April 17, 2005
Nintendo Wii har aldrig varit tänkt att bli ett kraftpaket som skulle ta upp kampen på Microsoft och Sonys nästa generations spelkonsoler där just processor och grafikprestanda fått allt större fokus. Nintendo har valt en annan väg och siktar på prisvärdhet och spelupplevelse, vilket knappast kan ses som en dålig satsning med tanke på att det faktiskt handlar om en spelkonsol man utvecklar. Huruvida Nintendos satsning är den rätta återstår dock att se men nu har det i alla fall dykt upp lite detaljerad information kring hårdvaran i Nintendos nästa generations spelkonsol och det är som väntat inga direkt imponerande siffror.
Processorn i Nintendo Wii är av superscalar-modell med sex exekveringsenheter och går under namnet Broadway. Klockfrekvensen ligger på 729MHz och kan alltså jämföras med klockfrekvensen på Xbox 1s Pentium 3-processor. Bussen till det 64MB stora RAM-minnet (GDDR3) är på 243MHz och använder sig av ett 64-bit gränssnitt för en bandbredd på 1.9 Gigabyte/s.
Grafikkretsen i Wii ska gå under utvecklingsnamnet Hollywood och arbeta i 243MHz medan dess 24MB grafikminne arbetar i 486MHz och ger en bandbredd på 3.9 Gigabyte/s mellan GPU och minneskretsarna. Faktum är att grafikkretsen ska vara identisk med den i GameCube fast runt 1.5x snabbare.
För lagring av nerladdad material och sparningar i spel sitter det 512MB integrerat (ej löstagbart) flashminne i konsolen. Som även stödjer SD-minneskort, 2st USB-portar, trådlöst LAN med mera. Wii kommer använda sig av 12cm DVD-skivor med 4.7GB eller 8.51GB kapacitet, men även GameCubes spelskivor ska stödjas vilket borgar för hög bakåtkompabilitet.
Det är på The Inquirer man fått tag på detaljerade specifikationer för Nintendo Wii och skulle dessa uppgifter stämma är det inte så konstigt att Nintendo valt att tala tyst om sina hårdvaruspecifikationer. Men det är å andra sidan vanligt förfarande för Nintendo som brukar kunna trolla med även de sämsta hårdvaruspecifikationerna. Siffror är inte allt i detta fallet, vilket både Nintendo och många konsumenter är medvetna om.
hULt0 wrote: [quote=Redfaction]Grafiken man sett från vissa spel är ju inte bättre än på Gamecube så.
Så?
Klischéerna kommer på rad här, skribenten säger att Wii har dålig prestanda, jag svarar med att spelkänsla samt bra spel är det viktigaste 😉
Det är knappast någon klyscha att Wii har dålig prestanda? Tittar man på specifikationerna är det fullt uppenbart att Wii har dålig prestanda jämfört med X360 och PS3. MEN det betyder inte att konsolen är dålig vilket skribenten (jag) aldrig skriver heller, i slutet påpekar jag ju just det faktum att Nintendo ofta kan göra mycket med små medel.
Hur mycket man än gillar Nintendo går det inte att komma ifrån att specifikationerna, som ännu inte är officiella, är relativt veka. Sen hur det påverkar konsolen är en helt annan fråga och inget i alla fall jag försökt sia i.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 7, 2006
Anton K wrote: Det är knappast någon klyscha att Wii har dålig prestanda? Tittar man på specifikationerna är det fullt uppenbart att Wii har dålig prestanda jämfört med X360 och PS3. MEN det betyder inte att konsolen är dålig vilket skribenten (jag) aldrig skriver heller, i slutet påpekar jag ju just det faktum att Nintendo ofta kan göra mycket med små medel.
Hur mycket man än gillar Nintendo går det inte att komma ifrån att specifikationerna, som ännu inte är officiella, är relativt veka. Sen hur det påverkar konsolen är en helt annan fråga och inget i alla fall jag försökt sia i.
Jag menar då i jämförelse med konsoller i samma generation. Jag håller utan tvekan med om ditt påstående att Nintendo gör mycket med små medel, det var inte någon kritik till dig.
Däremot kan det ha varit en antydan till hur jag gissade att tråden skulle fortsätta.
November 27, 2003
lady wrote: tycker att resident evil 4 eller om det var 5 som utspelar sig utan zombier var riktigt snyggt till gamecube trots sin kassa grafikkort vissar bara att dom som gör spel till nintendo är bättre på att koda och optimera för bästa effekt..
De senare spelen till GC är av mycket hög kvalité grafikmässigt om man jämför med de andra två (Xbox & PS2), tyvärr kom det lite sent bara.
Ska man dessutom vrida på det så har vi här hårdvara som är väldigt lik GC, en arkitektur som många kan hantera på ett väldigt bra sätt, medan både PS3 och Xbox 360 kräver betydligt mer omfattande programmerande för att skapa spel. Ett devkit till Wii kostar dessutom inte ens en bråkdel av vad de andra tvås kostar.
//Andreas
November 27, 2003
Något som för övrigt inte riktigt stämmer med siffror som presenteras här är att MoSys har sagt Nintendo skulle användas deras 1T-SRAM inuti konsolen.
http://ir.mosysinc.com/phoenix.....highlight=
Med andra ord är det minst en sak som inte sämmer här.
//Andreas
July 30, 2005
Wii games would not cost anymore than $49.99 at launch.
http://www.maxconsole.net/?mod.....ewsid=8852
http://www.maxconsole.net/?mod.....ewsid=8840
1 Guest(s)