Nordichardware frågar tillverkare - Corsair|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nordichardware frågar tillverkare - Corsair
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 19, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

I ett försök att ytterligare hålla koll på PC och hemelektronikmarknaden kommer vi på NordicHardware kontinuerligt intervjua företag och tillverkare i branschen.
Utöver att vi själva formulerar frågor till företagen vill vi gärna få hjälp av våra kunniga och intresserade läsare som säkerligen har flera frågeställningar, vare sig det är om företaget i sig eller någon av deras produkter.

Vi kommer därför alltid vända oss även till er inför dessa intervjuer så att vi kan försöka få svar på så många intressanta frågor som möjligt, inte bara ur vår utan även ur er synvinkel.

Första företag på tapeten är den välkända minnestillverkaren Corsair vars produkter ni kommer få se mer av här på NordicHardware inom en snar framtid.

Har du som läsare någon fråga du gärna vill ställa till Corsair går det utmärkt att maila den till [email=anton@nordichardware.com]följande adress[/email], eller ta upp det i forumet där vi även kan diskutera frågorna.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
825829
January 19, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite generella frågor om Dual Channel-teknik:
Min uppfattning är att prestandavinsten av dubbelkanalig kommunikation med minnena (även kallat Dual Channel) är aningen överdriven, när det gäller CPU<->RAM.
Jag önskar få en klarare i bild över varför man bör investera i ett DC-kapabelt system.
Vid vilka användningsområden tjänar jag på att ha 64bitars extra bredd på minnesbussen?
Kan ni ge exempel på när prestandavinsten är som högst respektive lägst i realworldapplikationer?

När det gäller grafikkort (t.ex. radeon 9500p vs 9700p = 128b vs 256b buss) verkar minnesbussens bredd överlag påverka prestandan mycket mer än vid systemets CPU-RAM.
Hur kommer det sig?

Generella frågor om minnen i framtiden:
RAM-minnets hastighet räknas knappast som en stor flaskhals i moderna datorsystem längre. Hårddiskar och PCI-bussen är mer reella begränsningsfaktorer idag vid generellt datoranvändande.
Med 64bitarsprocessorernas intåg är vi slutanvändare inte längre begränsade till 4GB minne, men mängden minnesplatser på moderkorten verkar inte öka. Då återstår det att öka mängden minne på varje modul om man vill spränga 4GB-gränsen (varför man behöver det som slutanvändare är en annan fråga).
Vad fokuserar man mest på när det gäller utvecklingen av framtidens minnen, minneshastighet eller minnesmängd?

Edit: Gjorde lite språkliga justeringar på texten.

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
825842
January 19, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: När det gäller grafikkort (t.ex. radeon 9500p vs 9700p = 128b vs 256b buss) verkar minnesbussens bredd överlag påverka prestandan mycket mer än vid systemets CPU-RAM.
Hur kommer det sig?

Det där har jag också alltid undrat...
Kommer själv inte på nån bra fråga just nu.

Förövrigt tycker jag detta är ett bra initiativ från NH's sida alltså =)

//Johan

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
Member Since:
December 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
825882
January 19, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaqg skulle vilja fråga varför SPDchippet på deras XL-minnen inte automatiskt ställer in åtkomsttiden till 2-2-2-5 utan man måste alltid fippla med det i BIOS.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
826040
January 19, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Jaqg skulle vilja fråga varför SPDchippet på deras XL-minnen inte automatiskt ställer in åtkomsttiden till 2-2-2-5 utan man måste alltid fippla med det i BIOS.

Det brukar ju fungera på de flesta moderkorten, det är väl ditt moderkorts bios som inte läser av SPD'n korrekt helt enkelt kanske?

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
Member Since:
December 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
826113
January 19, 2005 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, man lär sig nåt nytt varje dag, själv har jag endast testat tre olika moderkort och där fick man ställa in själv. Ok, "drar tillbaka" frågan 😉

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
826190
January 19, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Har samma problem med mina Mushkin-stickor men sånt är livet när man ska ha bra minnen me dlite ovanliga kretsar 😉

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
826495
January 20, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Reda Mailat en fråga men skriver den här nå ni kan se den plus en ny fråga..

1. Corsair har livstids garanti på sina minnen.
Min fråga är om det syftar på konsumenten/köparens livstideller den tid minnet är i production, dvs minnesseriens livslängd.

BFG (gör grafikkort) har livstids garanti men denna syftar på den tid grafikkortet tillverkas. Altså Samma dag kortet tas ur produktion slutar garantin att gälla.

Jag tycker det är riktigt stor skillnad på livstid och "livstid"

2. Varför inte / Har man för avsikt att införa dubbla (eller flera) specifikationer på minnena.
Som patriot tex: 2-2-2-5@200 eller 2.5-4-4-8@250Mhz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL