nVENTIV R.I.P.|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nVENTIV R.I.P.
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 5, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Inofficiella uppgifter gör nu gällande att kyllösningstillverkaren nVENTIV (Tidigare känt som Chip-Con) har gått i konkurs och lagt ner sin verksamhet. nVENTIV är kända för sina kompressorkylare för datorer som gick/går under namnet Prometeia.
Xtremesystems forum finns det flera kommentarer angående nVENTIVs öde. Även inlägg med kommentarer från tidigare anställda som nu blivit avsagda.
nVENTIVs hemsida är också tom numera vilket ytterligare stärker dessa uppgifter.

Vi tycker det är väldigt tråkigt att se nVENTIV gå detta öde till mötes och vi förmodar att företaget haft det tufft under längre tid. Lanseringen av Prometeia GT för en tid sedan känns nu mest som en livlina från nVENTIV och en bräcklig sådan.
nVENTIV och Asetek, båda två danska företag, har under ett par år kämpat inom extremkylningsmarknaden och Asetek verkar ha dragit vinstlotten. Förmodligen mycket eftersom Asetek breddat sitt sortiment men flera kylningslösningar vilket nVENTIV inte gjort.

Hur som helst är det alltid tråkigt när ett företag går i sank och speciellt ett företag som vi tidigare haft bra samarbete med.
Om nVENTIV kommer återuppstå i någon form eller andra tillverkare tar deras plats på marknaden återstår att se.
Men tills dess kan vi bara önska alla involverade lycka till i framtiden och vi håller även tummarna för alla Prometeia-ägare som olyckligtvis nu sitter utan någon officiell support.

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
638404
June 5, 2004 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

rest in peace

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
638410
June 5, 2004 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ja läste det på XS igår o jag grät nästan (NÄSTAN)...Nu kan juh asetek höja sina priser nästan hur de vill :O ...Kan inte alla i världen skänka 2 kr till min nya fond "Save nVentiv and Farbror" 1kr till nVentiv och 1kr till mej per person 😀 .

(Nu kan man bara hoppas på att Captaincascade tar upp kampen med Asetek)http://www.xtremesystems.org/f.....adid=24185

skalle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
November 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
639846
June 7, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en RMA som ligger och väntar hos dom. Är det nån som vet vad kommer att hända med den nu?!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
640183
June 7, 2004 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

skalle wrote: Jag har en RMA som ligger och väntar hos dom. Är det nån som vet vad kommer att hända med den nu?!

Tyvärr kommer du nog inte kunna fullfölja din RMA. Eftersom de inte gått ut med någon information om deras kunder på nätet eller liknande ser det tyvärr ut som att de inte har några planer alls på att fullfölja deras tidigare åtaganden. 🙁

skalle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
November 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
640524
June 8, 2004 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=skalle]Jag har en RMA som ligger och väntar hos dom. Är det nån som vet vad kommer att hända med den nu?!

Tyvärr kommer du nog inte kunna fullfölja din RMA. Eftersom de inte gått ut med någon information om deras kunder på nätet eller liknande ser det tyvärr ut som att de inte har några planer alls på att fullfölja deras tidigare åtaganden. 🙁

Nej det är möjligt, men jag måste väl fortfarande få tillbaka min enhet. Min Mach 2 kan ju omöjligt ingå i ett konkursbo, det är ju inte nVentivs egendom utan min. Sen att dom inte lagar den har jag full förståelse för.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL