NVIDIA försvårar vårt arbete?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA försvårar vårt arbete?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 2, 2004 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har tidigare sett prov på tillverkare som implementerat dynamisk överklockning i deras moderkort för att ge en prestandaökning i testprogram. Dock har vi inte tidigare hört om chipsettillverkare som tänkt ge sig på detta. Nu verkar det dock som att AMD har planer på att införa dynamisk överklockning i deras nForce3-chipsets.
Enligt rapporterna ska den dynamiska överklockningen ske automatiskt genom ett värde inställt i systemets BIOS. För att bibehålla full stabilitet kommer det inte att handla om några stora överklockningar och processortemperaturen kommer även att inverka på den effektiva överklockningen.

Detta är både på gott och ont i vår mening. Det kan ge ett litet prestandalyft för oerfarna användare som inte vill överklocka på egen hand. Men å andra sidan blir det ett dilemma för oss recensenter hur moderkort med dynamisk överklockning ska testas. Prestandaskillnaderna mellan moderkort i dagsläget, speciellt för Athlon 64, är mycket små och minsta lilla ökning i processorklockfrekvens kommer att ge klart märkbara resultat i prestandatester.
Om och hur NVIDIA implementerar dynamisk överklockning återstår att se men det ger oss utan tvekan lite att fundera på inför kommande moderkortstester.

Källa: X-bit Labs.com

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
635757
June 2, 2004 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas det går att stänga av denna fuktion i BIOS.
Då gör det ju inte så mycket.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
635774
June 2, 2004 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det suger med dynamisk överklockning.
Prestandaskillnaderna är så små att de i stort är helt värdelösa för vanliga användare, så det känns bara som ett knep för att se bra ut i recensioner.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
635782
June 2, 2004 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

ja precis visst fan suger dynamisk, låt oss själva avgöra om man vill använda eller inte.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
635796
June 2, 2004 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är bra, ifall det utvecklas lite till... istället för man själv ska sitta och "skruva" på saker tills allt funkar bra så sköter maskinen detta automatiskt till en.

Det är det som vi har maskiner till *avslöja* 😉

Av samma anledning folk inte sitter så mycket längre och "handoptimerar" program så varför skulle man "handoptimera" sin dator.

Istället så skulle den kunna kolla temperatur, fel på minnet, fel på cpun, hur mycket processorkraft man behöver osv och sen optimera sig själv för att snurra i "rätt" hastighet.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
635827
June 2, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag tycker det är bra, ifall det utvecklas lite till... istället för man själv ska sitta och "skruva" på saker tills allt funkar bra så sköter maskinen detta automatiskt till en.

Det är det som vi har maskiner till *avslöja* 😉

Av samma anledning folk inte sitter så mycket längre och "handoptimerar" program så varför skulle man "handoptimera" sin dator.

Istället så skulle den kunna kolla temperatur, fel på minnet, fel på cpun, hur mycket processorkraft man behöver osv och sen optimera sig själv för att snurra i "rätt" hastighet.

Klart datorn ska fixa saker själv, men då ser jag ju hellre fler energibesparande funktioner så att processorn istället klockas ner när den inte används så mycket.

Prestandavinsten är ju som sagt i stort obetydlig.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
635851
June 2, 2004 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm dynamisk överklockning suger inte kan jag garantera!

Jag har det på mitt mobo och det är underbart!
Och boogey....nej prestandaskillnaden är inte obetydlig!

Den överklockar på exakt samma sätt som du skulle göra själv!
När jag kör min prolle med manuella insätällningar sätter jag prollen på 225*10....kör jag dynamiskt så kan prollen komma upp i 225*10 om jag kör mycket resurskrävande program, så vad är skillnaden? Inget!

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
635932
June 2, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen sport om de blir så =)

Piggie
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
June 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
635967
June 2, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha... Kanske bara jag som resonerar på detta vis, men är det inte bättre att NVIDIA tänker på den större datormarknaden? Om de implementerar en sådan funktion, lär den vara sådan att man kan stänga av den. Så det är nog inget att oroa sig över trots allt...

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
636090
June 2, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Hmm dynamisk överklockning suger inte kan jag garantera!

Jag har det på mitt mobo och det är underbart!
Och boogey....nej prestandaskillnaden är inte obetydlig!

Den överklockar på exakt samma sätt som du skulle göra själv!
När jag kör min prolle med manuella insätällningar sätter jag prollen på 225*10....kör jag dynamiskt så kan prollen komma upp i 225*10 om jag kör mycket resurskrävande program, så vad är skillnaden? Inget!

kk.

Vad har du för mobo?
Tänkte på de första som kom, var ju bara en 50 MHz eller något som skiljde.

Tell me more, baby. 😉

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
636106
June 2, 2004 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Laglorden]Jag tycker det är bra, ifall det utvecklas lite till... istället för man själv ska sitta och "skruva" på saker tills allt funkar bra så sköter maskinen detta automatiskt till en.

Det är det som vi har maskiner till *avslöja* 😉

Av samma anledning folk inte sitter så mycket längre och "handoptimerar" program så varför skulle man "handoptimera" sin dator.

Istället så skulle den kunna kolla temperatur, fel på minnet, fel på cpun, hur mycket processorkraft man behöver osv och sen optimera sig själv för att snurra i "rätt" hastighet.

Klart datorn ska fixa saker själv, men då ser jag ju hellre fler energibesparande funktioner så att processorn istället klockas ner när den inte används så mycket.

Prestandavinsten är ju som sagt i stort obetydlig.

Ja, idag ja... men jag funderade/flummade bara vidare om hur det kan utvecklas i framtiden och då kan man ju tänka sig datorn själv märker när det blir fel pga för hög hastighet och själv klockar ned sig pga det eller man stoppar den bara i frysen och den går snabbare pga det som den där testen av Transmetas Efficion cpu jag såg nånstans... kommer inte ihåg var?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL