nVidia ändrar nätaggregatsspecifikationerna för 6800|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nVidia ändrar nätaggregatsspecifikationerna för 6800
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

När nVidia lanserade GeForce FX6800-serien så satte de kravet på nätaggregat till 480W. Detta gav en hel del negativa kommentarer, så de har nu sänkt den nödvändiga effekten till 350W. De säger att den tidigare märkningen var avsedd för entusiaster som använder sig av högpresterande (och -effektutvecklande) komponenter i övrigt.

De har även gjort vidare testning i labb och fått in mer erfarenhet och kommit fram till att 480W var i överkant. Detta låter i och för sig vettigt, men ett kort som kräver två molexkontakter för att klara av strömtillförseln vill antagligen ha all ström den kan få.

Källan till detta, X-Bit labs, har inte fått någon information om hur mycket effekt själva kortet drar vilket givetvis är den mest informativa siffran de skulle kunna märka kortet med. Med tanke på grafikkortet kanske det inte är den bästa reklamen, men det är ändå bättre för oss att veta än att anta det värsta.

Källa: X-Bit Labs

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
620886
May 15, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nya Geforce korten verkar villja ha rätt mycket ström verkar det som men det jag inte fattar hur får den mer ström med två molexkontakter. Eftersom alla kontakter från nätagget kommer från samma poler så alla kontakter är seriekopplade och vad jag lärt mig innom elekronik så kan inte en strämkälla med seriekopplade konakter kunna ge ut mer spänning eller ström om man använder båda utan det ger exakt lika mycket. 😕

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
620902
May 15, 2004 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: Nya Geforce korten verkar villja ha rätt mycket ström verkar det som men det jag inte fattar hur får den mer ström med två molexkontakter. Eftersom alla kontakter från nätagget kommer från samma poler så alla kontakter är seriekopplade och vad jag lärt mig innom elekronik så kan inte en strämkälla med seriekopplade konakter kunna ge ut mer spänning eller ström om man använder båda utan det ger exakt lika mycket. 😕

Nä det är lite skumt.. Jag har två teorier om det faktiskt..
1) Strömkontakterna blir så varma att om man bara hade en skulle det bli allderles för varmt.. kontaktresistansen halveras ju
2) Separata strömslingor till minnet och GPU:n för att få "renare" ström, ingen rippel osv precis vid "källan"..
Det är det enda jag kan komma på just nu.

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
620935
May 15, 2004 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg att [H]ard|OCP gjort ett test av NV40:s strömförbrukning och deras senaste uttalande gällande att 6800U ska kunna gå att köras på endast en Molex Connector.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NjE0

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
621170
May 15, 2004 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kan bekräfta [H]s resultat.
funkar icke med bara en molexkontakt inkopplad

funkar dock fint med 430w nätagg

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
621264
May 16, 2004 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Är det ingen som har tillgång till 1) ett sånt kort 2) en belastningsmätare, så borde det väl inte vara helt omöjligt ta reda på hur mycket ström kortet "drar"

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
621349
May 16, 2004 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Är det ingen som har tillgång till 1) ett sånt kort 2) en belastningsmätare, så borde det väl inte vara helt omöjligt ta reda på hur mycket ström kortet "drar"

Nja, för det första behöver man ju fyra stycken (en för varje spänning och kabel).. och sen vet man ju inte hur mycket som går in via AGP-porten, och det är lite svårare att ta reda på.. Man borde i och för sig kunna mäta "effekt-ökningen" då man byter ifrån ett gammalt PCI-kort som drar nada till ett NV40.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL