NVIDIA förbereder för Shader Model 5.0 GPU|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA förbereder för Shader Model 5.0 GPU
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 14, 2007 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

NVIDIA släppte nyligen sitt SDK 10 (mjukvaruutvecklingskit) och i detta har man nu hittat intressant information som avslöjar lite av grafikkortstillverkarens syn på framtiden. SDK 10 har nämligen CG profiler för Fragment50, Vertex50 och Geometry50 vilket betyder att spelutvecklare nu har verktyg för att programmera spel för Shader Model 5.0. Att redan nu förse sin compiler med SM5.0 kod borde betyda att man vill att spelutvecklare redan ska börja syna den nya grafiktekniken, vilket i sin tur betyder att Shader Model 5.0 kapabel hårdvara inte ska vara allt för långt borta. Enligt VR-Zone kan det handla om G90 som enligt rykten kan komma att dyka upp redan innan årsskiftet.

We heard faintly that G90 will come quickly so it seems NVIDIA is gearing up for that and it should support SM 5.0 and DX 10.1. NVIDIA has revealed in their CUDA release note that there will be a new NVIDIA GPU by late 2007 that supports double precision arithmetic so that could be G90. From our sources, we came to know that ATi is pushing for 55nm and DX10.1 by early 2008 and that could be R700.

När Shader Model 5.0 verkligen dyker upp i grafikkretsar och hur stora skillnader det är mot den fortfarande färska Shader Model 4.0 specifikationen återstår dock att se.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
Member Since:
January 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1124063
March 14, 2007 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Suck. De får väl släppa DX10 innan de börjar prata om 10.1?

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
Member Since:
May 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1124069
March 14, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

R600 är DX10.1, största skillnaden är att det stödjer "kluster" med gpus...

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1124113
March 14, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: SDK 10 har nämligen CG profiler för Fragment50, Vertex50 och Geometry50 vilket betyder att spelutvecklare nu har verktyg för att programmera spel för Shader Model 5.0.

Fel, profilerna Fragment50, Vertex50 och Geometry50 är för att kompilera till microkod för G8x.

OpenGL profilerna har alltid haft haft samma versionsnummer som chiparkitekturerna de stöjder, vp20 och fp20 för nv20. fp30 och vp30 för nv30 osv.

Avatar
Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
Member Since:
December 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1124538
March 16, 2007 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

O här sitter man fortfarande på version 2....
Tänkte uppgradera senast i Juni men R700 bara ytterligare ett halvår bort :O

Nä fortsätter jag så här så kommer jag sitta med min Barton o 9800 Pro ända tills 2010 eller nåt....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL