelkonsoler finns ännu på marknaden men både Microsoft och Sony har
visar upp en hel del specifikationer och funktioner för deras kommande konsoler.
Nintendo däremot har arbetat i det tysta och ryktena har istället varit många
och i vissa fall galna. Nintendo Revolutions handkontroller har varit den kanske
mest omtalade delen i Nintendos nästa generations spelkonsol och när man nu
presenterat densamma på Tokyo Game Show förstår vi varför.

[Image Can Not Be Found] 

Ninendo Revoltion har onekligen en revolution på gång inom handkontrollsutvecklandet för spelkonsoler då den handkontroll man nu presenterat inte liknar något vi tidigare sett. Kontrollern består av två delar, och det är inte alltid båda dessa behövs.

"The controller for Nintendo's upcoming Revolution home console system is a cordless remote-control-like device designed to be used with only one hand. Two small sensors placed near the TV and a chip inside the controller track its position and orientation, allowing the player to manipulate the action on screen by physically moving the controller itself. For example, you could slash an in-game sword by actually swinging the controller from side to side, turn a race car just by twisting your wrist, or aim your gun in a shooter by pointing the controller where you want to fire."

På 1up.com har man fått både se och testa Revolutions nya handkontroller i ett antal olika demos som visade på de olika användningsområden denna unika handkontroller har. Det sista demot var det enda som använda båda delarna i handkontrollern och det var inget annat än Metroid Prime 2: Echoes som stod för underhållningen.

[Image Can Not Be Found]

Man får lite förvirrande känsla av att se Nintendo Revolutions handkontroll men med tanke på dess tidiga utvecklingsstadie och de första reaktionerna från dem som testat systemet verkar det finnas potential i Nintendos koncept. Vi rekommenderar er att läsa mer om handkontrollerns funktioner och användning i artiklarna nedan.

Artiklar om Nintendo Revoltions handkontroll:
:: 1up.com :: IGN.com ::

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
951023
September 16, 2005 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Skeptisk, men samtidigt så kliar det i fingrarna 😉

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
951025
September 16, 2005 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Den ser verkligen inte bekväm ut. Hoppas bara de vet vad de gör...

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
951035
September 16, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, ja det där såg lite lustigt ut, undra om det verkligen är bättre med separata delar så där... återstår väl att se ...

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
951042
September 16, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det blir jobbigt att spela i långa pass men det går väl att leva med, bara kontrollen fungerar BRA. Man blir ju galen om man skall "svinga svärdet" och inget händer 🙂

Kan nog bli exakt hur fräckt som helst, bara dom får till en stabil produkt.
Edit: Man kan väl nästan gissa att det kommer en mer normal kontroll också.

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
951045
September 16, 2005 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Kul kontroll om man tittar på en utav deras reklam filmer med den. 🙂

http://cubemovies.ign.com/cube.....qtlow.movt

*edit*
Fixat länken.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
951046
September 16, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Frågan är om detta är en kontrollrevolution i rätt riktning eller om det bara är ett lamt försök att istället för att visa upp tekniska maskiner visa upp galna handkontroller... Hoppas inte spelkänslan, som Nintendo har så varmt om hjärtat, förloras iom den nya kontrollen... måste bli jobbigt i längden att röra hela handleden istället för tummen när man ska styra :-k

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
951047
September 16, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

ja kommer bli jätte jobbigt om man måste göra så ... hm
undra hur de tänkt

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
951048
September 16, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Gascogne wrote: Kul kontroll om man tittar på en utav deras reklam filmer med den. 🙂

http://xfersf01.ign.com/^1078345649/movies/cubemovies.ign.com/docroot/cube/video/article/651/651334/revolutiontrailer_091605_qtlow.mov?position=front

kommer inte åt URLen

Andreas Galistel
Member
Medlem
951056
September 16, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Edit: Man kan väl nästan gissa att det kommer en mer normal kontroll också.

Inte ifrån Nintendo, det vore möjligtvis någon olicensierad grej från tredje part.

pompougnac wrote: Frågan är om detta är en kontrollrevolution i rätt riktning eller om det bara är ett lamt försök att istället för att visa upp tekniska maskiner visa upp galna handkontroller... Hoppas inte spelkänslan, som Nintendo har så varmt om hjärtat, förloras iom den nya kontrollen... måste bli jobbigt i längden att röra hela handleden istället för tummen när man ska styra

Du läste inte någon av artiklarna eller missupfattade du det hela? Om det är något de försökt värna om är det ju just spelkänslan och inte att bara spotta ur sig en massa tekniska fakta. Handkontrollen i sig är ju dock en väldigt imponerande teknisk maskin om något.

//Andreas

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
951060
September 16, 2005 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
[quote=pompougnac]Frågan är om detta är en kontrollrevolution i rätt riktning eller om det bara är ett lamt försök att istället för att visa upp tekniska maskiner visa upp galna handkontroller... Hoppas inte spelkänslan, som Nintendo har så varmt om hjärtat, förloras iom den nya kontrollen... måste bli jobbigt i längden att röra hela handleden istället för tummen när man ska styra

Du läste inte någon av artiklarna eller missupfattade du det hela? Om det är något de försökt värna om är det ju just spelkänslan och inte att bara spotta ur sig en massa tekniska fakta. Handkontrollen i sig är ju dock en väldigt imponerande teknisk maskin om något.

//Andreas

Det jag menar är att det känns lite som att Nintendo hittat på en galen kontroll som kanske inte egentligen gör spelandet mer roligt, bara mer mödosamt, eftersom de förmodligen står i skuggan av vad xbox360 och ps3 kommer att prestera rent tekniskt. De har alltså istället för att ta upp kampen med Sony och Microsoft på den tekniska prestandasidan, gått sin egen väg (som så ofta förr). Frågan är om det är på gott eller ont.

Bara för att en kontroll är innovativ och banbrytande innebär inte det automatiskt att den höjer spelkänslan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
951062
September 16, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: Det jag menar är att det känns lite som att Nintendo hittat på en galen kontroll som kanske inte egentligen gör spelandet mer roligt, bara mer mödosamt, eftersom de förmodligen står i skuggan av vad xbox360 och ps3 kommer att prestera rent tekniskt. De har alltså istället för att ta upp kampen med Sony och Microsoft på den tekniska prestandasidan, har de gått sin egen väg (som så ofta förr). Frågan är om det är på gott eller ont.

Bara för att en kontroll är innovativ och banbrytande innebär inte det automatiskt att den höjer spelkänslan.

Låter som ett skumt resonemang i min mening, men visst jag förstår hur du tänker.
Jag fick direkt samma känsla av denna som jag fick när jag såg N64s kontroll för första gången. Den kändes konstig och skum, minst sagt, men precis som då så skriver både ign och 1up hur rätt det känns så fort man håller i den. Den kommer ha en inlärningströskel, det tvivlar jag inte på, men att den skulle försämra spelkänslan tror jag inte. Man får ju snarare en mer direkt känsla av att använda den där då man styr den direkt via en armrörelse och inte via ett litet tryck på en knapp med tummen. Sen om det blir jobbigt i längden eller inte är väl ett tveeggat svärd. Kanske man kan maka sig ut i solen efter ett tag 😉 , men även det är nog en vanesak. Efter ett tag så får man nog in känslan, för det verkar inte vara stora rörelser som krävs om man gör rätt.

//Andreas

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
951070
September 16, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

http://cubemovies.ign.com/cube....._qtlow.mov

Denna länk ska fungera som visar handkontrollen in action.

Kommer bli klart intressant att testa den när man väl får tag på Nintendo Revolution nästa år. 😀

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
951083
September 16, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som jag personligen tycker är riktigt intressant är ju att denna handkontrollen har potential till att helt radera åt den i min mening största nackdelen med spelkonsoler, nämligen "aimen" i FPS-spel där mus och tangentbord är överlägset en vanlig handkontroll. Jag personligen vägrar nästan spela FPS-spel på konsoler just för att det är så svårt att sikta ordentligt. Även om det är en vanesak så går det inte att jämföra när du använder handleden, på PCn för en mus och för Revolution en.. ja typ av handkontroll. 🙂

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
951088
September 16, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: ...måste bli jobbigt i längden att röra hela handleden istället för tummen när man ska styra :-k

Jo.. för det är ju så förskräkligt jobbigt att arbeta vid datorn med musen.

Ser mycket lovande ut, hur länge tror ni det tar innan Sony och Microsoft kopierar dem? Detta är det första som får mig att längta efter Revolution. Javisst jag kommer säkert att köpa en PS3;a också men varken PS3 eller Xbox har några andra nyheter än mera pixlar i princip.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
951096
September 16, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=pompougnac]...måste bli jobbigt i längden att röra hela handleden istället för tummen när man ska styra :-k

Jo.. för det är ju så förskräkligt jobbigt att arbeta vid datorn med musen.

Ser mycket lovande ut, hur länge tror ni det tar innan Sony och Microsoft kopierar dem? Detta är det första som får mig att längta efter Revolution. Javisst jag kommer säkert att köpa en PS3;a också men varken PS3 eller Xbox har några andra nyheter än mera pixlar i princip.

PS3:an kontroll är ju inte heller visad. Den uppvisade var en prototyp. Det är redan klart att PS3 kommer få mus och tangentbord, så FPS blir inga problem...

Sen att PS3:an får Linux och Blu-ray är väl mer än bara ökade pixlar, och bra mycket viktigare än ett gyro?

Andreas Galistel
Member
Medlem
951097
September 16, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: PS3:an kontroll är ju inte heller visad. Den uppvisade var en prototyp. Det är redan klart att PS3 kommer få mus och tangentbord, så FPS blir inga problem...

Sen att PS3:an får Linux och Blu-ray är väl mer än bara ökade pixlar, och bra mycket viktigare än ett gyro?

Den "nya" PS3-kontrollen kommer i stort sett vara som dom tidigare, med vissa mindra ändringar. Inget revolutionerande om man säger så 😉
Tangentbord och mus kommer till Xbox också även om det inte finns ett officiellt stöd för det.

Linux får det först om du köper en hårddisk för x antal kronor till och exakt hur mycket du nu kommer göra med detta är ett stort frågetecken för det ska främst vara för att "underlätta kommunikationen med andra datorer".

Blu-ray är ett fett plus, om nu det blir det segrande formatet, annars sitter man med ett obsolet formatstöd helt plötsligt som kostat en massa onödiga pengar.

//Andreas

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
951106
September 16, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Den "nya" PS3-kontrollen kommer i stort sett vara som dom tidigare, med vissa mindra ändringar. Inget revolutionerande om man säger så 😉
Tangentbord och mus kommer till Xbox också även om det inte finns ett officiellt stöd för det.

Vissa mindre ändringar?
Har du nån källa, eller är det vad du tror?

Linux får det först om du köper en hårddisk för x antal kronor till och exakt hur mycket du nu kommer göra med detta är ett stort frågetecken för det ska främst vara för att "underlätta kommunikationen med andra datorer".

Om du köper en hårddisk?
Dom har ju sagt att dom bara släpper en version, så jag utgick från att man får en med.
Har du nån källa som stärker ditt utalande?

Blu-ray är ett fett plus, om nu det blir det segrande formatet, annars sitter man med ett obsolet formatstöd helt plötsligt som kostat en massa onödiga pengar.

Om inte Blu-ray vinner stort över HD-DVD så får vi två format. Filmbolagen kommer såklart inte ignorera att det släpps miljoner spelare som stödjer Blu-ray. Det massiva stöd som redan finns garanterar att formatet lever kvar under PS3:ans livstid om inte längre...

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
951110
September 16, 2005 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här med FPS och traditionella handkontroller. Jag jämför gärna med att arbeta med joystick eller mus i windows. Att styra muspekaren med en joystick är som att spela FPS med en handkontroll. Visst kan man göra allt med joysticken, men det känns oerhört "statiskt" när muspekaren rör sig med en bestämd maxhastighet (som möjligtvis kan vara lägre) och blir ett enda stort störmoment.

Att Xbox360s och PS3s handkontroller är av den "traditionella" typen tycker jag synnerligen är en besvikelse. Men det är väl som med kvällstidningarna, bara det är simpelt så köper folk det.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
951142
September 16, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vill röra och slita och svänga och slå. fy vad jag är sugen efter att ha läst allt på olika sajter :D/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL