April 17, 2005
Nintendo har första gången på 20 år släppt en stationär konsol som sålt bättre än sin föregångare. Det fanns framförallt två etablerade trender som VD Saturo Iwata och spelutvecklare Shigeru Miyamoto ville ta till vara på inför utvecklingen av konsolen, som i sin tur fick kodnamnet Revolution. Först och främst det faktum att spelarna är äldre idag och har mindre tid än innan att ägna åt spelande. Det andra var att spel hade blivit allt dyrare att utveckla, samtidigt som utvecklarna hellre satsade på att göra ett NHL 2017 istället för något innovativt. Utöver dessa två trender så hade Nintendo själva startat en annan mer positiv trend tidigare med hjälp av sin egen bärbara konsol Nintendo DS, som man också ville utnyttja
Genom spel som Nintendogs och Brainage så började helt plötsligt personer som aldrig ägt en spelkonsol innan att intressera sig för spel. Man ville bygga vidare på detta och handkontrollen var lösningen. Denna hade nämligen inte ändrat på sig nämnvärt sedan Nintendo själva lanserad NES 1983. Antalet rykten kring handkontrollen, som var anledningen till namnet Revolution, var nästan löjligt många och samtliga falska. När den väl kom var det inte många som ifrågasatte valet av kodnamn.
Sen kom man till den andra negativa trenden; kostnaden för spelutveckling. Istället för att satsa på ett prestandamonster som skulle mäta sig med Xbox 360 och PlayStation 3 valde man att satsa på ett chip liknande det som användes i GameCube. Fokus med konsolen hade ändå aldrig varit på ren prestanda, utan på handkontrollen. Dock var detta ett stort risktagande i sig; kunde innovativitet mäta sig med rå prestanda i detta HD-samhälle?
För att göra Wii komplett behövdes en design som kunde tilltala de flesta. Redan med Nintendo DS så satsade man på en stilren och klar design, vilket man också följde upp med Wii. Man insåg att konsolen kommer att behöva placeras nära eller bredvid TVn vilket gjorde en bra design till ett tvång, vilket kanske låter självklart, men i Japan är en vacker design ett mycket större måste för elektroniks framgång.
Nintendo har nu släppt sin ekonomiska rapport för det senaste året och med den en omsättning på 54 miljarder och 12,7 miljarder i ren vinst. Det är förbättringar med 90% respektive 150% jämfört med året innan. 29 miljoner spel och 5,84 miljoner konsoler såldes under denna tid. Över 40 miljoner Nintendo DS och 130 miljoner spel till denna har sålts.
Enligt VGChartz har 6,4 miljoner Wii-konsoler sålts upp till idag. Mer än dubbelt så många som PlayStation 3 och om nuvarande trend fortsätter kommer Wii ha passerat Xbox 360 vid slutet på året. Än så länge finns inte mycket som tyder på att Nintendo gjorde fel som valde bort hårdvara för skapande.
December 17, 2002
Egentligen borde jag som gammal NES användare vara glad åt detta men faktum är att jag faktiskt hade valt en Xbox 360 eller Playstation 3 om jag hade skaffat en konsol.
Rörelsedetektorn är ju en fin uppfinning men den fungerar inte perfekt. Ibland lever den sitt eget liv o då är det det kört....
Sen är det faktumet att alla Nintendos konsoler är barnkonsoler. Folk (bl.a. jag) ser Nintendos konsoler som en Mario/Zelda/Metroid plattform medans de andra är vuxnare. Hur länge har inte Nintendo censurerat blod och annat vuxet innehåll i spel till sin konsol?
Sen har den inte så många tävlingsinriktade spel heller. Och med tävlingsinriktade spel så menar jag spel där spelsystemet fungerar så det är nån skillnad på nybörjare och veteran. T.ex så är det där Wii sports helt knäckt. En jag känner, hans systerson har kommit på hur man kan vinna alltid i bowling och boxnings spelet. Knäckt systemet....
En annan viktig del som Nintendo ignorerar är flerspelarlägen. Min äldsta kompis har bara konsoler (kan inte hantera en dator) och han saknar Xboxarnas röstchat, sällskapsspel och flerspelarlägen. Det sorgliga är att regeringen (läst: hans tjej) ville han skulle sälja den för att hon blev avundsjuk för att han pratade med folk över Xbox 360:n....
Sen har vi det att det finns många PS1 och PS2 spel som jag vill ha vilket är ytterligare en anledning till att skaffa en Playstation 3.
Till sist är det Full HighDefinition med 1080p (varför nöja sig med mindre?)
2 Guest(s)