August 22, 2005
När nVidia lanserade GeForce FX6800-serien så satte de kravet på nätaggregat till 480W. Detta gav en hel del negativa kommentarer, så de har nu sänkt den nödvändiga effekten till 350W. De säger att den tidigare märkningen var avsedd för entusiaster som använder sig av högpresterande (och -effektutvecklande) komponenter i övrigt.
De har även gjort vidare testning i labb och fått in mer erfarenhet och kommit fram till att 480W var i överkant. Detta låter i och för sig vettigt, men ett kort som kräver två molexkontakter för att klara av strömtillförseln vill antagligen ha all ström den kan få.
Källan till detta, X-Bit labs, har inte fått någon information om hur mycket effekt själva kortet drar vilket givetvis är den mest informativa siffran de skulle kunna märka kortet med. Med tanke på grafikkortet kanske det inte är den bästa reklamen, men det är ändå bättre för oss att veta än att anta det värsta.
Källa: X-Bit Labs
January 6, 2003
Nya Geforce korten verkar villja ha rätt mycket ström verkar det som men det jag inte fattar hur får den mer ström med två molexkontakter. Eftersom alla kontakter från nätagget kommer från samma poler så alla kontakter är seriekopplade och vad jag lärt mig innom elekronik så kan inte en strämkälla med seriekopplade konakter kunna ge ut mer spänning eller ström om man använder båda utan det ger exakt lika mycket. 😕
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
June 19, 2002
The Dragon wrote: Nya Geforce korten verkar villja ha rätt mycket ström verkar det som men det jag inte fattar hur får den mer ström med två molexkontakter. Eftersom alla kontakter från nätagget kommer från samma poler så alla kontakter är seriekopplade och vad jag lärt mig innom elekronik så kan inte en strämkälla med seriekopplade konakter kunna ge ut mer spänning eller ström om man använder båda utan det ger exakt lika mycket. 😕
Nä det är lite skumt.. Jag har två teorier om det faktiskt..
1) Strömkontakterna blir så varma att om man bara hade en skulle det bli allderles för varmt.. kontaktresistansen halveras ju
2) Separata strömslingor till minnet och GPU:n för att få "renare" ström, ingen rippel osv precis vid "källan"..
Det är det enda jag kan komma på just nu.
November 15, 2002
Såg att [H]ard|OCP gjort ett test av NV40:s strömförbrukning och deras senaste uttalande gällande att 6800U ska kunna gå att köras på endast en Molex Connector.
June 19, 2002
Laglorden wrote: Är det ingen som har tillgång till 1) ett sånt kort 2) en belastningsmätare, så borde det väl inte vara helt omöjligt ta reda på hur mycket ström kortet "drar"
Nja, för det första behöver man ju fyra stycken (en för varje spänning och kabel).. och sen vet man ju inte hur mycket som går in via AGP-porten, och det är lite svårare att ta reda på.. Man borde i och för sig kunna mäta "effekt-ökningen" då man byter ifrån ett gammalt PCI-kort som drar nada till ett NV40.
1 Guest(s)