August 22, 2005
I ett försök att ytterligare hålla koll på PC och hemelektronikmarknaden kommer vi på NordicHardware kontinuerligt intervjua företag och tillverkare i branschen.
Utöver att vi själva formulerar frågor till företagen vill vi gärna få hjälp av våra kunniga och intresserade läsare som säkerligen har flera frågeställningar, vare sig det är om företaget i sig eller någon av deras produkter.
Vi kommer därför alltid vända oss även till er inför dessa intervjuer så att vi kan försöka få svar på så många intressanta frågor som möjligt, inte bara ur vår utan även ur er synvinkel.
Första företag på tapeten är den välkända minnestillverkaren Corsair vars produkter ni kommer få se mer av här på NordicHardware inom en snar framtid.
Har du som läsare någon fråga du gärna vill ställa till Corsair går det utmärkt att maila den till [email=anton@nordichardware.com]följande adress[/email], eller ta upp det i forumet där vi även kan diskutera frågorna.
September 1, 2002
Lite generella frågor om Dual Channel-teknik:
Min uppfattning är att prestandavinsten av dubbelkanalig kommunikation med minnena (även kallat Dual Channel) är aningen överdriven, när det gäller CPU<->RAM.
Jag önskar få en klarare i bild över varför man bör investera i ett DC-kapabelt system.
Vid vilka användningsområden tjänar jag på att ha 64bitars extra bredd på minnesbussen?
Kan ni ge exempel på när prestandavinsten är som högst respektive lägst i realworldapplikationer?
När det gäller grafikkort (t.ex. radeon 9500p vs 9700p = 128b vs 256b buss) verkar minnesbussens bredd överlag påverka prestandan mycket mer än vid systemets CPU-RAM.
Hur kommer det sig?
Generella frågor om minnen i framtiden:
RAM-minnets hastighet räknas knappast som en stor flaskhals i moderna datorsystem längre. Hårddiskar och PCI-bussen är mer reella begränsningsfaktorer idag vid generellt datoranvändande.
Med 64bitarsprocessorernas intåg är vi slutanvändare inte längre begränsade till 4GB minne, men mängden minnesplatser på moderkorten verkar inte öka. Då återstår det att öka mängden minne på varje modul om man vill spränga 4GB-gränsen (varför man behöver det som slutanvändare är en annan fråga).
Vad fokuserar man mest på när det gäller utvecklingen av framtidens minnen, minneshastighet eller minnesmängd?
Edit: Gjorde lite språkliga justeringar på texten.
October 24, 2003
Gamblor wrote: När det gäller grafikkort (t.ex. radeon 9500p vs 9700p = 128b vs 256b buss) verkar minnesbussens bredd överlag påverka prestandan mycket mer än vid systemets CPU-RAM.
Hur kommer det sig?
Det där har jag också alltid undrat...
Kommer själv inte på nån bra fråga just nu.
Förövrigt tycker jag detta är ett bra initiativ från NH's sida alltså =)
//Johan
September 19, 2002
Akatosh wrote: Jaqg skulle vilja fråga varför SPDchippet på deras XL-minnen inte automatiskt ställer in åtkomsttiden till 2-2-2-5 utan man måste alltid fippla med det i BIOS.
Det brukar ju fungera på de flesta moderkorten, det är väl ditt moderkorts bios som inte läser av SPD'n korrekt helt enkelt kanske?
November 4, 2001
Reda Mailat en fråga men skriver den här nå ni kan se den plus en ny fråga..
1. Corsair har livstids garanti på sina minnen.
Min fråga är om det syftar på konsumenten/köparens livstideller den tid minnet är i production, dvs minnesseriens livslängd.
BFG (gör grafikkort) har livstids garanti men denna syftar på den tid grafikkortet tillverkas. Altså Samma dag kortet tas ur produktion slutar garantin att gälla.
Jag tycker det är riktigt stor skillnad på livstid och "livstid"
2. Varför inte / Har man för avsikt att införa dubbla (eller flera) specifikationer på minnena.
Som patriot tex: 2-2-2-5@200 eller 2.5-4-4-8@250Mhz
2 Guest(s)