April 17, 2005
Nintendo har alldeles nyss visat upp sin nästa generations spelkonsol Wii timmarna innan E3 slår upp dörrarna. Tyvärr valde man att hålla inne med både pris och lanseringsdatum, man specifierade endast sista kvartalet detta år och vi fick inte heller någon direkt inblick i hårdvaran. Vad vi däremot fick se var ett antal spel och information om en hel del andra spel som var under utveckling för konsolen. Hela 27 spel kommer finnas på mässan att prova på, alla nya. Ni som följde eventet via en av alla de live-feeds som finns fick även se lite mer precist hur kontrollen fungerar och ni som missade det kan hålla utkik hos GameSpot som kommer göra sändningen tillgänglig senare.
Det var inte helt lätt att få en bild av hur konsolen presterar grafiskt från en relativt låg-upplöst stream, men det verkade finnas ganska gott om detaljer och trevliga fysikeffekter i de spel som visades upp i alla fall.
Några av de mer väntade titlar som visades upp inkluderar Legend of Zelda: Twilight Princess, Super Mario Galaxy, Metroid Prime 3: Corruption, Hyper Sonic, Final Fantasy Crystal Chronicles, etc. Det första kommer att vara tillgängligt på lanseringsdagen tillsammans med många fler.
Nintendo visade även upp tre stycken helt nyutveckalde spel varav Disaster var det som imponerade mest på undertecknad även om man kanske inte fick se alltför mycket av det. Det handlade om katastrofhantering helt enkelt. De andra två var Project H.A.M.M.E.R., där man springer runt och vevar en enorm hammare mot saker och ting, och Excite Truck, en uppföljare till det klassiska Excite Bike där omgivningen reagerar med realtidsfysik.
Det verkar som om just fysiken fått ett visst utrymme i Nintendos konsol vilket syndes ganska bra i Ubisofts presentation av Redsteel där man kunde springa runt och skjuta sönder rätt mycket av sakerna i sin omgivning. Tråkigt nog fick vi inte veta så mycket om just hårdvaran så det är mest spekulationer från min sida.
November 27, 2003
Calle2003 wrote: Man får snyggare grafik tom på en PS2!!!
Nej det får du inte, men däremot kan jag hålla med om att det var inte så man ramlade av stolen direkt. Så länge jag inte sett det med egna ögon tänker jag nog inte säga för mycket, men något high-res-monster är det knappast, men om man väntade sig det måste man missat de senaste halvårets rapporteringar totalt å andra sidan.
//Andreas
January 19, 2003
Anser fortfarande att Diablo II & LoD är bland de bästa spel jag spelat och det är definitivt ingen supergrafik i det spelet. Nä, jag vill att speltillverkarna lägger mer energi på att göra "roliga" spel med känsla i istället för nått supersnyggt spel men ack så tråkigt.
Zelda 1 är ju fortfarande skoj ju =)
EDIT: Wii kanske blir den första konsol jag skaffar sedan NES.
November 27, 2003
Lite mer om spelen på mässan:
http://money.cnn.com/2006/05/0...../index.htm
Resident Evil kommer tydligen:
http://videogames1.mtv.com/pag.....id=6150075
Och en ny zapper skådad:
http://www.joystiq.com/2006/05.....-revealed/
//Andreas
October 22, 2002
Wow, man måste säga att man varit väldigt väldigt imponerad av nintendos konferans/konsoll. Denna kommer verkligen bli en succé. Konceptet är väldigt bra. Det är ett tydligt och enkelt budskap. Du ska helt enkelt ha kul när du spelar. De har själva poängterat att grafiken inte spelar roll, utan det är hur kul du har. Till en viss del håller jag med (vissa spel dvs), men ibland vill man även ha detaljer. Men kort och gott, ett väldigt bra jobb.
Min framtisvision är att x-box360 kommer hamna bakom de andra konsollerna rejält, då den knappast bjuder på något nytt (grafik?). För mig är det både ps3 och wii som kommer gälla. Anledningen till ps3an är helt enkelt spelen som man MÅSTE ha/spela, påköpet får man en massa godis så klart (kontroll konceptet även här?). Wii tänker jag även köpa, den verkar vara väldigt lovande och roligt (its 4 everybody).
September 2, 2004
Delph1 wrote: [quote=Calle2003]Man får snyggare grafik tom på en PS2!!!
Nej det får du inte, men däremot kan jag hålla med om att det var inte så man ramlade av stolen direkt. Så länge jag inte sett det med egna ögon tänker jag nog inte säga för mycket, men något high-res-monster är det knappast, men om man väntade sig det måste man missat de senaste halvårets rapporteringar totalt å andra sidan.
//Andreas
Jag har vetat länge att den kommer bli mindre kraftfull än xbox360 och PS3, men bilderna på nya Zelda var ju inget vidare. Sen fick jag reda på av en kompis att det var en direkt portering från gamecube.
Sen var den "revolutionerade" handkontrollen med en sladd inget vidare heller. Tänk om man spelar ett fotbollsspel tex och man gör en segergest när man håller kontrollen. Då bryter man av stiften i kontakten, varför kunde de inte gjort det trådlöst mellan de 2 olika handkontrollsdelarna om de tvunget vill ha 2 delar???
November 27, 2003
Calle2003 wrote: Jag har vetat länge att den kommer bli mindre kraftfull än xbox360 och PS3, men bilderna på nya Zelda var ju inget vidare. Sen fick jag reda på av en kompis att det var en direkt portering från gamecube.
Sen var den "revolutionerade" handkontrollen med en sladd inget vidare heller. Tänk om man spelar ett fotbollsspel tex och man gör en segergest när man håller kontrollen. Då bryter man av stiften i kontakten, varför kunde de inte gjort det trådlöst mellan de 2 olika handkontrollsdelarna om de tvunget vill ha 2 delar???
Zelda utvecklas parallellt till båda konsolerna där enda skillnaden är handkontrollen. Wii kommer nog dock att köra spelet i 480p, men kompexiteten kommer vara densamma.
Zelda är därför knappast ett bra exempel på grafiken Wii är kapabel till.
Om du sedan kollar på en del av de filmer som finns så ser du också att den används helt trådlöst många gånger. Du verkar ju ha missat hela tanken bakom den med, men om du nu föjt nyheterna som du säger så vill du väl kanske inte se det heller.
http://www.ctrlaltdel-online.c.....d=20060512
//Andreas
September 2, 2004
Delph1 wrote: [quote=Calle2003]Jag har vetat länge att den kommer bli mindre kraftfull än xbox360 och PS3, men bilderna på nya Zelda var ju inget vidare. Sen fick jag reda på av en kompis att det var en direkt portering från gamecube.
Zelda utvecklas parallellt till båda konsolerna där enda skillnaden är handkontrollen. Wii kommer nog dock att köra spelet i 480p, men kompexiteten kommer vara densamma.
Zelda är därför knappast ett bra exempel på grafiken Wii är kapabel till.
Om du sedan kollar på en del av de filmer som finns så ser du också att den används helt trådlöst många gånger. Du verkar ju ha missat hela tanken bakom den med, men om du nu föjt nyheterna som du säger så vill du väl kanske inte se det heller.
http://www.ctrlaltdel-online.com/comic.php?d=20060512
//Andreas
OK jag erkänner att har inte följt Nintendo Wii nyheten så jättenoga, mest noga har jag följt PS3 (jag har en PS1 köpt 1996). Mäktig kö det där och alla stod i par ii precis som i Wii 🙂 och Sony konkurrerar sedan med Pii ^^
När det gäller handkontrollen så har jag bara sett bilder, när ena delen som ser ut som en fjärrkontroll har använts eller när båda var anslutna till varandra. Men om man vill använda båda samtidigt skulle jag föredra en trådlös anslutning mellan dem - IR, Bluetooth eller något annat...
November 27, 2003
Calle2003 wrote: OK jag erkänner att har inte följt Nintendo Wii nyheten så jättenoga, mest noga har jag följt PS3 (jag har en PS1 köpt 1996). Mäktig kö det där och alla stod i par ii precis som i Wii 🙂 och Sony konkurrerar sedan med Pii ^^
När det gäller handkontrollen så har jag bara sett bilder, när ena delen som ser ut som en fjärrkontroll har använts eller när båda var anslutna till varandra. Men om man vill använda båda samtidigt skulle jag föredra en trådlös anslutning mellan dem - IR, Bluetooth eller något annat...
Ja som jag uppfattat det kommer man använda den trådlöst vid just tillfällen där man vevar runt den och sen i lite mer sansade spel så använder man båda så jag tror inte det blir så mycket problem, men visst jag hålla med om att det är vinkling som inte riktigt kommit fram.
Problemet med trådlöst är ju att det inte är helt tillförlitligt, men som jag skrev innan så de spel som kräver båda kommer man nog inte heller utöva lika mycket fysisk aktivitet helt enkelt. Mycket pga att sladdarna är ivägen antar jag 😉
Pii ska bli mäkta intressant den med. Enda problemet är väl var man ska hitta pengarna, men med tanke på spelen som skall komma måste man nästan ha en.
//Andreas
September 2, 2004
Delph1 wrote: [quote=Calle2003]OK jag erkänner att har inte följt Nintendo Wii nyheten så jättenoga, mest noga har jag följt PS3 (jag har en PS1 köpt 1996). Mäktig kö det där och alla stod i par ii precis som i Wii 🙂 och Sony konkurrerar sedan med Pii ^^
Ja som jag uppfattat det kommer man använda den trådlöst vid just tillfällen där man vevar runt den och sen i lite mer sansade spel så använder man båda så jag tror inte det blir så mycket problem, men visst jag hålla med om att det är vinkling som inte riktigt kommit fram.
Problemet med trådlöst är ju att det inte är helt tillförlitligt, men som jag skrev innan så de spel som kräver båda kommer man nog inte heller utöva lika mycket fysisk aktivitet helt enkelt. Mycket pga att sladdarna är ivägen antar jag 😉
Pii ska bli mäkta intressant den med. Enda problemet är väl var man ska hitta pengarna, men med tanke på spelen som skall komma måste man nästan ha en.
//Andreas
Det är ju trådlöst mellan konsollen och handkontrollen, så trådlöst mellan 2 handkontrolldelar borde inte vara något problem som jag ser det.
Pii är mest intressant för min del, Wii kommer ju främst användas til spel, medan Pii får du Bluray sen köper man en HD-storbildsskärm så är lyckan gjord 😀 Hoppas att Bluray blir standard bara, inte HD-DVD... Blir ju jobbigt om t.ex. vissa filmer släpps till ena formatet och då måste man ha båda för att se allt. Börjar bli som en kamp som mellan VHS och Betamax, men Bluray klarar att lagra mer än HD-DVD så hoppas Bluray vinner...
Nu blev det lite offtopic 😕 Wii:s vapen är ju spelen, Mario & Co men Sony har ju också lite nytänkade roliga spel...SAMT Unreal Tournament 2007!! 😛
1 Guest(s)