Nintendo Wii - Officiellt pris, datum, gränssnitt, Virtual C|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nintendo Wii - Officiellt pris, datum, gränssnitt, Virtual C
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2006 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Som vi tidigare rapporterat så skulle Nintendo hålla ett events i slutet på denna vecka och nu när det är över så ska vi försöka sammanfatta allt den information som dykit upp. Redan dagen innan så gick IGN ut med pris och lanseringsdatum för Wii för både USA och Japan; $250 inlusive spelet Wii Sports och den 17 november för USA och 2 december för Japan. I Europa kommer konsolen att anlända 8 december och kosta €250, vilket pekar på 2500SEK, inklusive Wii sports. Spelen kommer kosta runt €50, vilket så säger runt 500SEK.

Nintendo har även lyckats vända det som många tyckte var GameCubes största svaghet: stödet från tredjepartsutvecklarna (1 & 2). I samma veva så har IGN publicerat en lista på de spelutvecklare som kommer stöda Virtual Console och där kan vi se företag som Bandai Namco Games, Capcom, Hudson, Konami, Sega, TAITO, Tecmo och Squaresoft. Priserna verkar bli 500YEN ($5) för NES, 800YEN ($6.5) för SNES och 1000YEN ($8.5) för N64.

Eurogamer har fyra stycken filmer på gränssnittet som nu visats upp under dagarna. Ett mycket intressant gränssnitt mer fler funktioner än vad undertecknat hade väntat i alla fall. 1up rapporterar att den inbyggda webbläsaren från Opera endast kommer vara gratis under de första sex månaderna fram till juni 2007. Detta har inte bekräftats av Nintendo.

Samtidigt har Nintendo även lanserat Wii.com för den amerikanska marknaden, vilket gör det lite lättare för oss som förstår engelska att läsa vidare om det senaste kring Nintendos konsol. För att runda av så kommer Wii att vara regionsfri i sig, men det är upp till spelutvecklarna. Wii kommer inte ha stöd för DVD-film och Nintendo kommer enligt gammal god sed att tjäna pengar på sin konsol från dag ett.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1077790
September 15, 2006 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Givet köp för mig 😀

Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
1077792
September 15, 2006 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska tydligen enbart finns vit variant av Wii tillgänglig vid release datumet. =/

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1077801
September 15, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Gascogne wrote: Ska tydligen enbart finns vit variant av Wii tillgänglig vid release datumet. =/

Ja det stämmer, konsoler i olika färger kommer senare och det är för att man helt enkelt vill vara säker på att det ska finnas konsoler åt alla och ingen ska behöva gå hem med en färg de inte vill ha.

Vill man inte ha vit så kan man vänta till i vår 🙂

Att Square kommer släppa sina spel vill Virtual Console gör ju det här till ett måste för mig med. Hundratals timmar av underhållning för 1000YEN ... bara tacka och ta emot.

//Andreas

Dammit
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
1077814
September 15, 2006 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

inga RARE spel alltså cry
Perfect Dark, Banjo-Kazooie, DK64 & DK Country är ju några av de bästa spelen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1077822
September 15, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Dammit wrote: inga RARE spel alltså cry

RARE köptes upp av Microsoft för inte så länge sedan men eftersom RARE mer eller mindre styrdes totalt av Nintendo skulle jag tro att de spel du nämner är i Nintendos ägo. Jag har inte detaljerna för uppköpet i närminnet men jag har svårt att tro att Nintendo släppte ifrån sig de spelen.

//Andreas

maglar
Medlem
Forum Posts: 114
1077837
September 15, 2006 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker 50-70 spänn är dyrt för ett spel som är "abandon-ware". Eller hade de piffat till spelen någonting?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1077849
September 15, 2006 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte för att det känns som att det behövs, men varför har den inte möjlighet att spela dvd?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1077851
September 15, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

maglar wrote: Jag tycker 50-70 spänn är dyrt för ett spel som är "abandon-ware". Eller hade de piffat till spelen någonting?

