nVidia fuskar i 3Dmark03... igen?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nVidia fuskar i 3Dmark03... igen?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2003 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att Detonator 43.51 hade löst kvalitetsproblemen vi sett i 3DMark03 (titta här för att se vad det handlade om) trodde vi att det skulle vara slutet på historien med nVidias "optimeringar". Nu har Extreme Tech dock publicerat en mycket genomgående artikel där de förklarar hur nVidia med nya Detonator FX har "optimerat sönder" testet ganska hårt.

Jag upptäckte själv igår att det fanns lite underligheter med Detonator FX i 3DMark03. Det uppenbarar sig genom att man ser missfärgade pixlar som rör sig i utkanterna av polygoner. Speciellt framträdande var det i Game Test 4 Mother Nature.

Givetvis ska vi låta nVidia få en chans att förklara sig innan vi säger rakt ut att detta är fusk. Men själva processen som orsakar problemet är så pass konstruerad att det är i princip omöjligt att det är något annat än medvetna "optimeringar". Dessutom har det nog krävs en hel del arbete från deras sida.

Läs artikeln här.

Att ha dessa optimeringar i 3DMark03 är en sak, det större problemet är nVidias trovärdighet. Inte minst för oss recensenter. De har varit ytterst påstridiga med optimeringarna av 3DMark03, hur vet vi att vi kan lita på resultaten från andra tester?

Vi får nog svar på tal ganska snart direkt från nVidia dock.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
336428
May 15, 2003 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Nyhet wrote: Efter att Detonator 43.51 hade löst kvalitetsproblemen vi sett i 3DMark03 (titta här för att se vad det handlade om) trodde vi att det skulle vara slutet på historien med nVidias "optimeringar". Nu har Extreme Tech dock publicerat en mycket genomgående artikel där de förklarar hur nVidia med nya Detonator FX har "optimerat sönder" testet ganska hårt.

Jag upptäckte själv igår att det fanns lite underligheter med Detonator FX i 3DMark03. Det uppenbarar sig genom att man ser missfärgade pixlar som rör sig i utkanterna av polygoner. Speciellt framträdande var det i Game Test 4 Mother Nature.

Givetvis ska vi låta nVidia få en chans att förklara sig innan vi säger rakt ut att detta är fusk. Men själva processen som orsakar problemet är så pass konstruerad att det är i princip omöjligt att det är något annat än medvetna "optimeringar". Dessutom har det nog krävs en hel del arbete från deras sida.

Läs artikeln här.

Att ha dessa optimeringar i 3DMark03 är en sak, det större problemet är nVidias trovärdighet. Inte minst för oss recensenter. De har varit ytterst påstridiga med optimeringarna av 3DMark03, hur vet vi att vi kan lita på resultaten från andra tester?

Vi får nog svar på tal ganska snart direkt från nVidia dock.

Rätt skönt faktiskt. Gör att man lugnt tillsvidare kan skita i att köpa ett NV35. 🙂

Gyre
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
Member Since:
June 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
336438
May 15, 2003 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Haha 🙂 Billigare blir det ju iofs, men fan vad synd det är att de tar till såna här "knep". De måste ju inse att det kommer komma fram för eller senare.

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336439
May 15, 2003 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Nvidia dödar sig själva med sådana här saker. I alla fall för oss som faktiskt baserar våra köp på tester. Hela det goda rykte de byggt upp under åren Med GF2-4 serien har de effektivt slaktat den senaste tiden. MX-fiasko, NV30 kass prestanda baserad på fusk och nu NV35 med visserligen ok prestanda men baserat på fusk.

Hoppas vi nu får se en rejäl upprensning i all de tester av 5900 U och de nya 44.03 drivisarna som publicerats. Om inte så "tjänar" Nvida nog ändå på att fuska. De flesta läser ju bara de stora recensionerna och missar då sånt här. Mycket av det som såg bra ut med 5900 U var ju att det verkade som det var mer framtidssäkert en 9800 Pro. Nu verkar det igen vara som sin föregångare.

Det är ju själva fan att man ska behöva köpa sina produkter från dessa industrijättar med bara $_$ framför ögonen. :arg:

Hjälp! Bitboys var är ni? 🙂

OT: Jag var först här på NH
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=52456
jag tycker jag borde få en glass för det 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336450
May 15, 2003 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Gyre wrote: Haha 🙂 Billigare blir det ju iofs, men fan vad synd det är att de tar till såna här "knep". De måste ju inse att det kommer komma fram för eller senare.

Det sjuka är ju att när folk kom på dem första gången så bara bytte de ut sitt fuskande mot något annat.

Den normala reaktionen hade väl varit en offentlig ursäkt och att man lovar att aldrig göra om det...

Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 560
Member Since:
January 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
336464
May 15, 2003 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Så länge nVidia finns så kommer prisserna på Atis kort att tryckas ner o bli billigare annars skulle korten fasna på 5000 kr i evigheter o det vill vi ju inte.
nVidia kanske fuskar men Ati svarar med att sänka prisserna så så fort 9700 np eller pro är inom räckhåll så ska ja iaf slå till.
Just nu hoppas ja bara att nVidia ska släppa ut sitt 5900 satt Ati sänker prisserna ennu mer.

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336541
May 15, 2003 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Matts wrote: Så länge nVidia finns så kommer prisserna på Atis kort att tryckas ner o bli billigare annars skulle korten fasna på 5000 kr i evigheter o det vill vi ju inte.
nVidia kanske fuskar men Ati svarar med att sänka prisserna så så fort 9700 np eller pro är inom räckhåll så ska ja iaf slå till.
Just nu hoppas ja bara att nVidia ska släppa ut sitt 5900 satt Ati sänker prisserna ennu mer.

Jo men desto mer fusk det förekommer desto högre priser. Ingen anledning att sänka priset om man bara kan "öka" prestanda på sina gamla kort genom att fuska med drivrutinerna.

Något som inte diskuterats nästa alls så mycket som det borde är snarare den kraftiga höjningen av priset på grafikkort. Prestanda skillnaden mellan high-end korten och low-end har ökat men prisskillnaden består. Du måste betala mer i nuvarande generationen grafikkort för ett hög presterande kort än vad du gjorde för. Ändå har inte prestanda ökat så där dramatiskt från säg 4600 till 5800 till 5900.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336762
May 15, 2003 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ända sättet att få detta att upphöra är att ni recencenter helt enkelt skiter i att testa korten i 3dmark och helt inriktar er på game-tester.

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
336794
May 15, 2003 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

JA 3d Mark speglar inte verkligheten så värst bra iaf.
Så mer game tester.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336868
May 15, 2003 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

MikaelS wrote: JA 3d Mark speglar inte verkligheten så värst bra iaf.
Så mer game tester.

3DMark speglar inte nutidens spel so bra. Det e till for att ge en inblick i framtidens spel.

Det e det enda settet just nu for oss recensenter att forsoka ge lasarna en bild av hur korten kan prestera i framtiden. Tyverr gor ju inte det nu. Annat en att man jemfor ATi vs ATi och nVidia vs nVidia do...

Marquzz, det der er ju att legga sig platt och bara go med po nvidias jargong.
Kan vi inte kora syntetiska benchmarks kommer vi inte heller kunna ge lasare nogon som helst uppfattning om hur korten presterar i framtiden. Personligen tycker jag det e en forlust. Men de som endo koper nytt kort varje halvor spelar det ju mindre roll for soklart.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336870
May 15, 2003 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

btw engelskt tangentbord...

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
336994
May 15, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=MikaelS]JA 3d Mark speglar inte verkligheten så värst bra iaf.
Så mer game tester.

3DMark speglar inte nutidens spel so bra. Det e till for att ge en inblick i framtidens spel.

Det e det enda settet just nu for oss recensenter att forsoka ge lasarna en bild av hur korten kan prestera i framtiden. Tyverr gor ju inte det nu. Annat en att man jemfor ATi vs ATi och nVidia vs nVidia do...

Marquzz, det der er ju att legga sig platt och bara go med po nvidias jargong.
Kan vi inte kora syntetiska benchmarks kommer vi inte heller kunna ge lasare nogon som helst uppfattning om hur korten presterar i framtiden. Personligen tycker jag det e en forlust. Men de som endo koper nytt kort varje halvor spelar det ju mindre roll for soklart.

Visst jag förstår din tankegång.
Men i ärlighetens namn tror verkligen nån att Vi sitter på dessa gfxkort när DX9 blir implementerat till fullo????
Läste nånstans att det är mindre än 5 riktiga DX8 spel i handeln.
Dvs inte nått spel som råkar kräva senaste directplay eller liknande uta UTNYTTJAR dx8.
Bara att inse när DX9 finns till för oss dödliga kommer vi inte sitta på de här gfxkorten iaf.
Mao meningslöst med 3DMark2003.
Tror tyvärr att 3Dmark skapar mer bekymmer och köpångest/tvång än vad som annars skulle vara fallet.
Skulle man i stället enbart bencha med de senaste spelen, så skulle man kunna se mer korrekt anser jag.
Skulle någon fuska med kod för ett givet spel så skulle det nog märks ännu fortare.
Tänk dig att man drar ner på kvaliten i nyaste hippaste liret, då skulle bolagen få sina fiskar varma ev byter kunderna till en konkurent (k jag vet att ATI gjorde en fuling i q3 men jag tror iaf att det e ytterst ovanligt).

Jaja vi får se om Nvidia verkligen gjorde en tabbe igen eller om det kanske verkligen är en bugg (vilket vi får hoppas).

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336998
May 15, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

MikaelS wrote: [
Men i ärlighetens namn tror verkligen nån att Vi sitter på dessa gfxkort när DX9 blir implementerat till fullo????
Läste nånstans att det är mindre än 5 riktiga DX8 spel i handeln.
Dvs inte nått spel som råkar kräva senaste directplay eller liknande uta UTNYTTJAR dx8.

finns väldigt många spel som nyttjas DX8 på marknaden idag (o då menar jag Direct3D 8.X APIn, inte DirectPlay eller något sådant)

första spelet var Aquanox, det släpptes samtidigt som det första DX8 kortet

visst var det en lite slö start, "but this time they will hit the ground running"
HLSL och allmän kunskap bland utvecklare är mycket större nu än vad det var då

nu har ju utvecklare haft något år på sig att bekanta sig med shading i allmönhet och de nya högnivåspråken talar för att vi snabbt kommer se DX9 spel

Doom 3 och des "offspring" bla
STALKER, Aquanox 2 mm. kommer ju i princip ut i dagarna

kommer finns många spel på marknaden innan årets slut
och så länge behåller de flesta lugnt sina kort ju

man kan nog räkna med att svensson byter vartannat år ungefär och vid det laget kommer det formligen drälla med DX9 spel

kort sagt: helt annan situation än vad det var med DX8

och syntetiska tester är ju inte bara framtidsorienterade pga sin API användning utan också för att där kan man brassa på med grafiken så att det blir jäkligt krävande, något en spelutvecklare inte vågar (såvida han inte heter John Carmack) 😉

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
337072
May 15, 2003 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=MikaelS][
Men i ärlighetens namn tror verkligen nån att Vi sitter på dessa gfxkort när DX9 blir implementerat till fullo????
Läste nånstans att det är mindre än 5 riktiga DX8 spel i handeln.
Dvs inte nått spel som råkar kräva senaste directplay eller liknande uta UTNYTTJAR dx8.

finns väldigt många spel som nyttjas DX8 på marknaden idag (o då menar jag Direct3D 8.X APIn, inte DirectPlay eller något sådant)

första spelet var Aquanox, det släpptes samtidigt som det första DX8 kortet

visst var det en lite slö start, "but this time they will hit the ground running"
HLSL och allmän kunskap bland utvecklare är mycket större nu än vad det var då

nu har ju utvecklare haft något år på sig att bekanta sig med shading i allmönhet och de nya högnivåspråken talar för att vi snabbt kommer se DX9 spel

Doom 3 och des "offspring" bla
STALKER, Aquanox 2 mm. kommer ju i princip ut i dagarna

kommer finns många spel på marknaden innan årets slut
och så länge behåller de flesta lugnt sina kort ju

man kan nog räkna med att svensson byter vartannat år ungefär och vid det laget kommer det formligen drälla med DX9 spel

kort sagt: helt annan situation än vad det var med DX8

och syntetiska tester är ju inte bara framtidsorienterade pga sin API användning utan också för att där kan man brassa på med grafiken så att det blir jäkligt krävande, något en spelutvecklare inte vågar (såvida han inte heter John Carmack) 😉

Delvis sant.
Visst går utvecklingen framåt och programerna kanske har det lättare nu med Nvidias och atis programerings verktyg.
Vad det gäller DX8 nej det finns inte många riktiga dx8 spel.
Comache brukar vara med som bench spel just pga av den använder sig av shaders på vattnet och det är i stort sett det enda som e från DX8 världen resten e nog DX7.
Spel som använder både pixel och shaders fullt ut till dx8 finns inte än mig veteligen men men jag kan ha fel (finns de så är de få).

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
337094
May 15, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

MikaelS wrote: Delvis sant.
Visst går utvecklingen framåt och programerna kanske har det lättare nu med Nvidias och atis programerings verktyg.
Vad det gäller DX8 nej det finns inte många riktiga dx8 spel.
Comache brukar vara med som bench spel just pga av den använder sig av shaders på vattnet och det är i stort sett det enda som e från DX8 världen resten e nog DX7.
Spel som använder både pixel och shaders fullt ut till dx8 finns inte än mig veteligen men men jag kan ha fel (finns de så är de få).

UT2003, Unreal2, Tiger Woods PGA Tour 2002, Tiger Woods PGA Tour 2003, Aquanox, Commanche, 4x4 Evo 2, Asheron's Call 2, Battlecruiser Millenium, Beam Breakers, City of Heroes, Crazy Car Championship, Delta Force: Black Hawk Down, Elder Scrolls III: Morrowind, F1 2001, Far Cry, FIFA 2003, Gary Gygax's Legendary Adventure, Giants: Citizen Kabuto, Haegmonia, Incoming Forces, Independence War 2: EOC, Lock On: Modern Air Combat, Madden 2003, Mafia, Master Rallye, NBA Live 2003, Neverwinter Nights, New World Order, NFS: Hot Pursuit II, NHL 2003, No One Lives Forever 2, Rainbow Six: Raven Shield, Rayman 3: Hoodlum Havoc, Space Haste 2, Total Immersion Racing, UEFA Champions, World Sports Cars

Sen har vi andra applikationer och tonvis med demos som nyttjar DX( och vissa även DX9

vad menar du med att använda shaders fullt ut

det är ju knappast som om shaders i sig helt och håller vänder upp och ner på hur vi renderar 3D alla spelaen ovan använder pixel och eller vertex shaders
och kollar man på listorna av kommande DX9 spel (tyvärr utlämnade under NDA av Ati och nVdia) så ser det minst sagt lovande ut redan i år

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
337144
May 15, 2003 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menar där större delen av spelet använder sig av ny tekink inte bara för att ha 1 specifik uppgift tex comache4 där endast vattnet änder sig av modern shader resten e gammal "hederlig" kod.
Visst finns spel som kräver DX9 i dag oxo men inte för att det utnyttjas på nått vettigt sätt i motorn utan för att komma runt buggar.
Naturligtvis så kommer DX9 spel!
Iof föredrar jag OpenGL men men
DX har utvecklats enormt de senaste åren mycket bättre än vad jag vågade tro för en 3-4 årsedan (kul att bli positivt överaskad nångång)

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
337148
May 15, 2003 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

hittade ett bra exempel ([H]ocp) (hoppas att du förstår vad jag menar nu):

"The full version of Unreal Tournament 2003 is finally here, and it was probably one of the most anticipated games this year. Back before the summer most people were getting the vibe that Unreal 2, the successor to Unreal, would be released first. But apparently they changed gears and decided to get Unreal Tournament 2003, the original Unreal Tournament's follow-up, out the door first. Unreal 2 is rumored to be gearing up for a Christmas launch, but as was with UT2K3, we won't actually know until it's a few weeks away from being on the shelves. Both games are based around the same game engine, dubbed the Unreal Engine. This engine is primarily DX7 based using TCL (Transformation, Clipping and Lighting) available in fixed hardware T&L video cards, though there are actually minimal amounts of DirectX 8 pixel and vertex shaders being used if available on the video card. If you have a DX8 card, pixel shaders will be used to take multiple terrain passes and combine them into one. There is, however, only a minimal performance difference and absolutely no image quality differences between DX7 and DX8 hardware. For all intents and purposes, it's a DX7 based game."

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
337158
May 15, 2003 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

UT2003 är ett undantagsfall av de typ 30 spel jag postade. Varför just bli kinkig på det.

Spelen kommer fortsätta att förlita sig på traditionella metoder långt in i framtiden.
Det behövs helt enkelt inte shaders till allt.

Sen finns det ju många fler än de jag postade på litsan dock.
Om du läst någon av mina recensioner så hade du nog sett att jag är medveten om UT2003. Brukar alltid kommentera att det är ett av de mest krävande DX7 generations-spelen som finns och att det har ett litet knippe DX8 i sig.

Men som sagt: allt handla rinte om shaders.
Den som gör ett syntetiskt benchmark kan också kosta på sig att göra det mer krävande än riktiga spel och därmed också ge en inblick i framtiden.

Alla Game Testerna i 3Dmark2001 var liksom hardcore DX7 när de kom. Personligen tycker jag de representerar vår nuvarande geration av spel ganska väl. (dvs high quality testerna)

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
337362
May 16, 2003 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

hee ok jag tog det första spelet i listan.
Ser flera till i listan som e DX7 så att säga.
Men jag orkar inte kolla upp dom.
Jag menar inte att det är fel på DX8 eller så bara det att få spel har kommit till den delen i utvecklingen att DX8 utnyttjas till eh hög grad.
Men visst som du mycket íktigt påpekar utvecklingen går fort.
Denna tråd börjar bli tjatig 🙂
Hoppas de som läser har förståt mina tankar. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL