April 17, 2005
Även om Nintendo knappast vunnit något konsolkrig mot Sony och deras PlayStation 3-konsol har man i alla fall vunnit en strid och det är den om försäljningsvolym. Nintendo Wii har nämligen slagit försäljningsrekord i Europa där man lyckats sälja hela 325 000 Wii-konsoler under blott två dagar efter lanseringen den 8 december. Ett fint kvitto på att försäljningssuccén i USA och Japan, med över 1 miljon sålda enheter på under tre veckor, inte var en tillfällighet. Nintendo har utan tvekan lyckats med att dra igång en spelkonsolslansering med bred tillgänglighet och hur mycket det kan betyda för framtiden återstår att se, men man har i alla fall fått en smakstart inom den nya spelkonsolsgenerationen.
December 7, 2003
Dom felande vristbanden har åtgärdats på nyligen tillverkade konsoller och om man vill byta ut sitt gamla band så kan man kontakta nintendo.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/tec.....182013.stm
Jag tycker att det gick riktigt snabbt för Nintendo att åtgärda det där problemet. Var det inte bara någon vecka sedan det uppdagades?
Hursomhelst är den utgiften en droppe i havet om man ser till försäljningsvinsten dom lär göra.
January 20, 2003
Tycker det är skönt att se att Nintendo's koncept går hem bland konsumenterna. Folk har uppenbarligen börjat förstå att spelbarhet och spelglädje ÄR viktigare än hajpad grafik och en multimediamaskin i sin konsol såld för det dubbla priset.
Vidare känns det som att Nintendo är de enda för tillfället som vågar vara innovativa på riktigt kring dess produkter och inte stå och stampa på samma fläck sedan 3dgrafik introducerades.
December 9, 2006
pompougnac wrote: Vidare känns det som att Nintendo är de enda för tillfället som vågar vara innovativa på riktigt kring dess produkter och inte stå och stampa på samma fläck sedan 3dgrafik introducerades.
Ja, inte minnst ser man det på Sonys handkontroller. SÅ bra är dom faktiskt inte att dom måste ha den i 3 generationer.
Ska köpa en Wii och Zelda efter att jag köpt 37 tummaren i januari. Skål!
November 24, 2006
Aj aj. Börjar undra vad jag vill mest, att det ska gå bra för Nintendo eller att jag ska få min förbokade konsol. Game sa senast nu på måndag eller tisdag.
Minns ni när DS kom? Nintendo hade fler enheter tillgängliga än PSP och PSP skulle inte komma till Europa försen senare. När PSP började komma ikapp med försäljningen släpptes Light och nu ser det inte ut som PSP kommer att komma ikapp. Även GBA verkar sälja bättre än PSP i USA. Kan bli något liknande för Wii, så Sony får passa sig. Dock kan ju Microsoft tjäna på det, folk vill ha fin grafik med.
November 27, 2003
Tuulikk har sett flera stycken konsoler i butik i Kalmar om du orkar resa en bit 😉
För övrigt är det Nintendo som alltid tagit riskerna när det gäller innovativitet när man tittar tillbaka. Alltid när det dykt upp en nya motståndare har man satsat på prestanda och de som överlevt att konkurrera med Nintendo har i sanning varit spinoffs på Nintendos egna produter. Playstation-projektet kom av en CD-spelare till SNES som lades ner.
Jag anser inte Xbox vara någon succé på något sätt utan den överlevde endast för att Microsoft envist fortsatte pumpa miljarder in i konsoler.
//Andreas
November 24, 2006
Delph1: Tyvärr, orkar knappt ta mig runt i Skåne för att leta, rädd att bli besviken. 🙂 Dock känns det som Wii bör finnas någonstanns inte allt för långt ifrån i någon leksaksaffär där andra galningar inte länsat ännu. 🙂
Tja, Nintendo och Sony sammarbetet med en CD-enhet är intressant, men det var fler som utvecklade påbyggnads CD-enheter och CD-konsoler, så det hade kunnat bli av ändå. Eller var det något som var annorlunda med den som skulle kommit till SNES om man gämför med andra?
Nintendo gillar att vara före på saker och det ser jag upp till. Deras konsoler ger trygghet när man köper dem, inga störra bekymmer med att förstå hur de fungerar. Xboxen hade massa unika spel, det är det ända som var intressant. Bland annat därför jag skulle bli glad över lite "Wiimakes" av Xbox och PS2 spel om nu grafiken kan bli bevarad eller förbättras.
November 27, 2003
Tja alltså den enda värd namnet i den perioden var ju SegaCD och det som Nintendo och Sony utvecklade tillsammans skulle ju kontra denna, men man valde att lägga ner den istället. Sony fick iden om Playstation osv. Sen fanns ju faktiskt PC Engine med och dess CD-addon med, men inte här i Europa.
Sen kom ju 3DO och Jaguar några år senare med CD-stöd och floppade ganska hårt.
//Andreas
December 17, 2005
Tuulikk wrote: Aj aj. Börjar undra vad jag vill mest, att det ska gå bra för Nintendo eller att jag ska få min förbokade konsol. Game sa senast nu på måndag eller tisdag.
Minns ni när DS kom? Nintendo hade fler enheter tillgängliga än PSP och PSP skulle inte komma till Europa försen senare. När PSP började komma ikapp med försäljningen släpptes Light och nu ser det inte ut som PSP kommer att komma ikapp. Även GBA verkar sälja bättre än PSP i USA. Kan bli något liknande för Wii, så Sony får passa sig. Dock kan ju Microsoft tjäna på det, folk vill ha fin grafik med.
Sony tjänar mest, ms tvåa och nintendo trea ;P
så vad spelar det för roll hur många enheter som säljs?
(Är inte 100% säker på siffrorna då jag har dåligt minne hehe)
January 13, 2003
Bjornstrom wrote: [quote=Tuulikk]Aj aj. Börjar undra vad jag vill mest, att det ska gå bra för Nintendo eller att jag ska få min förbokade konsol. Game sa senast nu på måndag eller tisdag.
Både MS och Sony får ju pröjsa rätt rejält per konsoll de säljer. Det var väl över $100/konsol de förlorade?
November 22, 2001
Bjornstrom wrote: Sony tjänar mest, ms tvåa och nintendo trea ;P
så vad spelar det för roll hur många enheter som säljs?(Är inte 100% säker på siffrorna då jag har dåligt minne hehe)
MS tjänar inga pengar på xbox, de går back (totalt räknat).
Att Sony tjänar mest stämmer nog då ps2 sålt helt vansinnigt bra och fortfarande säljer bra (den säljer fortfarande 10 gånger mer i japan än x360).
Men hur det går med ps3 är ju lite oklart.
Nintendo tjänar ju trots allt pengar på varje såld Wii til skillnad från de andra. Plus att DS säljer otroligt bra. (runt 7.5 miljoner sålda i japan i år)
Så jag skulle inte bli förvånad om de springer om sony.
November 24, 2006
Bjornstrom wrote: [quote=Tuulikk]Aj aj. Börjar undra vad jag vill mest, att det ska gå bra för Nintendo eller att jag ska få min förbokade konsol. Game sa senast nu på måndag eller tisdag.
Hmm?
Microsoft tjänar mest, sen Sony, sen Nintendo. Men när det kommer till TV-Spel är det en annan historia du. 😉
Nintendo kan faktist vara på topp nu med Sony som följd.
November 24, 2006
Delph1 wrote: Tja alltså den enda värd namnet i den perioden var ju SegaCD och det som Nintendo och Sony utvecklade tillsammans skulle ju kontra denna, men man valde att lägga ner den istället. Sony fick iden om Playstation osv. Sen fanns ju faktiskt PC Engine med och dess CD-addon med, men inte här i Europa.
Sen kom ju 3DO och Jaguar några år senare med CD-stöd och floppade ganska hårt.
//Andreas
3DO och Jaguar, gav de någon märkbar grafikskillnad gämfört med Super Nintendo? Eller ligger den väldigt långt bakom Playstation?
Segas addons var rätt coola, synd bara att de inte var smarta nog att kombinera dem i en enhet, eller göra en ny konsol från början. Sen att bara Playstation blev något är en annan sak. 🙂 En Dreamcast 1-2 år tidigare hade nog kunnat besegra Playstation istället för att bli dödad av uppföljaren. Så nästan perfekt spelmaskin, trotts kontrollerna. 🙂
December 17, 2005
Tuulikk wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Tuulikk]Aj aj. Börjar undra vad jag vill mest, att det ska gå bra för Nintendo eller att jag ska få min förbokade konsol. Game sa senast nu på måndag eller tisdag.
Hmm?
Microsoft tjänar mest, sen Sony, sen Nintendo. Men när det kommer till TV-Spel är det en annan historia du. 😉
Nintendo kan faktist vara på topp nu med Sony som följd.
jag pratar tv-spel... Inte något annat..
November 27, 2003
Bjornstrom wrote: jag pratar tv-spel... Inte något annat..
Microsoft gick med en miljard dollar i förlust förra bokföringsåret för sin hemunderhållnignssektion.
https://www.nordichardware.se/.....8;id=11423
Tuulikk wrote: 3DO och Jaguar, gav de någon märkbar grafikskillnad gämfört med Super Nintendo? Eller ligger den väldigt långt bakom Playstation?
Dom hade potential för det, både ljud och grafik var bra med framförallt Jaguar, men ingen orkade ju sitta och programmera för en så avancerad konsol. 3DO floppade väl av den anledningen att det fanns inget specifikt företag bakom konsolen utan den tillverkades av flera men kallades 3DO Multiplayer av alla.
Segas addons var rätt coola, synd bara att de inte var smarta nog att kombinera dem i en enhet, eller göra en ny konsol från början. Sen att bara Playstation blev något är en annan sak. 🙂 En Dreamcast 1-2 år tidigare hade nog kunnat besegra Playstation istället för att bli dödad av uppföljaren. Så nästan perfekt spelmaskin, trotts kontrollerna. 🙂
Det som var synd med addonsen med var ju att många av spelen som kom var bara uppgraderade äldre spel, framförallt SegaCD så var det ju ofta samma spel, men med CD-ljud istället.
Du menar Saturn? 😉
En DreamCast runt 97 hade sparkat allt så helvetes hårt så det finns inte 😀
Det är fortfarande en av de bästa konsoler som gjorts i min mening, men Sony lyckades ju döda av den rätt snabbt genom att göra PS2 bakåtkompitabel, eller gå ut och säga att den är det och släppa konsolen ett år senare.
//Andreas
December 17, 2005
Delph1 wrote: [quote=Bjornstrom]jag pratar tv-spel... Inte något annat..
Microsoft gick med en miljard dollar i förlust förra bokföringsåret för sin hemunderhållnignssektion.
https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=11423
//Andreas
Mjo min statestik är nog off-date eller vad man ska säga då..
November 22, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=Delph1][quote=Bjornstrom]jag pratar tv-spel... Inte något annat..
https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=11423
//Andreas
Mjo min statestik är nog off-date eller vad man ska säga då..
Snarare rent påhittad 🙂
1 Guest(s)