Spelen i sig erbjuder ju lika många timmar av underhållning om inte mer än dagens spel så jag håller inte riktigt med även om jag förstår tankegången. Dock anser jag 75 spänn för t.ex. A link to the past eller FF6 är fuktansvärt prisvärt med tanke på vad spelet faktiskt erbjuder, men så är jag nostalgiker i en grad som få.

Inte för att det känns som att det behövs, men varför har den inte möjlighet att spela dvd?

I länken står att det var för att hålla nere priset 😉

//Andreas

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
1077854
September 15, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=maglar]Jag tycker 50-70 spänn är dyrt för ett spel som är "abandon-ware". Eller hade de piffat till spelen någonting?

Spelen i sig erbjuder ju lika många timmar av underhållning om inte mer än dagens spel så jag håller inte riktigt med även om jag förstår tankegången. Dock anser jag 75 spänn för t.ex. A link to the past eller FF6 är fuktansvärt prisvärt med tanke på vad spelet faktiskt erbjuder, men så är jag nostalgiker i en grad som få.

Jag måste hålla med maglar faktiskt.. trodde inte att det skulle kosta såpass mycket för gamla spel även om dessa skänker spelglädje. Med dagens läge (bredband=emus och roms, samt xbox) så tycker jag att det är lite väl dyrt för att kunna locka retrofanatiker/gamers in på den "lagliga" banan kanske?

Både smb galaxies samt twilight princess ser hursomhelst jävligt bra ut så jag ska med nöje köpa en wii vid release!

Andreas Galistel
Member
Medlem
1077855
September 15, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: [quote=Delph1][quote=maglar]Jag tycker 50-70 spänn är dyrt för ett spel som är "abandon-ware". Eller hade de piffat till spelen någonting?

Jag måste hålla med maglar faktiskt.. trodde inte att det skulle kosta såpass mycket för gamla spel även om dessa skänker spelglädje. Med dagens läge (bredband=emus och roms, samt xbox) så tycker jag att det är lite väl dyrt för att kunna locka retrofanatiker/gamers in på den "lagliga" banan kanske?

Både smb galaxies samt twilight princess ser hursomhelst jävligt bra ut så jag ska med nöje köpa en wii vid release!

Det finns ju dock de som inte är så insatta i datorer eller emulatorer för den delen och för dom är knappast 50-75kr mycket pengar för att få chansen att återuppleva gamla spel. Tror nog mor utan tvekan skulle hosta upp 50 spänn för att få spela SMB3 igen.

Men att jämföra 50kr med gratis så är det ju givetvis 50kr dyrare, men då ska vi ju givetvis inte glömma att som du sa att emu + ladda ner roms är på inga vis lagligt. Så jag tycker nog att jämförelsen faller i alla fall.

//Andreas

Bjornstrom
Member
Medlem
1077859
September 15, 2006 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Dammit wrote: inga RARE spel alltså cry

åå vilka minnen Perfekt Dark ger.. Måste nog vara ett av de bättre spelen jag någonsin spelat.. Kommer ihåg att vi lirade hur mycket som helst, utan att ledsna..

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1077863
September 15, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

2500kr för konsolen så får man betala 500kr per spel ?

varför äns bry sig om vilken konsol man köper ? ska man ändå punga ut 500 per spel så tar jag hellre en konsol som klarar lite mer tex ps3 eller 360n. och får lite roligt stöd med hddvd/blueray.

aja no WII för mig iaf.

Bjornstrom
Member
Medlem
1077865
September 15, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: 2500kr för konsolen så får man betala 500kr per spel ?

varför äns bry sig om vilken konsol man köper ? ska man ändå punga ut 500 per spel så tar jag hellre en konsol som klarar lite mer tex ps3 eller 360n. och får lite roligt stöd med hddvd/blueray.

aja no WII för mig iaf.

Jo men sen släppts ju inte alla spel som kommer till wii till t.ex ps3
osv...

Json_81
Member
Medlem
1077873
September 15, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Polekatt]2500kr för konsolen så får man betala 500kr per spel ?

aja no WII för mig iaf.

osv...

Sen så får man ju en Wii plus åtminstone 7 spel till samma pris som bara ps3-konsollen.
Men framför allt så får man inte Mario mfl till ps3 och som det ser ut kommer det massa Square-enix godis till Wii 🙂

Bjornstrom
Member
Medlem
1077888
September 15, 2006 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Polekatt]2500kr för konsolen så får man betala 500kr per spel ?

aja no WII för mig iaf.

osv...

Sen så får man ju en Wii plus åtminstone 7 spel till samma pris som bara ps3-konsollen.
Men framför allt så får man inte Mario mfl till ps3 och som det ser ut kommer det massa Square-enix godis till Wii 🙂

Jo men sen att räkna wii + 7 spel / ps3 är också konstigt. Då man får rätt mycke när man köper en ps3 som absolut inte wii har.

Imagine
Medlem
Forum Posts: 159
1077935
September 15, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Rättelse: 49 till 59 Euro

De "bästa" spelen kommer kosta 599:- (600 jämnt)

Medelspelen på 549:- och wannabee-spelen på 499:-

[IMHO:] Enligt mig en vansinnigt hög prissättning för spelen till Wii, då man tjatat om hur billiga spelen ska vara att utveckla och att man inte behöver kostsamma effekter. Dessutom tar de bort DVD-funktionen för att dra ner kostnader. Känns löjligt när PStwo ska kosta 995:-
(då får man en PS2(med DVD) och 4 spel till priset av Wii)

Inget ont om Wii, men dessa priser är omotiverat höga med tanke på vad som sagts och hur många av spelen ser ut. FF12 och GoW2 till PS2 ger minst lika mycket spelglädje, plus att de är grafisk vackra...

Ska bli kul att se hur mycket det skiljer på PS2:ans Need for speed: Carbon och Wii:s version.

Kanske har jag helt fel, kanske är Wii billig ändå. Men jag avaktar, vill ändå inte ha en vit. Röd eller svart, tack!
[/IMHO]

Sen please, jämför inte med PS3, det är som att jämföra en freestyle mot en stereo, eller en lättöl mot en stor stark, eller en tjocktv mot en 1080p HDTV.

Nu ska jag även säga nått positivt om Wii-paketet:

Båda kontrollerna ingår i priset och man får dessutom ett spel. Fult som stryk, men säkert megaroligt!

Json_81
Member
Medlem
1077980
September 16, 2006 - 4:08 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Json_81][quote=Bjornstrom][quote=Polekatt]2500kr för konsolen så får man betala 500kr per spel ?

aja no WII för mig iaf.

osv...

Jo men sen att räkna wii + 7 spel / ps3 är också konstigt. Då man får rätt mycke när man köper en ps3 som absolut inte wii har.

En blueray spelare som kanske är värdelös och lite högre upplösning eller vad tänker du på?
Eftersom vi pratar om tv-spel tycker jag det är helt rätt sätt att räkna på.

Bjornstrom
Member
Medlem
1078073
September 16, 2006 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Json_81][quote=Bjornstrom][quote=Polekatt]2500kr för konsolen så får man betala 500kr per spel ?

aja no WII för mig iaf.

osv...

En blueray spelare som kanske är värdelös och lite högre upplösning eller vad tänker du på?
Eftersom vi pratar om tv-spel tycker jag det är helt rätt sätt att räkna på.

Varför ska man bara kunna spel på ett tv-spel ? jag tycket det är bra med ett tv-spel som har fler funktioner. T.ex media central som fungerar gr8 med x-box. etc....

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1078104
September 16, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Grafiken på Wii är ungefär som för 5år sedan på PC..:) Sen säger jag inte att PS3 elelr 360 skulle vara roligare men de kan ju lite mer än bara vara ett tv spel.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL