Nintendo Wii avtäckt - halvt om halvt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nintendo Wii avtäckt - halvt om halvt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2006 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nintendo har alldeles nyss visat upp sin nästa generations spelkonsol Wii timmarna innan E3 slår upp dörrarna. Tyvärr valde man att hålla inne med både pris och lanseringsdatum, man specifierade endast sista kvartalet detta år och vi fick inte heller någon direkt inblick i hårdvaran. Vad vi däremot fick se var ett antal spel och information om en hel del andra spel som var under utveckling för konsolen. Hela 27 spel kommer finnas på mässan att prova på, alla nya. Ni som följde eventet via en av alla de live-feeds som finns fick även se lite mer precist hur kontrollen fungerar och ni som missade det kan hålla utkik hos GameSpot som kommer göra sändningen tillgänglig senare.

Det var inte helt lätt att få en bild av hur konsolen presterar grafiskt från en relativt låg-upplöst stream, men det verkade finnas ganska gott om detaljer och trevliga fysikeffekter i de spel som visades upp i alla fall.

Några av de mer väntade titlar som visades upp inkluderar Legend of Zelda: Twilight Princess, Super Mario Galaxy, Metroid Prime 3: Corruption, Hyper Sonic, Final Fantasy Crystal Chronicles, etc. Det första kommer att vara tillgängligt på lanseringsdagen tillsammans med många fler.

Nintendo visade även upp tre stycken helt nyutveckalde spel varav Disaster var det som imponerade mest på undertecknad även om man kanske inte fick se alltför mycket av det. Det handlade om katastrofhantering helt enkelt. De andra två var Project H.A.M.M.E.R., där man springer runt och vevar en enorm hammare mot saker och ting, och Excite Truck, en uppföljare till det klassiska Excite Bike där omgivningen reagerar med realtidsfysik.

Det verkar som om just fysiken fått ett visst utrymme i Nintendos konsol vilket syndes ganska bra i Ubisofts presentation av Redsteel där man kunde springa runt och skjuta sönder rätt mycket av sakerna i sin omgivning. Tråkigt nog fick vi inte veta så mycket om just hårdvaran så det är mest spekulationer från min sida.

leidi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1040078
May 9, 2006 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vad man längtar!!!!!

360 å Ps3 släng er i väggen 😀

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
1040085
May 9, 2006 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Leidi wrote: Fyfan vad man längtar!!!!!

360 å Ps3 släng er i väggen 😀

sant som fan 😀

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1040086
May 9, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte så mcyket för konsoller och spel rent generellt. Och speciellt inte för M$ och Sony, men den här skulle jag kunna ha 😀

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1040173
May 10, 2006 - 4:59 am
sp_Permalink sp_Print

Den grafik jag såg imponerade då inte ett skit på mig, men ibland släpper de spel som e roliga. Metroid tycker jag att e bland det sämsta som går att spela på konsoll.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1040174
May 10, 2006 - 5:09 am
sp_Permalink sp_Print

Bara en massa bullshit !, nä ps3 är de som gäller för mig, hoppas jag. Inte nån jädrans piss konsoll :E

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1040187
May 10, 2006 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

fan vad skoj det kommer att bli att lira pingis hemma med tjejen o så får man lite motion på köpet...

Det är så spel ska vara 🙂

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1040190
May 10, 2006 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Man får snyggare grafik tom på en PS2!!!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1040211
May 10, 2006 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: Man får snyggare grafik tom på en PS2!!!

Nej det får du inte, men däremot kan jag hålla med om att det var inte så man ramlade av stolen direkt. Så länge jag inte sett det med egna ögon tänker jag nog inte säga för mycket, men något high-res-monster är det knappast, men om man väntade sig det måste man missat de senaste halvårets rapporteringar totalt å andra sidan.

//Andreas

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
1040233
May 10, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Dagens grafik-horeri når inga gränser.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1040249
May 10, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Anser fortfarande att Diablo II & LoD är bland de bästa spel jag spelat och det är definitivt ingen supergrafik i det spelet. Nä, jag vill att speltillverkarna lägger mer energi på att göra "roliga" spel med känsla i istället för nått supersnyggt spel men ack så tråkigt.

Zelda 1 är ju fortfarande skoj ju =)

EDIT: Wii kanske blir den första konsol jag skaffar sedan NES.

ZupheR
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
1040253
May 10, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: Man får snyggare grafik tom på en PS2!!!

"Ett spel handlar om hur det känns, inte hur snyggt det är."

Wii lär bli en riktig succé enligt mig 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1040263
May 10, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas nintendo kan leva upp till den stora hypen som blivit nu bara.
Förväntningarna är ju inte direkt låga.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1040357
May 11, 2006 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

Lite mer om spelen på mässan:

http://money.cnn.com/2006/05/0...../index.htm

Resident Evil kommer tydligen:

http://videogames1.mtv.com/pag.....id=6150075

Och en ny zapper skådad:

http://www.joystiq.com/2006/05.....-revealed/

//Andreas

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1040471
May 11, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Wow, man måste säga att man varit väldigt väldigt imponerad av nintendos konferans/konsoll. Denna kommer verkligen bli en succé. Konceptet är väldigt bra. Det är ett tydligt och enkelt budskap. Du ska helt enkelt ha kul när du spelar. De har själva poängterat att grafiken inte spelar roll, utan det är hur kul du har. Till en viss del håller jag med (vissa spel dvs), men ibland vill man även ha detaljer. Men kort och gott, ett väldigt bra jobb.

Min framtisvision är att x-box360 kommer hamna bakom de andra konsollerna rejält, då den knappast bjuder på något nytt (grafik?). För mig är det både ps3 och wii som kommer gälla. Anledningen till ps3an är helt enkelt spelen som man MÅSTE ha/spela, påköpet får man en massa godis så klart (kontroll konceptet även här?). Wii tänker jag även köpa, den verkar vara väldigt lovande och roligt (its 4 everybody).

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040947
May 13, 2006 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Calle2003]Man får snyggare grafik tom på en PS2!!!

Nej det får du inte, men däremot kan jag hålla med om att det var inte så man ramlade av stolen direkt. Så länge jag inte sett det med egna ögon tänker jag nog inte säga för mycket, men något high-res-monster är det knappast, men om man väntade sig det måste man missat de senaste halvårets rapporteringar totalt å andra sidan.

//Andreas

Jag har vetat länge att den kommer bli mindre kraftfull än xbox360 och PS3, men bilderna på nya Zelda var ju inget vidare. Sen fick jag reda på av en kompis att det var en direkt portering från gamecube.

Sen var den "revolutionerade" handkontrollen med en sladd inget vidare heller. Tänk om man spelar ett fotbollsspel tex och man gör en segergest när man håller kontrollen. Då bryter man av stiften i kontakten, varför kunde de inte gjort det trådlöst mellan de 2 olika handkontrollsdelarna om de tvunget vill ha 2 delar???

Andreas Galistel
Member
Medlem
1040956
May 13, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: Jag har vetat länge att den kommer bli mindre kraftfull än xbox360 och PS3, men bilderna på nya Zelda var ju inget vidare. Sen fick jag reda på av en kompis att det var en direkt portering från gamecube.

Sen var den "revolutionerade" handkontrollen med en sladd inget vidare heller. Tänk om man spelar ett fotbollsspel tex och man gör en segergest när man håller kontrollen. Då bryter man av stiften i kontakten, varför kunde de inte gjort det trådlöst mellan de 2 olika handkontrollsdelarna om de tvunget vill ha 2 delar???

Zelda utvecklas parallellt till båda konsolerna där enda skillnaden är handkontrollen. Wii kommer nog dock att köra spelet i 480p, men kompexiteten kommer vara densamma.
Zelda är därför knappast ett bra exempel på grafiken Wii är kapabel till.

Om du sedan kollar på en del av de filmer som finns så ser du också att den används helt trådlöst många gånger. Du verkar ju ha missat hela tanken bakom den med, men om du nu föjt nyheterna som du säger så vill du väl kanske inte se det heller.

Lite kul kring detta:

http://www.ctrlaltdel-online.c.....d=20060512

//Andreas

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041028
May 13, 2006 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Calle2003]Jag har vetat länge att den kommer bli mindre kraftfull än xbox360 och PS3, men bilderna på nya Zelda var ju inget vidare. Sen fick jag reda på av en kompis att det var en direkt portering från gamecube.

Zelda utvecklas parallellt till båda konsolerna där enda skillnaden är handkontrollen. Wii kommer nog dock att köra spelet i 480p, men kompexiteten kommer vara densamma.
Zelda är därför knappast ett bra exempel på grafiken Wii är kapabel till.

Om du sedan kollar på en del av de filmer som finns så ser du också att den används helt trådlöst många gånger. Du verkar ju ha missat hela tanken bakom den med, men om du nu föjt nyheterna som du säger så vill du väl kanske inte se det heller.

Lite kul kring detta:

http://www.ctrlaltdel-online.com/comic.php?d=20060512

//Andreas

OK jag erkänner att har inte följt Nintendo Wii nyheten så jättenoga, mest noga har jag följt PS3 (jag har en PS1 köpt 1996). Mäktig kö det där och alla stod i par ii precis som i Wii 🙂 och Sony konkurrerar sedan med Pii ^^

När det gäller handkontrollen så har jag bara sett bilder, när ena delen som ser ut som en fjärrkontroll har använts eller när båda var anslutna till varandra. Men om man vill använda båda samtidigt skulle jag föredra en trådlös anslutning mellan dem - IR, Bluetooth eller något annat...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1041032
May 13, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: OK jag erkänner att har inte följt Nintendo Wii nyheten så jättenoga, mest noga har jag följt PS3 (jag har en PS1 köpt 1996). Mäktig kö det där och alla stod i par ii precis som i Wii 🙂 och Sony konkurrerar sedan med Pii ^^

När det gäller handkontrollen så har jag bara sett bilder, när ena delen som ser ut som en fjärrkontroll har använts eller när båda var anslutna till varandra. Men om man vill använda båda samtidigt skulle jag föredra en trådlös anslutning mellan dem - IR, Bluetooth eller något annat...

Ja som jag uppfattat det kommer man använda den trådlöst vid just tillfällen där man vevar runt den och sen i lite mer sansade spel så använder man båda så jag tror inte det blir så mycket problem, men visst jag hålla med om att det är vinkling som inte riktigt kommit fram.

Problemet med trådlöst är ju att det inte är helt tillförlitligt, men som jag skrev innan så de spel som kräver båda kommer man nog inte heller utöva lika mycket fysisk aktivitet helt enkelt. Mycket pga att sladdarna är ivägen antar jag 😉

Pii ska bli mäkta intressant den med. Enda problemet är väl var man ska hitta pengarna, men med tanke på spelen som skall komma måste man nästan ha en.

//Andreas

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
1041103
May 14, 2006 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Calle2003]OK jag erkänner att har inte följt Nintendo Wii nyheten så jättenoga, mest noga har jag följt PS3 (jag har en PS1 köpt 1996). Mäktig kö det där och alla stod i par ii precis som i Wii 🙂 och Sony konkurrerar sedan med Pii ^^

Ja som jag uppfattat det kommer man använda den trådlöst vid just tillfällen där man vevar runt den och sen i lite mer sansade spel så använder man båda så jag tror inte det blir så mycket problem, men visst jag hålla med om att det är vinkling som inte riktigt kommit fram.

Problemet med trådlöst är ju att det inte är helt tillförlitligt, men som jag skrev innan så de spel som kräver båda kommer man nog inte heller utöva lika mycket fysisk aktivitet helt enkelt. Mycket pga att sladdarna är ivägen antar jag 😉

Pii ska bli mäkta intressant den med. Enda problemet är väl var man ska hitta pengarna, men med tanke på spelen som skall komma måste man nästan ha en.

//Andreas

Det är ju trådlöst mellan konsollen och handkontrollen, så trådlöst mellan 2 handkontrolldelar borde inte vara något problem som jag ser det.

Pii är mest intressant för min del, Wii kommer ju främst användas til spel, medan Pii får du Bluray sen köper man en HD-storbildsskärm så är lyckan gjord 😀 Hoppas att Bluray blir standard bara, inte HD-DVD... Blir ju jobbigt om t.ex. vissa filmer släpps till ena formatet och då måste man ha båda för att se allt. Börjar bli som en kamp som mellan VHS och Betamax, men Bluray klarar att lagra mer än HD-DVD så hoppas Bluray vinner...

Nu blev det lite offtopic 😕 Wii:s vapen är ju spelen, Mario & Co men Sony har ju också lite nytänkade roliga spel...SAMT Unreal Tournament 2007!! 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 193
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL