Norco DS-1220 erbjuder enorm lagringskapcitet för hemmet|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Norco DS-1220 erbjuder enorm lagringskapcitet för hemmet
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 22, 2006 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Norco DS-1220 är förvisso ett rackmonterat system av 3U format men det är inte bara till företag Norco riktat sin senaste lagringslösning. DS-1220 använder sig av external sata eller mer känt som eSATA för att koppla in det externa systemet till din dator och för den som suktat efter mer lagringskapacitet i arbetsburken eller kanske i sin Media Center finns det kapacitet att växa med. Norco DS-1220 rymmer nämligen inte mindre än 12 stycken SATA hårddiskar och skulle man få för sig att slänga in 12 stycken 750GB modeller från Seagate skulle lagringskapaciteten landa på 9TB. Systemet stödjer även ett flertal olika RAID-tekniker för dem som kanske vill offra lite lagringskapacitet för ökad säkerhet.

På ExtremTech har man testat detta intressanta lagringssystem och med hot-swappable gränssnitt för hårddiskarna, stöd för 3Gb/s SATA och de flesta RAID-tekniker man kan tänka sig (RAID 0/1/5/0+1/JBOD) är det verkligen svårt att klaga på priset - 840 amerikanska dollar. I svenska butiker skulle det förmodligen bli ett pris på över 8000 kronor och med 12 hårddiskar till detta blir det en ansenlig summa pengar. Men med 12st 500GB hårddiskar som ExtremeTech använder i sitt testsystem får man en lagringslösning på 6TB för under 30 000 kronor och det lär räcka ett tag.

[Image Can Not Be Found]

Lösningen hade kunnat vara optimal för koppling till en Media Center-dator om det inte vore för dess höga ljudvolym. De tre 70mm fläktar som kyler hårrdiskarna och nätaggregatet på 360W är tydligen inte så tysta som man kunnat hoppas. Men med byte av fläktar eller en fläktstyrning borde det finnas bättre möjligheter. Tyvärr är SATA-kablarna från systemet bara 2m långa, vilket gör det något svårt att gömma undan systemet i garderoben eller liknande. Men det är helt klart en intressant lösning för dem som är ute efter en extrem lagringslösning för hemmet. Läs hela testet på ExtremTech.com.

ZejtaN
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
1079941
September 22, 2006 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

"skulle man få för sig att slänga in 12 stycken 750GB modeller från Seagate skulle lagringskapaciteten landa på 9GB." laugh

vill ha pryl =/

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1079944
September 22, 2006 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Mm verkligen en "vill ha" pryl. Får plocka bort inspelade TV-program på löpande band för att utrymmet inte räcker till i HTPCn.

Fixade även slarvfelet med lagringen. 😛

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
1080008
September 22, 2006 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ZejtaN wrote: "skulle man få för sig att slänga in 12 stycken 750GB modeller från Seagate skulle lagringskapaciteten landa på 9GB." laugh

vill ha pryl =/

9TB blir det nog inte 9 GB. 🙂

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
1080049
September 22, 2006 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vore perfekt att ha kopplat till min sk. backupdator.
Om jag nu skulle hitta ett gigabitkort som kan köras med Win 2003 Server så skulle jag kopplat den till min domänserver istället.
Då har jag verkligen samlat allt på ett ställe.
Vore ju nice om det fanns ett nätverkskort i den som klarar gigabit.
Bara att plugga in till nätverket. Men då krävs det ju en "dator" i själva enheten.
Jag har en 300 Gbyte nätverksdisk från Maxtor men den kör ju "enbart" 100 Mbit.
Tycker dessutom att den är lite seg.

http://stoneman.se/Bilder/Data.....tDrive.JPG
http://stoneman.se/Bilder/Data.....sdisk3.JPG
http://stoneman.se/Bilder/Data.....sdisk4.JPG

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 174
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL