Nintendo Wii specifikationer läckta - Trimmad GameCube?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nintendo Wii specifikationer läckta - Trimmad GameCube?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2006 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Nintendo Wii har aldrig varit tänkt att bli ett kraftpaket som skulle ta upp kampen på Microsoft och Sonys nästa generations spelkonsoler där just processor och grafikprestanda fått allt större fokus. Nintendo har valt en annan väg och siktar på prisvärdhet och spelupplevelse, vilket knappast kan ses som en dålig satsning med tanke på att det faktiskt handlar om en spelkonsol man utvecklar. Huruvida Nintendos satsning är den rätta återstår dock att se men nu har det i alla fall dykt upp lite detaljerad information kring hårdvaran i Nintendos nästa generations spelkonsol och det är som väntat inga direkt imponerande siffror.

Processorn i Nintendo Wii är av superscalar-modell med sex exekveringsenheter och går under namnet Broadway. Klockfrekvensen ligger på 729MHz och kan alltså jämföras med klockfrekvensen på Xbox 1s Pentium 3-processor. Bussen till det 64MB stora RAM-minnet (GDDR3) är på 243MHz och använder sig av ett 64-bit gränssnitt för en bandbredd på 1.9 Gigabyte/s.

Grafikkretsen i Wii ska gå under utvecklingsnamnet Hollywood och arbeta i 243MHz medan dess 24MB grafikminne arbetar i 486MHz och ger en bandbredd på 3.9 Gigabyte/s mellan GPU och minneskretsarna. Faktum är att grafikkretsen ska vara identisk med den i GameCube fast runt 1.5x snabbare.

För lagring av nerladdad material och sparningar i spel sitter det 512MB integrerat (ej löstagbart) flashminne i konsolen. Som även stödjer SD-minneskort, 2st USB-portar, trådlöst LAN med mera. Wii kommer använda sig av 12cm DVD-skivor med 4.7GB eller 8.51GB kapacitet, men även GameCubes spelskivor ska stödjas vilket borgar för hög bakåtkompabilitet.

Det är på The Inquirer man fått tag på detaljerade specifikationer för Nintendo Wii och skulle dessa uppgifter stämma är det inte så konstigt att Nintendo valt att tala tyst om sina hårdvaruspecifikationer. Men det är å andra sidan vanligt förfarande för Nintendo som brukar kunna trolla med även de sämsta hårdvaruspecifikationerna. Siffror är inte allt i detta fallet, vilket både Nintendo och många konsumenter är medvetna om.

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
1065068
August 2, 2006 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Trevligt Trevligt 😀

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1065069
August 2, 2006 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

har för mig att det stog nånstans att dokumentet (som kan vara falskt) var ifrån mars, det kan ha hänt lite sen dess.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1065074
August 2, 2006 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Grafiken man sett från vissa spel är ju inte bättre än på Gamecube så.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1065080
August 2, 2006 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Grafiken man sett från vissa spel är ju inte bättre än på Gamecube så.

Så?

Klischéerna kommer på rad här, skribenten säger att Wii har dålig prestanda, jag svarar med att spelkänsla samt bra spel är det viktigaste 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1065090
August 2, 2006 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Grafik är inte allt, kolla bara på hur DS utklassar PSP trots att PSP'n har bättre grafik.

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1065102
August 2, 2006 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

tycker att resident evil 4 eller om det var 5 som utspelar sig utan zombier var riktigt snyggt till gamecube trots sin kassa grafikkort vissar bara att dom som gör spel till nintendo är bättre på att koda och optimera för bästa effekt..

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1065138
August 2, 2006 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Redfaction]Grafiken man sett från vissa spel är ju inte bättre än på Gamecube så.

Så?

Klischéerna kommer på rad här, skribenten säger att Wii har dålig prestanda, jag svarar med att spelkänsla samt bra spel är det viktigaste 😉

Det är knappast någon klyscha att Wii har dålig prestanda? Tittar man på specifikationerna är det fullt uppenbart att Wii har dålig prestanda jämfört med X360 och PS3. MEN det betyder inte att konsolen är dålig vilket skribenten (jag) aldrig skriver heller, i slutet påpekar jag ju just det faktum att Nintendo ofta kan göra mycket med små medel.

Hur mycket man än gillar Nintendo går det inte att komma ifrån att specifikationerna, som ännu inte är officiella, är relativt veka. Sen hur det påverkar konsolen är en helt annan fråga och inget i alla fall jag försökt sia i.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1065145
August 2, 2006 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Det är knappast någon klyscha att Wii har dålig prestanda? Tittar man på specifikationerna är det fullt uppenbart att Wii har dålig prestanda jämfört med X360 och PS3. MEN det betyder inte att konsolen är dålig vilket skribenten (jag) aldrig skriver heller, i slutet påpekar jag ju just det faktum att Nintendo ofta kan göra mycket med små medel.

Hur mycket man än gillar Nintendo går det inte att komma ifrån att specifikationerna, som ännu inte är officiella, är relativt veka. Sen hur det påverkar konsolen är en helt annan fråga och inget i alla fall jag försökt sia i.

Jag menar då i jämförelse med konsoller i samma generation. Jag håller utan tvekan med om ditt påstående att Nintendo gör mycket med små medel, det var inte någon kritik till dig.

Däremot kan det ha varit en antydan till hur jag gissade att tråden skulle fortsätta.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1065211
August 2, 2006 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

lady wrote: tycker att resident evil 4 eller om det var 5 som utspelar sig utan zombier var riktigt snyggt till gamecube trots sin kassa grafikkort vissar bara att dom som gör spel till nintendo är bättre på att koda och optimera för bästa effekt..

De senare spelen till GC är av mycket hög kvalité grafikmässigt om man jämför med de andra två (Xbox & PS2), tyvärr kom det lite sent bara.

Ska man dessutom vrida på det så har vi här hårdvara som är väldigt lik GC, en arkitektur som många kan hantera på ett väldigt bra sätt, medan både PS3 och Xbox 360 kräver betydligt mer omfattande programmerande för att skapa spel. Ett devkit till Wii kostar dessutom inte ens en bråkdel av vad de andra tvås kostar.

//Andreas

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1065214
August 2, 2006 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

PS2 har väl inte den heller särskilt kraftfull hårdvara med dagens mått mätt, tror den är sämre än Wiis specifikationer iaf, och till den går det ju fortfarande att göra riktigt snygga spel!

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
1065252
August 2, 2006 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

klart man ska ha Wii..
den klarar av Gamecube spel..

men den kontrollen verkar kass enligt mig 😛
kan man inte typ koppla in Gamecube kontrollen i den.. för den är sköööön! 😎

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1065256
August 2, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Något som för övrigt inte riktigt stämmer med siffror som presenteras här är att MoSys har sagt Nintendo skulle användas deras 1T-SRAM inuti konsolen.

http://ir.mosysinc.com/phoenix.....highlight=

Med andra ord är det minst en sak som inte sämmer här.

//Andreas

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1065272
August 2, 2006 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Grafik är inte allt, kolla bara på hur DS utklassar PSP trots att PSP'n har bättre grafik.

Hur menar du ?

Personlig vinkel att den är bättre enligt dig. Eller att den sålt bättre osv ?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1065275
August 2, 2006 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nå't jag verkligen gillar med Wii är möjligheten att kunna lira alla gamla spel.
Kommer bli grymt roligt 🙂

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1065287
August 2, 2006 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite sugen på ett Wii men hur mkt kommer spelen att kosta? Det är lite det som drar mig mot Wii... det känns som om spelen kommer att vara lite billigare jämnt emot 360 och PS3?

joka_90
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
1065400
August 3, 2006 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print
Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 392
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL